Problémy exportérov pri vývoze tovarov mimo krajín Európskej únie sú stále častým javom. Na jednej strane chýba exportérom potrebná skúsenosť, na strane druhej sú obavy z veľkého rizika a ustráženia si platobnej disciplíny odberateľov v zahraničí.
Riešenie viacerých problémov ponúka EXIMBANKA SR, ktorá v marci odštartovala sériu neformálnych stretnutí exportérov a odborníkov na export pod názvom Exportný klub – poradenstvo a nové trhy pre váš export. Tretí Exportný klub sa uskutočnil v Trenčianskych Tepliciach.
Cenné skúsenosti úspešných
Nosnou témou boli právne úskalia v medzinárodnom obchode a vymáhanie pohľadávok, ktoré odprezentoval Vladimír Ivančo z medzinárodnej advokátskej kancelárie White &Case. O skúsenosti, ako úspešne obchodovať za hranicami Slovenska, sa podelil Vladimír Šimanský, generálny riaditeľ Virtual Reality Media. Spoločnosť sa už niekoľko rokov úspešne venuje vývoju a výrobe simulačných technológií pre rôzne typy zariadení, akými sú lietadlá, vrtuľníky a pozemné vozidlá, a ich produkty využívajú aj v krajinách ako Jemen, Angola, Ghana a Afganistan. „Nie je jednoduché vybudovať si v zahraničí meno, ale keď sa vám to podarí, máte veľké šance aj na trhoch s väčšou konkurenciou. Navyše podpora od EXIMBANKY SR prišla v čase, keď komerčné banky na začiatku nejavili záujem financovať takýto typ biznisu. Na Exportný klub sme prišli, aby sme sa podelili o naše skúsenosti, ktoré sú, myslím, veľmi cenné a vďaka ktorým si môže veľa ďalších exportérov ušetriť veľa starostí,“ povedal Šimanský.
Nie likvidita, ale životaschopnosť
„EXIMBANKA SR pomáha firmám všetkých kategórií bez ohľadu na veľkosť či objem obratu financovať a poisťovať ich exportné príležitosti. Podporuje každý životaschopný projekt s cieľom rozšíriť podnikateľské aktivity slovenských vývozcov a udržať si konkurencieschopnosť na zahraničných trhoch. Preto nás veľmi teší úspech našich klientov a sme radi, že posúvajú svoje skúsenosti ďalej,“ povedala vrchná riaditeľka EXIMBANKY SR Miriam Letašiová. „Aj na príklade spoločnosti Virtual Reality Media vidieť, že to nie sú len slová. V čase, keď EXIMBANKA SR vstúpila do prvého projektu s touto spoločnosťou v rokoch 2001 až 2002, bola to malá firma, vo svete simulátorov, s obratom nepresahujúcim ani štvrtinu dnešného obratu. Dnes je to Virtual Reality Media v danom segmente značka kvality, pôsobí celosvetovo a jej zákazníkmi sú ministerstvá obrany štátov v rámci Európske únie, ako aj na africkom kontinente,“ dodal Radim Bobek, riaditeľ odboru MSP.
Služby ekonomickej diplomacie
Ďalší uhol pohľadu na export predstavila Dagmar Urbanová, riaditeľka odboru podnikateľského centra ministerstva zahraničných vecí. Okrem iných tém sa zamerala na otázky, aké komodity dokážeme konkurenčne vyvážať, v akých krajinách rastie dopyt po týchto komoditách, ale aj ako vplýva politická a hospodárska klíma v krajine na ten konkrétny obchod. „Poslaním a úlohou ekonomickej diplomacie je prispievať k zvyšovaniu konkurencieschopnosti národného hospodárstva a prosperity občanov prostredníctvom efektívneho využívania prostriedkov a možností zahraničnej služby,“ prezradila Urbanová.
O exporte aj v budúcom roku
Prvý Exportný klub sa konal v marci v Hronseku, druhý v Košiciach, oba za účasti viac ako 50 exportérov a zástupcov EXIMBANKY SR. V sérii Exportných klubov plánuje EXIMBANKA SR pokračovať aj v budúcom roku v rôznych regiónoch Slovenska. Pre exportérov chystá aj novinku v podobe Manuálu exportéra, ktorý by mal byť slovenským exportérom nápomocný pri realizácii ich exportného biznisu.