Karl Drais (1785 – 1851) a jedna z dobových ilustrácií jazdca na jeho „behacom stroji“.Wikimedia Commons
StoryEditor

Jest to vůz, kůň, pěchour spolu. Pod prevratný vynález baróna Draisa sa podpísala aj globálna klimatická kríza

16.06.2025, 18:10

Bol to prvý prakticky použiteľný predchodca bicykla. Svetlo sveta uzrel pred 208 rokmi v Nemecku a jeho autor, Karl Drais, ho podľa spôsobu, akým sa na ňom človek pohyboval, nazval Laufmaschine, čiže „behací stroj“.

Súčasníci, presnejšie obyvatelia Mannheimu, na ten deň dozaista dlho spomínali. Popri kočiaroch, dostavníkoch, či povozoch ťahaných koňmi, sa totiž zrazu v pouličnej premávke objavilo úplne nové vozidlo. Bolo zvláštne, nemalo štyri kolesá, ale iba dve, zoradené za sebou a spojené dreveným rámom. Na ňom sedel obkročmo muž držiaci riadidlá, ktorý ho do pohybu uvádzal tak, že sa odrážal nohami od zeme.

Tým mužom bol 32-ročný barón Karl Drais a pamätným dňom 12. jún 1817. Na prvú verejnú jazdu s dovtedy nevídaným dopravným prostriedkom, ktorý sám vymyslel a nechal si ho postaviť u miestneho kolára Johanna Freya, vyrazil spred svojho domu a zamieril k stanici na prepriahanie koní stojacej za mestom (v dnešnej mannheimskej štvrti Rheinau).

Neskôr ju opísal ako príjemnú pohodovú jazdu v krásnom letnom počasí. Podstatnejšie však bolo čosi iné – cestu tam a späť, čiže necelých 15 kilometrov, zvládol približne za hodinu, teda trikrát rýchlejšie než dostavník a zhruba rovnako rýchlo, ako by ju prekonal jazdec na koni. A to vyvolalo rovnaký údiv, ako samotný vynález.

Nezostalo pravdaže pri jednej jazde. Na Laufmaschine, čiže „behacom stroji“, ako svoje vozidlo pomenoval, absolvoval barón v nasledujúcich dňoch a týždňoch ďalšie púte.

„Barón Karl von Drais, ktorý podľa dôveryhodných svedectiev vo štvrtok 12. júna tohto roku prešiel s bezkoňovým hnacím strojom, ktorý sám vynašiel, inak štvorhodinovú cestu z Mannheimu do Schwetzinger Rebenhausu a späť za jednu hodinu, prekonal s rovnakým strojom asi za hodinu aj strmú dvojhodinovú horskú cestu z Gernsbachu do Baden-Badenu a presvedčil ľudí o veľkej rýchlosti tohto veľmi zaujímavého dopravného prostriedku,“ informoval 29. júla 1817 týždenník Badwochenblatt.   

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 86% na dočítanie.
01 - Modified: 2019-11-19 07:55:24 - Feat.: 0 - Title: Nemotorný kolos: Prvý automobil v dejinách sa neujal, jedna jeho schopnosť ale nadchla vojakov 02 - Modified: 2024-01-16 13:09:05 - Feat.: 0 - Title: Prečo by para nemohla aj rátať? Odvážny vynález stopol nedostatok financií, prapredok počítačov však fungoval 03 - Modified: 2019-04-04 09:53:29 - Feat.: 0 - Title: Benz s prvým automobilom takmer neuspel, zachránil ho manželkin nápad 04 - Modified: 2025-04-25 10:35:00 - Feat.: 0 - Title: Prvému autobusu doba nepriala. Po zlých cestách jazdil pomaly a pasažieri ho miestami museli aj tlačiť 05 - Modified: 2024-06-10 09:05:00 - Feat.: 0 - Title: Muž, ktorý sníval o padáku. Najznámejší vynález Štefana Baniča mal originálne riešenie, no v praxi sa neujal
01 - Modified: 2025-12-05 20:52:53 - Feat.: - Title: Tisíce žiakov a študentov protestovalo proti zákonu o vojenskej službe, mnoho z nich vynechalo vyučovanie 02 - Modified: 2025-12-05 19:20:14 - Feat.: - Title: Miliardy na obranu pred Ruskom. Nórsko navyšuje rozpočet a objednáva ponorky od Thyssenkruppu 03 - Modified: 2025-12-05 13:55:40 - Feat.: - Title: Nemecký parlament schválil návrat brannej povinnosti, cieľom je výrazne posilniť armádu 04 - Modified: 2025-12-05 10:03:41 - Feat.: - Title: Nemecké stíhačky budú od soboty chrániť poľský vzdušný priestor 05 - Modified: 2025-12-05 05:45:11 - Feat.: - Title: Nemecký parlament bude hlasovať o zákonoch o vojenskej službe a dôchodkoch, kde čelí odporu časti poslancov
menuLevel = 2, menuRoute = history/starsie-dejiny, menuAlias = starsie-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
06. december 2025 00:02