Južná trasa teda bude plynulejšia skôr ako severná. Diaľnica D1 pritom mala byť podľa pôvodných sľubov vlády hotová už v tomto roku. Keďže meškala s projektovou dokumentáciou, úsek okolo Žiliny dokončia najskôr o päť rokov.
Voliť juh tak bude výhodnejšie nielen pre mnohých bežných cestujúcich, ale aj pre tranzitnú dopravu. „Kým nebude severná diaľnica dokončená, budú zrejme tranzitní šoféri využívať R1,“ povedal v rozhovore pre HN generálny riaditeľ spoločnosti Granvia Eric Delobel. Granvia cestu buduje ako PPP projekt. Štát jej za stavbu a prevádzku zaplatí počas 30-ročného kontraktu 3,5 miliardy eur.
Vodiči sa spoľahnú na sever pravdepodobne už len v zime, keď mávajú problémy pri prejazde horským priechodom Donovaly, myslí si Pavol Jančovič zo združenia cestných dopravcov Česmad.
Rezort dopravy priznáva, že rýchlostná cesta svojím významom načas predbehne severnú diaľnicu. „Pre vodičov môže byť zaujímavejšia, lebo im ušetrí čas. Prioritou ministerstva je však paralelne budovať obe tieto trasy,“ poznamenal Stanislav Jurikovič.
|
Rozhovor k téme čítajte v zajtrajších Hospodárskych novinách. |