StoryEditor

Slovensko by nemalo teraz predávať emisie. Cena je minimálna

08.10.2013, 18:11
Generálny sekretár Komoditnej burzy Bratislava Ľudovít Scholtz v rozhovore pre HN.

Na akej úrovni bol predaj emisných povoleniek typu AAU v roku 2008, keď Slovensko predalo emisie firme Interblue Group?
Myslím, že to bolo na úrovni okolo desať až trinásť eur.

Dnes je tá cena kde?
Dnes je to úplné minimum.

To znamená, že za koľko vedia štáty predať emisie AAU?
Tieto AAU sa viažu na cenu povoleniek typu CER. A cena CER je dnes na úrovni 0,60 eura za tonu emisií. A cena AAU je približne 60 percent ceny CER.

Čiže aká je tá cena AAU?
Je to okolo 10 až 50 centov za tonu.

Čím to je, že cena tak rapídne klesla?
Pretože sa začali vytvárať nové projekty na znižovanie emisií, takže začal vznikať ich prebytok. Napríklad postavila sa vodná elektráreň, ktorá nevyrobila toľko emisií ako pri výrobe elektriny špinavým spôsobom.

Čiže na trhu pribudlo veľa voľných emisií?
Áno. Jeden z faktorov bolo napríklad aj to, že v roku 2008 sa začala kríza. Továrne znížili výrobu, tým pádom produkovali menej emisií, začali mať prebytok emisií a v celom systéme začal vznikať prebytok. Nikto nevedel, kto bude chcieť a či vôbec bude nakupovať, takže cena šla dole.

Vyvíja sa ten trh tak, že štátom sa podarí zbaviť sa prebytočných povoleniek?
Ťažko. Stále sa totiž nedohodlo, čo bude s Kjótskym protokolom, či bude pokračovať, alebo nie. Predaj AAU je založený práve na ňom. Je otázne, na čom sa dohodnú štáty.

Ak by sa dohodli, že nebude pokračovať?
Taký variant zatiaľ nie je v hre.

Teda ak sa dohodnú, že bude pokračovať?
Najhoršie, čo sa môže stať, je, že sa dohodnú nové hranice znižovania emisií, ktoré už nebudú také drastické. Zároveň štáty nemajú žiadne sankcie, ak nedodržia dohodnuté znižovanie emisií.

Slovensko má voľných ešte 20 miliónov ton emisií, podarí sa nám to predať?
Slovensko by teraz nemalo predávať, pretože tá cena je minimálna. A predať tie emisie za 100-tisíc eur nie je dobré pre štát.

Čiže majú počkať na to, ako sa rozhodne o Kjótskom protokole?
Horšie to už nemôže byť. Buď tá cena zostane na tejto úrovni, alebo po dohode štátov porastie.

Poškodila kauza predaja emisií Interblue Slovensko na trhu s emisiami?
Nemyslím si, skôr nám uškodila nečinnosť ministerstva, ktoré sa v čase, keď ostatní predávali, rozhodovalo, ako bude predávať.

01 - Modified: 2005-07-12 13:54:07 - Feat.: 0 - Title: Vatikán je za rozhodný postup proti vzmáhajúcej sa prostitúcii
01 - Modified: 2024-11-12 10:00:00 - Feat.: - Title: Zákaz aj napriek snahe. Koniec spaľovacích motorov v EÚ platí, nastane od roku 2035 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-10-18 15:08:58 - Feat.: - Title: Emisné limity a clá proti Číne. Na ničom z toho sa členské krajiny Únie ani výrobcovia nevedia zhodnúť 04 - Modified: 2024-10-09 09:29:33 - Feat.: - Title: Renault odhalil špičkový rodinný koncept Emblème. K znižovaniu emisií pristupuje inak 05 - Modified: 2024-10-09 07:44:39 - Feat.: - Title: Vyplatilo sa Nemcom opustiť jadro? Štúdia odhaľuje prekvapivé zistenie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. november 2024 21:46