Ešte pred 12 rokmi boli najväčším európskym leteckým prepravcom a patrili medzi špičku aj v celosvetovom meradle. Dnes francúzske aerolinky Air France zažívajú tvrdý pád na zem. Rýchlo ich predbiehajú nielen blízkovýchodné spoločnosti, ale aj európska konkurencia. Čo do veľkosti sa pred ne dostali Lufthansa, Ryanair aj British Airways. „Air France sa musia dať čo najskôr dohromady, inak sa môžu prepadnúť do druhej ligy,“ uviedol Alexandre de Juniac, odchádzajúci generálny riaditeľ konzorcia Air France-KLM. Ten náhle končí vo funkcii po troch rokoch od nástupu. Jedným z dôvodov sú aj vážne problémy, s ktorými Air France dlhodobo bojujú.
Strnulý gigant
V prípade Air France pritom nie sú hlavným problémom ekonomické výsledky. Tie sa z roka na rok zlepšujú, či už ide o zisky, alebo počty prepravených cestujúcich a carga. Problémom sú neustále štrajky pilotov a ostatného leteckého personálu. Žiadajú si lepšie platy a dôchodkové zabezpečenie. Air France už preto narobili množstvo problémov. „Odbory majú vo Francúzsku silný vplyv. Aerolinky by mali s nimi nájsť spoločný dialóg, čo však bude stáť nemalé peniaze,“ tvrdí pre HN Tomáš Menčík, analytik spoločnosti Cyrrus.
Ďalším problémom je, že spoločnosť už dlhšie neponúka niečo, čo by jej prinášalo konkurenčnú výhodu. „Kvalita služieb Air France-KLM v porovnaní s konkurenciou klesala. Na európskej pôde ju porážajú nízkonákladové aerolinky,“ tvrdí Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord.
Niekdajšia pýcha európskeho letectva, ktorá ako jediná spolu s British Airways využívala na prepravu cestujúcich legendárny nadzvukový Concorde, tak v posledných mesiacoch bojuje o svoju prestíž. Útechou pre Air France môže byť to, že so štrajkmi musí bojovať aj KLM či konkurenti Lufthansa a British Airways.
Druhoradý taxikár
Aerolinky okrem toho stále trápia privysoké prevádzkové náklady. „V porovnaní s nízkonákladovkami či aerolinkami z oblasti Perzského zálivu sú niekoľkonásobne vyššie. Air France má náklady očistené od cien paliva na úrovni 6,8 centa na kilometer a Ryanair má len dva centy,“ vyratúva Peter Svoreň, analytik Capital Markets.
Aerolinky pritom nemajú nijaký horúci tromf, na ktorý by prilákali zákazníkov. „Na medzikontinentálnych letoch ich navyše dobiehajú aerolinky z Ázie,“ uzatvára Tomčiak.