StoryEditor

Slovenským dopravcom nestačia dohodnuté povolenia

26.05.2003, 00:00

Počet žiadostí o prepravné povolenia do zahraničia ročne niekoľkonásobne prekračuje možnosti Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia. Povolenia združenie vydáva len v počte, ktorý ministerstvo dopravy v jednotlivých kategóriách dohodne v zahraničí.
V prípade trvalých povolení alebo povolení CEMT platiacich jeden rok vo všetkých krajinách Konferencie európskych ministrov dopravy pomer žiadostí možnosti Česmadu prekračuje štvor- až päťnásobne. Pri jednorazových povoleniach do Rakúska je počet žiadostí až 20-násobne vyšší. Aj keď ich množstvo väčšinou prekračuje objem vydaných povolení, sú aj krajiny, ako napríklad Bielorusko, pri ktorých sú úspešní takmer všetci žiadatelia.
Slovenskí dopravcovia v súčasnosti spomedzi okolitých krajín nepotrebujú povolenia pri cestách do Česka. V prípade susedného Poľska sa táto povinnosť obmedzuje iba na tzv. treťoštátne povolenia, ktoré im umožňujú prepravu tovarov z územia Poľska do iného štátu. Napriek tomu, že dopyt po treťoštátnych povoleniach sa rapídne zvyšuje s blížiacim sa vstupom Slovenska do Európskej únie, je ich nedostatok. Dopravcovia sa chcú etablovať na cieľových trhoch ešte pred ich otvorením.
Ako pre HN uviedol šéf odboru osobnej a nákladnej dopravy ministerstva dopravy Jozef Tisovský, v minulých rokoch slovenskí prepravcovia paradoxne nevyužili pridelený počet povolení na cesty do Francúzska, Talianska, Belgicka a Rakúska. "Preto nemožno hovoriť o kríze v zabezpečovaní prepravných potrieb slovenského zahraničného obchodu," dodal. Nákladné vozidlá s úžitkovou hmotnosťou do 3,5 tony už dnes môžu bez povolenia prepravovať tovar vo väčšine európskych krajín. Ak vozidlá slovenských dopravcov spĺňajú ekologické normy Euro 2, prípadne vyššiu normu Euro 3, môžu bez obmedzení obojstranne prepravovať napríklad do Nórska, Fínska a Dánska.

Česmad odmieta netransparentnosť
Spôsob výberu subjektov, ktorým Česmad distribuuje povolenia, považujú niektorí dopravcovia za netransparentný. "Netransparentnosť je v tomto prípade dlhodobým problémom, aj keď sa v poslednom čase situácia zlepšuje," hovorí riaditeľ dcérskej spoločnosti belgickej skupiny Granhold N.V. -- Granex Slovakia -- Ján Koprda. Podľa neho je okrem toho chybou ministerstva dopravy, že jeho zástupcovia nie sú schopní dohodnúť vyššie kontingenty pre jednotlivé kategórie povolení. Na druhej strane tiež pripúšťa, že nízke kvóty na povolenia do niektorých krajín môže spôsobiť aj tlak odborov. Tie sa snažia brániť prieniku dopravcom zo strednej a z východnej Európy na ich trhy pre nízke ceny, ale aj ekologické normy. Ako reagoval hovorca Česmadu Branislav Belorid, pri výbere záujemcov sa zohľadňuje napríklad využívanie povolení v minulých rokoch, ekologické normy či prípadné neuhradené záväzky voči colnej a daňovej správe. Podľa Koprdu však dopravca pri žiadosti o povolenie tieto záväzky mať nemôže, keďže mu predtým musí krajský úrad vydať potvrdenie o finančnej spoľahlivosti, ktoré takéto záväzky vylučuje. Ako uzavrel Belorid, v prípade, že záujemca nedostane trvalé povolenie, snaží sa mu Česmad vyhovieť jednorazovým.

Kontingenty pre jednorazové povolenia v susedných krajinách

Maďarsko

Rakúsko

Poľsko

Česko

2002 46 tis. 4 100 + 3 700 prihraničných (600 treťoštátnych) --
2003 40 tis. 4 100 + 4 700 prihraničných (600 treťoštátnych) --
Počet povolení CEMT na rok 2003 -- 780
Zdroj: Česmad

 

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. november 2024 02:40