StoryEditor

Lepšie vlaky sú cesta správnym smerom

02.01.2014, 23:00
Rozhovor. Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor pre HN:

České dráhy rušia vagóny s koženkami. Kedy tak urobí aj Železničná spoločnosť Slovensko?

Veľa bude závisieť od príchodu nových súprav. Eurofondové vlaky získané v rámci dvoch projektov by k tomu mohli zásadne prispieť. A pokiaľ nám to dovoľuje rozpočet, modernizujeme existujúce vozne, v rámci mnohých úprav sa menia aj koženkové sedadlá za látkové.

V akom stave je výroba nových vlakov?

Prvé hrubé stavby skrine už sú hotové. ŽOS Vrútky vyrábajú vlaky s miernym náskokom.

Ministerstvo dopravy pripravilo štandardy. Ľudia by teda mali mať kvalitnejšie cestovanie. Ako sa k tomu staviate vy?

Je to cesta správnym smerom, aj keď to bude pre nás ťažké. Dosiahnuť trvalo isté štandardy bude niekde o potrebe financií, inde si to bude pýtať len „lepšie odrobenie si roboty“. Keď štandard určuje čisté okná, stačí dôslednosť a zodpovednejšia práca čističov. Keď štandard nastavuje väčší počet stojanov na bicykle, bude potrebné do vozňov so stojanmi zainvestovať.

Prečo štandardy prichádzajú tak neskoro? Zvonku sa zdá, ako keby do vlakov prichádzalo 21. storočie až teraz.

To, že prichádzajú teraz, neznamená, že neexistovali. Objednávateľ, ministerstvo dopravy, však teraz razantnejšie vstúpilo do tejto témy. Základné štandardy už boli nastavené. Len teraz sa jasnejšie povedalo, čo všetko a kedy má byť v prevádzke realitou. Keď to nebudeme dodržiavať, hrozia nám sankcie. Beriem to však ako fakt, s ktorým sa musíme vyrovnať.

Jeden zo štandardov určuje, že keď je teplota v exteriéri nad 30 stupňov, tak vo vlaku má byť o päť stupňov menej. Stáva sa však, že keď je vonku 40, býva vo vlaku len 18 stupňov.

Táto situácia občas naozaj nastane. Súvisí to s technickým stavom niektorých vozňov a niekedy s požiadavkami cestujúcich. Niektorí chcú, aby sa chladilo viac, iní zas menej.

Posledné roky boli najmä v znamení rušenia tratí. Hrozí takýto scenár v tomto, prípadne budúcom roku?

To je v kompetencii ministerstva dopravy – objednávateľa dopravných služieb, ale nepredpokladám to.

Budete navrhovať rušenie liniek?

Nie.

V akej strate budete v roku 2014?

Plánovaná strata ZSSK za minulý rok bola 10,5 milióna eur. Realita bude menej ako 10 miliónov. Budúcoročný plán hovorí o strate 9,5 milióna eur, pričom sú v nej započítané aj náklady na zvýšené kilometre.

Ak by sa to uhradilo, tak ste v strate pod 7 miliónov eur?

Áno.

Čo to teda spôsobilo?

Racionalizácia vo všetkých činnostiach.

Čo to znamená?

Významnú rolu v tomto roku zohrali elektronické aukcie, ktoré stlačili ceny nakupovaných služieb a tovarov, napríklad za externé opravy rušňov a vozňov, ale i ďalšie položky. Určité efekty priniesla i údržba a opravy vo vlastnej réžii.

01 - Modified: 2005-11-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Ropa sa odrazila od dna
01 - Modified: 2024-11-01 03:29:17 - Feat.: - Title: Rýchlovlaky cez Strednú Áziu aj zbližovanie Uzbekov a Kazachov so Západom. Ako Hodvábna cesta vstáva z popola? 02 - Modified: 2024-11-04 09:49:30 - Feat.: - Title: Šéf RegioJetu Jančura o konci IC vlakov: Čakal som, že to takto dopadne. Za akých podmienok by sa vrátil? 03 - Modified: 2024-10-31 11:03:05 - Feat.: - Title: Železnice pridávajú spoje na nadchádzajúce sviatky. Pribudne 25 vlakov 04 - Modified: 2024-10-13 11:36:06 - Feat.: - Title: Železnice verzus diaľnice. Komu štát na budúci rok pošle viac peňazí a ktoré projekty dostanú prioritu? 05 - Modified: 2024-09-27 16:45:00 - Feat.: - Title: Železnice idú zahustiť vlaky medzi Bratislavou a Trnavou. Súťažil len známy hráč a cenu nafúkol na dvojnásobok
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 13:37