Američania už nechcú sladené nápoje. Predajnosť ochutených sýtených nápojov je v krajine totiž najhoršia za dvadsať rokov. Podľa správy Bewerage Digest, ktorá monitoruje nealkoholické nápoje v USA, môžu za to obavy o zdravie. „Nápojový priemysel v USA je čoraz náročnejší. Obezita a problémy so zdravím totiž stále nepoľavujú,“ tvrdí John Sicher, vydavateľ publikácie Bewerage Digest.
Trend zdravia
Celkový objem predaja všetkých sladených sýtených vôd v Amerike klesol len vlani o tri percentá. Pokles pritom výrobcovia hlásia už deväť rokov. Spotreba nealkoholických sladených nápojov sa tak prepadla na úroveň z roku 1995. Podľa odborníkov je táto situácia zapríčinená novým trendom spotrebiteľov. „Všeobecne je trend taký, že ľudia čím ďalej tým viac pijú a jedia zdravšie, pijú viac džúsov alebo minerálok,“ tvrdí Miroslav Blahušiak, analytik spoločnosti Capital Markets. Zdravotné problémy sú najčastejšou odpoveďou na to, prečo sa ľudia otočili sladkým sódam chrbtom.
Polemika o ich nástrahách burcuje americkú spoločnosť už dlhšie. Len minulý rok bývalý starostaNewYorku Michael Bloomberg kvôli rastúcej obezite obyvateľov nariadil zákaz predaja sladených nápojov vo veľkých baleniach. Mal sa vzťahovať najmä na predaj v reštauráciách či kinách. Zákaz však stopol súd, a to aj na nátlak veľkých spoločností ako McDonalds a Coca-Cola.
Diétne sódy sú pasé
Klesajúca predajnosť pri tom nie je nič nové ani pre také veľké giganty, ako sú Coca-Cola či Pepsi. Minulý rok predali o dve percentá menej nápojov než rok predtým. Paradoxom je, že ich stiahli dole diétne sódy, ktoré im mali pomôcť. Náprotivky, ako sú Diet Cola či Diet Pepsi, totiž obsahujú menej kalórií a mali byť synonymom zdravšieho stravovania. So svojimi umelými sladidlami však pre ľudí nie sú najlepšou náhradou. „Zákazníci sa obávajú negatívnych zdravotných dosahov umelých sladidiel. Sú totiž často spájané s rastom srdcovo-cievnych ochorení či vzniku cukrovky,“ hovorí analytik J&T Banky Stanislav Pánis. Za všetko však hovoria čísla, keď predajnosť týchto diétnych nápojov medziročne klesla takmer o sedem percent. Hovorca za spoločnosť Coca-Cola Dan Schafer však povedal, že firma so sídlom v Atlante je „odhodlaná navrátiť celkový rast šumivých nápojov v USA“.
Urob si sám
Na sladké sódy čoraz viac útočí domáca výroba nápojov. Napríklad Sodastream, vďaka ktorému si môžu ľudia spraviť nápoj podľa svojej chuti. Stali sa tak istou alternatívou k umelým sladidlám a presladeným nápojom. Napriek tomu odborníci neočakávajú, že by ohrozili prvenstvo giganta, akým je Coca-Cola. Dokazujú to tiež výsledky Coca-Coly za minulý rok, keď dosiahla spoločnosť druhé najvyššie tržby v histórii. A to hlavne vďaka rozvíjajúcim sa trhom vrátane Thajska, Indie a Ruska. „Spoločnosť expanduje na nové rýchlo rastúce trhy, a preto očakávame, že ich tržby by mali aj naďalej rásť,“ tvrdí Stanislav Pánis. Navyše, Coca-Cola má vo svojom portfóliu aj množstvo iných produktov ako len sladené nápoje. „Naznačuje to, že spoločnosť sa dokáže prispôsobovať zmenám trendov a pokiaľ by mali narastať preferencie spotrebiteľov smerom k zdravším nápojom, tak aj v tomto segmente bude Coca-Cola významným hráčom,“ uzatvára Kamil Boros, analytik spoločnosti X-Trade Brokers.
Ako sa darí nápojom v Amerike
– výrobcovia sladkých sódových vôd v Amerike minulý rok zaznamenávajú prepad o tri percentá
– ich predaj je na úrovni roka 1995
– Američania kupovali minulý rok aj menej piva. Celkový predaj piva v USA klesol o 1,9 percenta
– naopak, rástli energetické nápoje. Medziročne o 8,3 percenta a minerálky dokonca o 26,3 percenta