StoryEditor

Diaľnica D1 je drahšia ako tunel Višňové

21.11.2013, 23:10
Rozhovor. Juraj Čermák, bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Naštartovanie výstavby diaľnic pomôže nielen stavebným firmám, ale aj mnohým regiónom, tvrdí pre HN Juraj Čermák.

 

Včera sa otvárali obálky s cenovými ponukami firiem aj na diaľnicu D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Podľa informácií HN najnižšiu ponuku dalo konzorcium na čele s Doprastavom, a to približne 427 miliónov eur. O čom to svedčí?

Je to podstatne drahšie ako posledná ponuka na tunel Višňové.

 

Čo sa stalo? Veď Doprastav tam ponúka sumu približne 382 miliónov eur.

Môj osobný názor je, že cena na tunel Višňové je nereálna. Na tejto diaľnici sú totiž len dva krátke tunely, zatiaľ čo Višňové má 7,5 kilometra.

 

S čím to súvisí?

So situáciou na trhu. Keď išla súťaž na tunel Višňové, tak neboli žiadne zákazky. Firmy tlačili cenu čo najnižšie, aby nemuseli prepúšťať ľudí. Teraz, keď sú zákazky, tak idú s reálnejšími cenami. Nebudú stavby stavať so stratou, alebo s nulovým ziskom.

 

Keď štát podpíše zmluvu na diaľnicu D1, tak by tento rok Doprastav dostal tretiu a Váhostav štvrtú zákazku. Znamená to, že ich štát zachraňuje?

Štát im nepomáha. Štát si konečne plní svoju povinnosť, ktorú má a v ktorej meškal.

 

Faktom však je, že Doprastav s Váhostavom sú v zlej finančnej situácii. Ako sa tieto zákazky prejavia na týchto firmách?

Strabag bol na tom relatívne dobre. Samozrejme, Doprastav sa dostane z tej zlej finančnej situácie, v ktorej je.

 

Na diaľnicu D3 podľa zistení HN zas ponúkla najnižšiu sumu Skanska, a to približne 190 miliónov eur. Je táto suma reálna?

Aj tu sa v podstate zopakovalo to isté. Firmy majú zákazky, takže svoje sumy môžu zreálniť.

 

Ide o diaľnice, ktoré sa dotknú žilinského regiónu. Ako mu to pomôže?

Je to otázne. Pokiaľ nebude urobený tunel Višňové a urobí sa Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a nie je v tom žilinský privádzač, tak diaľnica skončí v poli. Doprava tak bude presmerovaná do Žiliny a dokonca cez dedinu, kde nie sú chodníky. Pokiaľ nepredbehne tunel Višňové, tak to bude nepoužiteľná diaľnica.

 

Prečo?

Nemôžete viesť diaľnicu do Žiliny cez obec Bytčica, ktorá nemá ani chodníky a cesta je veľmi úzka. Celý úsek má zmysel len vtedy, keď pôjdu oba úseky, teda od Hričovského Podhradia až po Dubnú Skalu a zároveň bude postavený aj privádzač do Žiliny.

 

Predpokladajme však, že diaľnice budú postavené.

Keď to pôjde takto, tak to pomôže rozvoju Turca a dolného Liptova a Oravy. Konečne investori budú mať bezproblémový prístup do tohto regiónu.

01 - Modified: 2005-09-22 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Pokuta za spamy
01 - Modified: 2024-12-20 13:44:39 - Feat.: - Title: Kedy bude hotová diaľnica z Bratislavy do Košíc? Autostráda sa pohla, o kritický úsek je veľký záujem 02 - Modified: 2024-12-10 15:00:29 - Feat.: - Title: Diaľnica D1 je v smere z Bratislavy do Trnavy pre nehodu neprejazdná 03 - Modified: 2024-11-22 10:28:14 - Feat.: - Title: HN24: Diaľnicu D1 v smere od Zlatých pieskov po Senec od piatka večer uzatvoria 04 - Modified: 2024-11-13 14:03:16 - Feat.: - Title: D1 na Ukrajinu by mohla byť zaradená k výdavkom na obranu a bezpečnosť, vraví Ráž 05 - Modified: 2024-11-07 23:00:00 - Feat.: - Title: Na severe chce Ráž rozostavať 40 kilometrov diaľnic. Pozrite sa, ako sú na tom jednotlivé časti (prehľad)
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 17:40