Podnikatelia, nakopnite vládu k činom
Druhý ročník súťaže o najväčší byrokratický nezmysel roka už pozná svojich finalistov.
Hlasujte za ne, čím sa môžete pričiniť o ich odstránenie z legislatívy!
Z minuloročnej top 10 mení vláda až 5 z nich!
Ak aj vás nebavia duplicitné štatistiky či preukazovanie zbytočných dokladov, skúste to zmeniť.
Spolu s vami sa budeme vlády pýtať, čo chce robiť.
Hlasujte za byrokratický nezmysel roka TU
O čom sú nominované byrokratické nezmysly
-
Zavedenie nového tlačiva pre účely platenia Sociálnej poisťovni a zdravotnej poisťovni
Tlačivo na účely platenia sociálneho a zdravotného poistenia obsahuje nové informácie, ktoré súvisia s novými zdaniteľnými plneniami. Zavedenie nových daňových povinností tak so sebou prinieslo aj nové administratívne zaťaženie.
-
Každoročné hlásenie bankám či má firma povinnosť mať účtovnú závierku overenú audítorom
Najneskôr do 15 dní po skončení účtovného obdobia, za ktoré firma zostavuje účtovnú závierku, má povinnosť nahlásiť všetkým bankám, v ktorých má vedené účty, či má alebo nemá povinnosť mať účtovnú závierku overenú audítorom.
-
Súhlas správcu dane s prevodom obchodného majetku
Súhlas správcu dane pri prevode obchodného podielu sa vyžaduje nielen od nadobúdateľa, ale aj od prevodcu. Táto povinnosť teda predlžuje čas potrebný na prevod obchodného podielu a vytvára priame administratívne zaťaženie, ktoré v minulosti neexistovalo.
-
Ročný výkaz o pracovných podmienkach a nákladoch na podnikovú sociálnu politiku
Komplikovaný takmer 200 položkový dotazník zaťažujúci zamestnávateľov. Musia v ňom reportovať štatistickému úradu, napr. či poskytli v rámci foriem podnikovej sociálnej politiky aj „nákup do tašky“ a ďalšie podobné skutočnosti.
-
Nesplniteľné termíny štatistikov
Štatistický úrad od vybraných podnikateľov požaduje štvrťročne výkaz produkčných odvetví v malých podnikoch. Výkaz obsahuje účtovné údaje a termín predloženia je do 12. dňa po skončení štvrťroka, napriek tomu, že napr. zákon o DPH umožňuje vystaviť faktúru za predošlé obdobie do 15. dňa. Ročné štatistické výkazy požaduje úrad do 31. marca, kedy majú podnikatelia termín aj na podanie daňových priznaní.
-
Neustále prihlasovanie a odhlasovanie dohodárov v zdravotnej poisťovni
Firmy majú povinnosť prihlasovať a odhlasovať dohodárov len na tie dni, ktoré u zamestnávateľa reálne pracujú. Má ísť o neprimeranú záťaž. Podľa mnohých je zákon aj nejednoznačný.
-
Registrácia na colnom úrade
Drevári nemôžu kúpiť olej vo väčšej nádobe ako 210 litrov bez povolenia, aj keď je v 1000 litrovej nádobe olej o 40 % lacnejší. Pri žiadosti o povolenie musí podnikateľ predložiť viacero vyhlásení. Jedným z nich je aj „tlačivo pre tlačivo“ pre pobočku Colného úradu predložiť potvrdenie nadriadeného Colného úradu.
-
Dodatočné daňové priznanie a neaktualizácia odvodov do Sociálnej poisťovne
Sociálna poisťovňa dodatočné daňové priznanie akceptuje, ale výšku odvodov upraví živnostníkovi až od prvého dňa nasledujúceho mesiaca po podaní dodatočného daňového priznania Daňový úrad aj zdravotná poisťovňa vrátia preplatok a upravia výšku preddavkov spätne.
-
Duplicitné zasielanie vymeriavacích základov k nemocenskému Sociálnej poisťovni
Firmy musia mesačne zasielať Sociálnej poisťovni vymeriavací základ každého poistenca, no ak zamestnanec nastúpi na PN, firma musí opäť predložiť sumár jeho vymeriavacích základov za posledných 12 mesiacov.
-
Revízia elektrospotrebičov
Podľa legislatívy v oblasti bezpečnosti elektrozariadení musí každý majiteľ, resp. prevádzkovateľ elektrického zariadenia vykonávať periodické revízie elektrických zariadení. Napríklad IT firmy, kde pracujú programátori na notebookoch (elektrické zariadenia) majú predpísanú kontrolu každých 6 mesiacov a revíziu každých 24 mesiacov.
-