Spoločnosť Favorit Czechoslovakia Richarda Galoviča vdýchla nový život kedysi slávnej značke bicyklov. Bicykle, s ktorými mieri na bohatšiu klientelu, chce vrátiť na zahraničné trhy a v blízkej dobe priberie ďalšieho investora. Kvôli veľkému záujmu firma v jednej chvíli nestíhala vyrábať.
Slovenský podnikateľ Galovič sa o Favorit začal zaujímať v roku 2010, keď hľadal nové príležitosti. "Videl som, ako vo svete rastie trend mestskej cyklistiky a že tu máme jednu skrachovanú značku s obrovským odkazom doby, na ktorý sa dá nádherne nadviazať. Preto som sa rozhodol do toho ísť," opisuje Galovič znovuzrodenie Favoritu.
Na mieru
V roku 2011 kúpil za niekoľko miliónov ochrannú známku a pustil sa do vývoja exkluzívnych kolies, ktorý trval skoro tri roky. Výrobu vrátil do pôvodného závodu v Rokycanoch a prvé modely bicyklov v retro dizajne, ktorých základná cena začína na sume 64 700 korún (2395 eur), predstavil vlani. Tento rok k nim pribudla séria športových špeciálov.
Ako strojný inžinier sa podieľal na vývoji každého modelu. Bol prvý, kto na bicykloch jazdil a testoval ich. A ktorý z nich má najradšej? "Všetky. Tie bicykle sú ako moje deti. Každé je niečím špecifické a vyhovuje môjmu naturelu," hovorí s úsmevom.
Bicykle sa vyrábajú ručne a sú šité zákazníkovi na mieru. Disponujú radom moderných technológií - vyrábajú sa z ľahkého karbónu, miesto reťaze majú remeň a v kolesách špeciálny gél, ktorý v prípade prepichnutia duše sám zalepí dieru.
Na bicykel sa čaká mesiace
Martin Huleja z Asociácie výrobcov a dovozcov bicyklov si myslí, že pri rozhodovaní o kúpe favorita bude hrať u zákazníkov veľkú úloha srdca."Osobne sa mi aktuálny smer Favoritu páči. Všeobecne však vidím problémy a nástrahy v oblasti mestskej cyklistiky v Česku, ktoré bránia väčšiemu rozšíreniu Citybike," uviedol Huleja. Veľmi podarená je podľa neho športový séria kolies Favorit F1.
Vlaňajší rok berie Galovič ako nultú sezónu, kedy firma vyvíjala koncepty predajov, pripravovala kampane a zisťovala záujem zákazníkov. Ten vraj predčil očakávania. "Hneď na začiatku sme sa dostali do situácie, kedy sme nestíhali dodávať," opisuje Galovič.
Teraz sa mesačne vyrobí 20 až 30 favoritov a čaká sa na ne 12 až 14 týždňov. Kapacita výroby sa bude zvyšovať s rozširovaním obchodnej siete. V Rokycanskom závode teraz pracuje šesť ľudí a plánuje sa zvýšenie stavu až na 11. Celkom pre firmu pracuje 40 ľudí.
Noví investori
Galovič pred časom pribral do Favoritu investora, spoločnosť Grindon Invest Martina Hrdinu vo firme získala desať percent. Na ďalší rozvoj chcel vybrať peniaze prostredníctvom služby Fundlift, kde ponúkol investorom firemné dlhopisy za 10 miliónov korún. Hoci o ne bol záujem a počas niekoľkých dní sa podarilo vybrať 6,6 milióna od 234 investorov, firma projekt zastavila.
"Pre tento projekt nás oslovila spoločnosť Roklen24, ktorá portál prevádzkuje. Počas posledných dvoch mesiacov sme ale zmenili investičnú stratégiu, "vysvetľuje Galovič. Podľa neho v blízkej dobe pribudne vo Favorite ďalší investor. "Pre neho nie je získavanie finančných prostriedkov z crowdfundingovej platformy komfortné a ja to rešpektujem," povedal bez bližších podrobností.
Veľké ambície
Favorit má veľké ambície preraziť za hranicami. Prvé obchodné zastúpenie vzniklo tento rok v marci na Slovensku. Podľa Galoviča je to pilotný projekt a akési laboratórium, v ktorom firma testuje formu spolupráce.
V hľadáčiku má však ďaleko väčšie trhy. "Najviac nás zaujímajú USA, Británia, Nemecko, Holandsko, Švajčiarsko, Austrália či Japonsko," vymenúva Galovič s tým, že firma teraz oslovuje obchodných partnerov.
Lesk Favoritu chce oprášiť aj v športe. Na bicykloch z Rokycan jazdí napríklad pretekárka prvého profesionálneho cyklokrosového tímu žien na čele s trojnásobnou majsterkou Českej republiky Pavlou Havlíkovou.