StoryEditor

Volkswagen padol do straty

28.10.2015, 23:00
Firma si pripísala prvú štvrťročnú stratu za posledných 15 rokov. Môžu za to odpisy na opravu chybných áut.

Emisná kauza vystavila nemeckej automobilke prvú faktúru. Volkswagen predstavil výsledky za tretí štvrťrok a prepísal históriu. Prvýkrát za posledných 15 rokov vykázal za trojmesačné obdobie prevádzkovú stratu, a to vo výške 3,5 miliardy eur. „Budeme robiť, čo je v našich silách, aby sme získali späť dôveru, ktorú sme stratili,“ povedal na margo výsledkov nový šéf automobilky Matthias Müller. Už teraz je jasné, že ich to bude stáť veľa.

Rezerva na opravy

Za nelichotivými číslami stojí problém so škodlivým softvérom, ktorý automobilka montovala do svojich vozidiel. Ten mal znižovať emisie, ale iba počas testovania. Za bežnej prevádzky ich vypúšťal do ovzdušia vysoko nad povolené limity. Automobilka sa za škandál ospravedlnila a priznala, že na svete jazdí 11 miliónov takýchto áut. Firma ich bude zvolávať do servisu, a práve na výdavky spojené s emisným škandálom si bokom vyčlenila 6,7 miliardy. To spôsobilo, že prevádzkový zisk sa prepadol do mínusu.

Aj keby sme si však odmysleli veľkú sumu za emisný škandál, zisk Volkswagenu by bol medziročne o čosi nižší, keďže za rovnaké obdobie vlani zarobil 3,23 miliardy. Analytici napriek tomu hovoria, že nemecká ikona zvláda túto krízu vzhľadom na okolnosti relatívne dobre. „Výsledky neboli až také zlé. Medziročne došlo z hľadiska počtu predaných áut k poklesu o 3,4 percenta, ale tržby z predaja narástli,“ myslí si analytik J&T Banky Rudolf Vrábel. Podobne zareagoval aj trh, keďže v deň oznámenia štvrťročných čísel sa akcie posilňovali. „Investori sa totiž zamerali skôr na pozitívne aspekty. Očakávania predajov na budúci rok sú stále pomerne robustné,“ vysvetlil pre The Guardian britský analytik Alastair McCaig.

Vyššie náklady

Odložených 6,7 miliardy však nemusí byť ani zďaleka konečná suma, ktorú bude musieť automobilka zaplatiť. Automobilka vo svojej správe varuje investorov aj pred finančnými rizikami, ktoré jej plynú z vyšetrovania. „Keď sa vykryštalizujú právne riziká, môžu vzniknúť značné finančné náklady,“ píše sa v správe Volkswagenu. Ten okrem toho očakáva aj výrazný pokles celoročného prevádzkového zisku, ktorý bol vlani na úrovni 12,7 miliardy eur.

Predaj áut by v tomto roku mal ostať na minuloročných číslach. „Už teraz je však jasné, že množstvo peňazí vyčlenených na následky škandálu je zatiaľ príliš malé. Odhady analytikov sú veľmi rôznorodé a hovoria o úrovniach od 20 miliárd až do 78 miliárd eur,“ vysvetľuje analytik spoločnosti Capital Markets Ján Jursa. Aj preto sa automobilka rozhodla utiahnuť si opasok. Podľa Matthiasa Müllera všetky náklady, ktoré nie sú rozhodujúce, škrtnú alebo odložia.

Výsledky koncernu zasiahli aj značku Porsche, ktorá patrí do portfólia Volkswagenu. Luxusná automobilka najnovšie predpovedá, že jeho zisk pred zdanením za celý rok 2015 sa bude pohybovať v rozmedzí od 800 miliónov eur do 1,8 miliardy eur. To je výrazne menej ako vlaňajší zisk Porsche pred zdanením, ktorý dosiahol 3 miliardy eur.

Výsledky VW za tretí kvartál 2015

Prevádzkový zisk pred odčítaním špeciálnych položiek:3,206 milióna eur

Špeciálne položky: –6,685 miliardy eur

Strata po odčítaní špeciálnych položiek: –3,479 miliardy eur

Tržby:51,487 miliardy eur

Pokles počtu predaných áut: o 3,7%

Značku „Made in Germany“ zachraňujú v Číne

Po ohlásení výsledkov a niekoľkých otázkach od novinárov šéf automobilky Matthias Müller zažartoval, že sa musí ponáhľať, aby stihol lietadlo do Číny. Je totiž členom delegácie kancelárky Angely Merkelovej, ktorá v stredu odcestovala do Číny podporiť export. Podľa nemeckých médií je hlavným cieľom najmä snaha posilniť pozíciu Volkswagenu po prepuknutí kauzy s emisným softvérom a presvedčiť Peking, že Nemecko bude hrať podľa pravidiel. Čína má pre automobilku existenčný význam. Len za prvý polrok tohto roka nemecká firma predala v tejto ázijskej krajine viac automobilov ako v západnej Európe. Export automobilov tvorí asi tretinu z ročného nemeckého exportu do Číny, ktorý je na úrovni 75 miliárd eur.

01 - Modified: 2007-10-25 06:01:00 - Feat.: 0 - Title: STV a SRo budú mať spoločnú budovu, možno aj vedenie
01 - Modified: 2024-12-20 18:31:24 - Feat.: - Title: Vedenie Volkswagenu a odborári dospeli k dohode, nebudú zatvárať žiadne továrne v Nemecku 02 - Modified: 2024-12-20 14:43:53 - Feat.: - Title: Odbory a vedenie Volkswagenu sa dohodli na úspore štyroch miliárd eur, píše nemecký ekonomický denník 03 - Modified: 2024-12-19 19:55:42 - Feat.: - Title: Mzdové rokovania v nemeckom Volkswagene opäť pokračujú do neskorého večera, hrozí krach 04 - Modified: 2024-12-18 14:08:03 - Feat.: - Title: Rokovania šéfov Volkswagenu a odborárov pokračujú, dohoda nie je na obzore 05 - Modified: 2024-12-17 14:23:47 - Feat.: - Title: KVÍZ: Úspech alebo poriadne fiasko? V tomto teste sa zapotí aj „automobilový guru“
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 12:36