Autobusová linka RegioJetu, spájajúca tri krajské mestá - Banskú Bystricu, Nitru a Bratislavu, prepravila za prvý štvrťrok svojej premávky takmer 100.000 cestujúcich. Linku spustili v Banskej Bystrici 2. februára tohto roka na základe dopravnej licencie, ktorú spoločnosti vydal Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK).
"Autobusy RegioJetu, ktoré medzi Banskou Bystricou a Bratislavou začali premávať iba pred troma mesiacmi, zaznamenali u cestujúcich okamžitú obľubu. Na tejto linke sme prepravili vyše 98.000 cestujúcich a ich počet neustále narastá," konštatovala Ivana Kašická, riaditeľka autobusovej dopravy spoločnosti RegioJet.
Podľa Kašickej už mesiac po spustení linky museli posilniť spoje na tejto trase a v čase špičiek navyše vypravujú ďalšie posilové spoje. "Už v blízkej dobe túto linku posilníme ďalšími dvoma novými pravidelnými spojeniami medzi Nitrou a Bratislavou v rannej dopravnej špičke, aby sme tak mohli uspokojiť výrazný dopyt našich cestujúcich," dodala.
Podľa majiteľa spoločnosti Radima Jančuru ich autobusy jasne ukázali, že cestou, ako si získať cestujúcich, je férová súťaž, v ktorej ľuďom ponúkli kvalitný servis a nadštandardné služby za rozumné ceny. "Naša konkurencia by sa mala teda namiesto nezmyselných podaní na prokuratúru radšej zamerať na svojich zákazníkov," uviedol Jančura.
Spoločnosti RegioJet vydal dopravnú licenciu iba BBSK, Bratislavský a Nitriansky samosprávny kraj (NSK) ju odmietol vydať. Proti rozhodnutiu BBSK Krajská prokuratúra (KP) v Banskej Bystrici podala v marci protest prokurátora. Ako vtedy pre TASR uviedol hovorca KP Ivan Vozár, dôvodom bola nepreskúmateľnosť tohto rozhodnutia.
KP napokon celú vec predložila na rozhodnutie nadriadenému orgánu, ktorým je ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. To sa s názorom prokurátora stotožnilo. Ako v stredu (20.5.) informoval hovorca Martin Kóňa, rezort dopravy rozhodol, že BBSK nemal právo ignorovať stanovisko Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) a pri vydávaní licencie sa s ním mal vysporiadať.
"Pri udeľovaní licencie na pravidelnú autobusovú linku spoločnosti RegioJet BBSK nezobral do úvahy všetky stanoviská dotknutých vyšších územných celkov. Kým stanovisko NSK úradníci v Banskej Bystrici pri udeľovaní licencie vyhodnotili, nezaoberali sa stanoviskom BSK. Z tohto dôvodu je rozhodnutie BBSK nepreskúmateľné a vydané v rozpore so zákonom," vysvetlil Kóňa s tým, že RegioJet môže voči rozhodnutiu ministerstva podať rozklad, o ktorom bude rozhodovať minister dopravy. Ak rozhodnutie nadobudne právoplatnosť, BBSK bude musieť opätovne konať a o licencii nanovo rozhodnúť.
"Licenciu súkromnému dopravcovi sme vydali v súlade so zákonom. BBSK sa riadi zákonom a nie kartelovými dohodami dopravcov," reagoval pri spustení autobusovej linky predseda BBSK Marian Kotleba.
Český dopravca sa neobáva, že príde o licenciu. "BBSK v licenčnom konaní nezohľadnil stanovisko BSK, ktoré bolo doručené až po stanovenej lehote. Rozhodnutie BBSK by bolo aj napriek tejto drobnej formálnej chybe rovnaké, keďže podľa rozhodnutia kraja RegioJet splnil všetky zákonné podmienky a na neudelenie licencie nevidel najmenší dôvod," uviedla spoločnosť vo svojom stanovisku.