StoryEditor

Matka nášho Volkswagenu posiela zisk do raja

18.02.2015, 23:00
Matka najväčšej slovenskej automobilky Volkswagen Slovakia sa presťahovala do Luxemburska.

Zisky matky najväčšej slovenskej automobilky tento rok odídu na novú adresu – do Luxemburského veľkovojvodstva. Jediným akcionárom bratislavského závodu je po novom holding Volkswagen Finance Luxemburg so sídlom v hlavnom meste tohto miništátu. Luxembursko sa vďaka stabilnému a ústretovému podnikateľskému prostrediu a legislatíve považuje za daňový raj – podľa firmy Bisnode tu má aktuálne sídlo aj takmer 400 slovenských firiem. „Na Slovensko to nebude mať žiadny dosah,“ tvrdí hovorca slovenského Volkswagenu Vladimír Machalík. Odborníci však isté riziko pre štátnu kasu vidia.  „Dôvodom presunu môže byť výhodnejšie prostredie pre drahšie požičiavanie vlastným firmám, čo by umožnilo stiahnuť do Luxemburska viac peňazí a tam ich nižšie zdaniť,“ tvrdí Radovan Pala z advokátskej kancelárie TaylorWessing.
 

Z raja do raja

Slovenská automobilka patrí medzi ťahúňov slovenskej ekonomiky. Ročný obrat automobilky presahuje šesť miliárd eur, zamestnáva takmer desaťtisíc ľudí a ďalšie desaťtisíce živí cez svojich subdodávateľov. Štátu vlani zaplatila na dani z príjmu právnických osôb takmer 17 miliónov eur, predvlani necelých 14 miliónov.

Doterajším vlastníkom slovenskej automobilky bola firma Volkswagen International Finance z holandského Amsterdamu – dcéra nemeckého Volkswagen AG. „Presun nebol daňovo motivovaný, pretože celý zisk spoločnosti Volkswagen Slovakia je a vždy bol zdanený na Slovensku,“ povedal HN hovorca nemeckého koncernu Marco Dalan. Dôvodom sú podľa neho nové povinnosti v oblasti finančného výkazníctva, ktoré Holandsko zaviedlo pre holdingové spoločnosti. „Právne a daňové systémy oboch krajín sú si veľmi podobné, Holandsko je však v ostatných rokoch administratívne komplikovanejšie,“ potvrdzuje odborník na offshore krajiny Michal Friedberger.

Seat aj Škoda

Presun sa uskutočnil vlani, do obchodného registra Slovenskej republiky bol nový – luxemburský – vlastník akcií zapísaný v auguste 2014. Rovnaký postup zvolil automobilový gigant aj v prípade ďalších svojich „vnučiek“ – vrátane českej automobilky Škoda Auto, ktorá zmenila vlastníka v decembri minulého roka. Presun akcií pod luxemburské pravidlá avizoval koncern už vo výročnej správe z roku 2013. Odborníci považujú prechod do luxemburskej jurisdickie za súčasť širšej stratégie koncernu. Dôvody môžu byť veľmi pestré – daňové, administratívne, účtovné a finančné. „Volkswagen je obchodovaný aj na luxemburskej burze, takže presun im môže zjednodušiť prístup k peniazom,“ hovorí Pala. Existujú však aj ďalšie výhody. „Bankový systém v Luxembursku je otvorenejší a ústretovejší, pôsobí tam veľa investičných fondov, takže plusom môže byť pre Volkswagen aj to, že môžu efektívnejšie investovať,“ dodáva Friedberger.

Riziko pre štát

Existuje však aj možnosť, že štátny rozpočet Slovenska na tomto presune stratí – na nižšom výbere dane z príjmu od automobilky. Nemecký koncern financuje svoje dcérske firmy, ich výstavbu, prevádzku a rozvoj, aj formou pôžičiek. Funguje to tak, že koncern požičia peniaze získané z predaja áut, z bankových úverov či z predaja vlastných dlhopisov dcérskej firme – za určitý úrok. Dcéra následne pôžičku spláca a úrok, ktorý takto vyplatí, jej znižuje základ dane, z ktorého zaplatí v domovskej krajine daň z príjmu. Čím vyššie úroky dcéra zaplatí, tým nižšiu daň odvedie.

Takýmto spôsobom môže materská spoločnosť optimalizovať svoj zisk. V prípade gigantov ako VW nejde o žiadne „drobáky“ – napríklad predvlani požičala bývalá „matka“ slovenského závodu firmám skupiny 25 miliárd eur a na úrokoch získala 844 miliónov eur. Ak je Luxembursko z toho pohľadu pre výhodnejšie – napríklad zdaňuje príjem z úrokov nižšou sadzbou dane alebo vôbec, potom môže Volkswagen tento postup využívať v širšom rozsahu a kasa pod dozorom ministra financií Petra Kažimíra tým získa na dani z príjmu menej peňazí. „Teoreticky by mali na takéto úvery platiť trhové úroky, ale nehovorím, že prakticky sa to nerobí. Je na daňovom úrade, aby posúdil, či je to primerané,“ hovorí Ľuboš Vančo z audítorskej spoločnosti KPMG.

Luxembursko pomáhalo gigantom

Luxembursko láka firmy nielen vyspelými finančnými službami a stabilným právnym prostredím. Medzinárodné združenie

investigatívnych novinárov vlani zverejnilo zoznam 340 nadnárodných korporácií, ktoré údajne uzavreli s Luxemburskom tajné dohody o zdanení. V rokoch 2002 až 2010 vďaka tomu dokázali využiť miestne daňové zákony

a nedostatky v medzinárodných pravidlách na transfery ziskov z domovských krajín do Luxemburska, kde zisky zdanili

nižou sadzbou alebo vôbec a ušetrili tak miliardy eur. Na zozname sú svetové giganty ako Amazon, Pepsi, AIG, Procter & Gamble či Volkswagen Group. Kauzu známu ako Luxemburg Leaks zverejnili novinári vďaka úniku tzv. comfort letters, teda dokumentov, ktoré obsahovali osobitné daňové pravidlá pre veľké firmy. Individuálny prístup luxemburskej vlády pobúril ostatné členské štáty aj vedenie Európskej únie, ktorá sa snaží daňové prostredie únie zjednotiť. Luxemburský minister financií Pierre Gramegna v októbri obhajoval uzatváranie podobných zmlúv s tým, že je to súčasť tradícií tejto krajiny. „Zachovanie určitej zákonnej súťaživosti medzi štátmi v daňovej oblasti je nevyhnutné,“ uviedol minister.

Ktoré slovenské firmy majú sídlo v daňovom raji

Diligentia R. C.

Aj keď názov nemusíte poznať, s touto spoločnosťou sa môžete stretávať každý deň. Stojí totiž za obchodnými reťazcami Moja Samoška, Terno či Hypernova. Jej materská firma sídli na Cypre.

Svet zdravia

V daňovom raji sídli aj majiteľ siete slovenských nemocníc Svet zdravia. Ten má sídlo uvedené v Holandsku. Firma pritom patrí do portfólia finančnej skupiny Penta Investments, ktorá má väčšinu firiem v rajoch.

Dubnický Metalurgický kombinát

Sídlo v daňovom raji má aj strojárska spoločnosť z Považia. Tá sa do povedomia verejnosti dostala v posledných mesiacoch najmä prepadom objednávok a nevyplácaním miezd. Podnik je dnes v konkurze.

01 - Modified: 2024-04-17 09:36:15 - Feat.: - Title: Nová povinnosť pre autá od júla 2024: Znamená stopku pre obľúbené fiaty i porsche 02 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe 03 - Modified: 2024-04-12 14:35:08 - Feat.: - Title: Ako je to s krachom top zamestnávateľa? Poplašné správy zmietol zo stola novým rekordom 04 - Modified: 2024-04-12 09:15:04 - Feat.: - Title: Slovenský Volkswagen zaznamenal historicky najvyšší obrat. Vyše 11 miliárd eur 05 - Modified: 2024-04-10 13:14:11 - Feat.: - Title: Zaváhajú aj automobiloví experti: Spoznáte menej známe automobilky iba podľa loga?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 04:23