Výstavba ciest nie je na Slovensku nikdy rýchly proces. Svoje o tom vedia Petržalčania aj obyvatelia Jaroviec či Rusoviec, ktorým cestu do mesta už niekoľko mesiacov komplikuje stavba kruhového objazdu pri Slnečniciach v Petržalke. „Problém je to najmä v noci, ľudia nevedia, kam majú ísť, lebo je to veľmi neprehľadné,“ povedala Petržalčanka Jana Klavecká. Hovorí, že výstavba kruháča trvá navyše neúmerne dlho.
Objazd je investíciou developera Cresco Group, ktorý stojí za projektom bytovej zóny Slnečnice. Pred mesiacom investor hovoril o termíne dokončenia križovatky v októbri, dnes ho posúva na november. S niektorými prípravnými prácami sa začalo pritom už minulý rok, vo väčšom však to, že sa stavia, šoféri pocítili až začiatkom júla. Investor pritom nie je pri stavbe výrazne časovo obmedzený. Kruháč musí stáť do dvoch rokov, odkedy nadobudlo právoplatnosť stavebné povolenie, teda približne do leta budúceho roku.
Bez sťažností
„V Japonsku trvá výstavba kruhového objazdu dva týždne, v Nemecku mesiac a u nás aj viac ako pol roka,“ hovorí predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Rovnaký názor má aj dopravný analytik Jozef Drahovský, ktorý túto cestu absolvuje pravidelne. Podľa neho sa stavba dá stihnúť za mesiac. „Pokiaľ ide vodič po hlavnej ceste a pozná to tam, dá sa to. Pokiaľ nejde v hlavnom ťahu, čaká sa tam. Ráno tam je zaťaženie z Jaroviec smerom na Dolnozemskú. Vzhľadom na hustotu dopravy, ak musí dávať vodič prednosť, musí počítať s čakaním päť až desať minút,“ vysvetlil.
Cresco sťažnosti obyvateľov alebo vodičov nezaznamenalo. Investor tvrdí, že lehota výstavby je štandardná a že tento kruhový objazd nie je jednoduchou záležitosťou kvôli prekládkam inžinierskych sietí. „Okrem toho sa to robí za plnej prevádzky. Keby sa to uzavrelo a keby bola možnosť obchádzkovej trasy, viem si predstaviť, že by to bolo rýchlejšie,“ hovorí bratislavský mestský poslanec a predseda komisie dopravy Jozef Uhler.
Kto ho zaplatí?
Na výstavbe zatiaľ finančne participuje len Cresco. Stavba vyjde približne na tri milióny eur, vrátane pozemkov, na ktorých sa „kruháč“ nachádza.
Mestský poslanec Uhler povedal, že investor dostal výstavbu objazdu ako podmienku, keďže na tejto križovatke vznikali v poobedňajších hodinách zápchy v smere z Dolnozemskej a Slnečnice zaťažia toto územie ďalšou dopravou.
Developer tvrdí, že nie je úplne fér, že musí križovatku zaplatiť z vlastného vrecka. „Faktom je, že veľká okružná križovatka je, podobne ako nultý obchvat Bratislavy, vyvolanou investíciou stále sa zhusťujúcej zástavby na juhu Bratislavy – v Rusovciach, Jarovciach, Čunove a tak ďalej, ktorá neúmerne zaťažuje tento dopravný uzol. Projekt Slnečnice predstavuje iba malé percento dopravnej kapacity,“ hovorí predseda Predstavenstva Cresco Group Štefan Beleš. Podľa neho nie je developer schopný takúto obrovskú investíciu dlhodobejšie financovať a peniaze sú tak stále otvorenou otázkou. Mesto sa na to však zrejme pozerá inak. „Neviem o takej dohode, mesto zatiaľ na to nemá vyčlenené finančné prostriedky,“ povedal Uhler.
Navrhovaná kapacita objazdu je 32-tisíc áut denne. Približná kapacita územia, kde sa stavajú Slnečnice, je sedemtisíc bytov.