Spolupráca ČSA s Korean Air zatiaľ nepriniesla sľubovaný rozvoj. Český dopravca na nej naopak prerába. A nie málo. Nová linka do Soulu, ktorú ČSA vlani zaviedli, im doteraz spôsobila stratu vyše 200 miliónov korún (7,27 milióna eur). Do konca roka sa kumulovaná strata z tejto trasy pravdepodobne vyšplhá na 300 miliónov Kč, konštatujú dnes na svojej internetovej stránke pražské noviny Mladá fronta Dnes.
"Môžeme potvrdiť, že linka je stratová, v podstate najstratovejšia v celej našej sieti," povedal šéf Českého Aeroholdingu Václav Gregor. Presnú výšku nechce firma uviesť. "Riešime spoločne, čo ďalej. Korean Air robí všetko pre to, aby sa dostala do zisku," dodal.
Od Korean Air majú ČSA prenajatý jeden Airbus A330. Odborári minulý týždeň spochybnili výhodnosť jeho prenájmu, hovorí sa o tom, že cena je oproti trhu vyššia. Podľa Gregora však cena kontraktu zodpovedá situácii na trhu. Sľubovaná synergia v podobe cestujúcich zo Soulu do Prahy a ich rozvoz lietadlami ČSA sa však nekoná: v Prahe ďalej zo Soulu prestupuje len 15 % pasažierov.
ČSA sa po niekoľkých stratových rokoch dostali počas leta do prevádzkového zisku, ale čaká ich horšia časť roka. Cez zimu totiž väčšina európskych dopravcov prerába. Firma preto potrebuje finančnú injekciu, hovorí sa rádovo zhruba o 750 miliónoch Kč.
Podľa Gregora aerolínie by však mali aj bez injekcie prežiť stratovú zimu. V ČSA majú pokračovať škrty v nákladoch na mnohých úrovniach, aj keď v najbližších mesiacoch avizované prepúšťanie prinesie jednorazové výdavky na odstupné.
Možným vzorom pre záchranu ČSA sú írske Aer Lingus, ktoré boli na odpis pred piatimi rokmi a dnes sú v zisku. Najnovší plán na reštrukturalizáciu ČSA nie je prvý, tie predchádzajúce však vytúžené výsledky nepriniesli. Firmu živil hlavne rozpredaj majetku a ďalej masívne prerábala. Teraz sa však dostala do stavu, kedy nie je čo predať. Naopak, musí riešiť záväzky ako napríklad opciu na nákup ďalších siedmich airbusov. ČSA s Airbusom rokujú o odložení nákupu.
1 EUR = 27,502 CZK