StoryEditor

Diaľničný obchvat Bratislavy sa uzatvára

03.06.2003, 00:00
Do uzavretia diaľničného obchvatu Bratislavy už chýba len úsek D2 Lamačská cesta - Staré Grunty. Jeho výstavba, ktorá má byť dokončená v máji 2007, sa včera začala symbolickým poklepaním základného kameňa. Úsek, ktorého súčasťou bude aj dvojitý tunel Sitina, má odbremeniť najmä dopravu na Lamačskej ceste a v Mlynskej doline, ktoré sú v súčasnosti jednými z najvyťaženejších komunikácií v meste. Diaľnica s celkovou dĺžkou 3,3 kilometra tiež prevezme tranzitnú dopravu smerujúcu zo západu, vyťaženosť neďalekej Patrónky by sa pritom podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča mala znížiť až o 40 percent. Predposledným úsekom, ktorý ešte chýba k ukončeniu bratislavského obchvatu, je rozostavaná diaľnica D61 Viedenská cesta - Prístavný most.
Celkové náklady úseku D2 Lamačská cesta - Staré Grunty sa vyšplhali na viac ako 3,5 miliardy korún, v porovnaní s inými úsekmi však ide o relatívne lacný projekt. Štátny rozpočet sa na financovaní podieľa 630 miliónmi korún, zvyšné náklady Slovenská správa ciest pokryje z úveru. Ten štátu poskytla Japonská banka pre medzinárodnú spoluprácu. Celkové náklady na stavbu sú v japonských jenoch vyčíslené na takmer 9,4 miliardy, podľa japonského veľvyslanca Toyojiro Soejima sa však výška úveru priblížila jedenástim miliardám. "Rozdiel je v nákladoch, ktoré bezprostredne súvisia so stavbou a v celkových nákladoch," hovorí generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Dušan Faktor. Stavebné výdavky sú kalkulované fixne, prípadný rozpočtový sklz by teda podľa neho mohol vyriešiť, napríklad, dodatok k zmluve s japonskou bankou.
Ministerstvo vyhlásilo výberové konanie na zhotoviteľa stavby vlani. Víťazom sa stalo japonsko-švédske konzorcium Taisei Corporation-Skanska DS. Japonská frakcia sa bude orientovať na stavbu tunela, čo tvorí asi 55 percent objemu celkových prác, zvyšok majú na starosti Švédi. Projektovú dokumentáciu úseku, rovnako ako v prípade D61, pripravila spoločnosť Dopravoprojekt.

Ako jazdia Bratislavčania

Celková dĺžka diaľnic v Bratislave, vrátane okolitých miest, je necelých 51 kilometrov. Vodičom je pritom v súčasnosti k dispozícii zhruba 44 kilometrov. V samotnom meste dosahuje dĺžka diaľnic 40,3 kilometra. Dosiaľ všetky, okrem štátneho rozpočtu, financovala Európska investičná banka a zdroje z európskych fondov.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. máj 2024 10:46