Keď začiatkom roka 2007 predstavila finančná skupina Penta verejnosti projekt Port, mnohým zostali otvorené ústa. V západnej časti Bratislavy si totiž nakreslila akési mesto v meste. Stovky obchodov, tisícky štvorcových metrov kancelárií, ale aj tisícky bytov či domov. Okraj Bratislavy sa mal zmeniť na akýsi „Pentoland“, ktorý by sa rozprestieral na ploche 240 hektárov. Všetko sa to malo začať stávkou na istotu – obchodným centrom. A nakoniec s aj začne. S malým dôvetkom. O päť rokov neskôr, premenované, zmenšené a zlacnené. Penta však svoj nákupný dom otvorila. Volá sa Bory.
S veľkými očami
Vráťme sa však úplne na začiatok. Realitná Bratislava zažíva zlaté časy. Developeri sa predbiehajú v tom, kto predstaví väčší a honosnejší projekt. Hlavné mesto majú zaplaviť mrakodrapy, megalomanské obytné domy i centrá, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani Dubaj. Penta nechce v tomto sprievode chýbať. Jej projekt Port zaujal. Už len rozpočet prvej fázy na úrovni 10 miliárd slovenských korún dával najavo, že za Lamačom sa chystá niečo veľké.
Začať sa malo obchodnou zónou. Ambíciou bolo vytvoriť v západnej časti Bratislavy akýsi druhý Avion. Bolo to logické, v tej lokalite dodnes neexistuje podobné centrum. Prvé správy hovorili o 70 tisícoch štvorcových metrov nákupnej plochy. Tie mali byť rozšírené ešte o samostatne stojace prevádzky typu Baumax či Metro. Otvárať sa malo už v roku 2009. Malo. Prišla kríza a finančníci sa do takého veľkého rizika jednoducho nepustili.
Ešte väčšie
Projekt však nepochovali. Naopak, začali ho vylepšovať. Prvou zásadnou zmenou bolo premenovanie. Port sa zmenil na Bory, údajne preto, aby viac odrážal prostredie, do ktorého je zasadený – borovicové lesy. Zmena názvu však nebola najzásadnejšou. Finančníci si projekt nafúkli. Namiesto 70-tisíc až na 85-tisíc štvorcových metrov. V tom čase by išlo o najväčšie nákupné centrum na Slovensku. Otvorenie bolo naplánované na rok 2011.
Penta sa však prepočítala aj v tomto dátume. Už začiatkom roka 2010 konštatovala, že nie všetky veci sú vyriešené. „V súčasnosti prebiehajú rokovania s hlavnými nájomcami o obchodných podmienkach vstupu do projektu a zároveň prebiehajú rokovania s bankami o financovaní projektu,“ uviedol vtedy hovorca skupiny Martin Danko. Rokovania trvali do konca roka a ešte aj celý ďalší. Na jeseň 2011 však Penta naháňačku za dátumami „vzdala“. Projekt obchodného centra jednoducho pozastavila. „Dôvodom je zlá situácia a nestabilita tak na slovenskom, ako aj európskom trhu. Rozhodnutie vychádzalo aj z faktu, že kúpyschopnosť obyvateľstva, a teda aj spotreba, klesá,“ znelo oficiálne stanovisko. Dôvodom mohli byť aj zákulisné boje o nájomcov. V Bratislave pripravoval otvorenie obchodný dom Central a obchodníci hrať na dve strany súčasne akosi nechceli.
Prišiel správny čas
„Nastal správny čas,“ znelo v polovici roka 2013 od Penty. Práve v tomto období sa totiž finančníci rozhodli, že Borom dajú zelenú. Poučení predchádzajúcimi minelami, hovoria o termíne otvorenia na jar 2015. Nakoniec nedodržia ani ten. Tentoraz však v lepšom ponímaní. Aj snaha otvárať v predvianočnom období ich prinútila otvoriť už 13. novembra.
Kým na začiatku stála vízia najväčšieho nákupného centra na Slovensku, realita je trocha skromnejšia. Veľkosťou nákupnej plochy sa Bory zaradia medzi bratislavský priemer. Väčší je nielen Avion, ale aj Aupark či Eurovea. „Časť, o ktorú bol projekt zmenšený, je pomerne veľká. Boli sme teda nútení zmenšiť prenajímané plochy,“ priznal prednedávnom riaditeľ Bory Mall Milan Klégr. Menšie plochy mohli pritiahnuť aj viac nájomcov, keďže ceny mohli byť výhodnejšie. Luxus však v Boroch nečakajte. Projekt stavil na kartu, ktorá mu jednoducho dovolila otvoriť.