StoryEditor

V spotrebe igelitiek patríme medzi favoritov únie. Známe reťazce smerujú k ich nahradeniu

19.02.2017, 13:55
Slovák spotrebuje v priemere 466 igelitových tašiek ročne.

Sú skladné, ľahké a veľa vydržia. „Igelitky“ sú síce súčasťou každého obchodu a takmer každého nákupu, sú však aj ekologickou katastrofou. Iba v Európskej únii sa každoročne spotrebuje zhruba 100 miliárd plastových tašiek. „V spotrebe igelitových tašiek Slovensko patrí medzi favoritov Európskej únie. V priemere ich spotrebuje jeden obyvateľ ročne až 466 kusov. Pritom európsky priemer je o viac ako polovicu nižší,“ uviedol hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.

Priemerná spotreba na jedného obyvateľa Európskej únie je dvesto tašiek ročne, no z celkového objemu sa zrecykluje iba sedem percent. Brusel si záťaž, ktorú spôsobujú, uvedomuje, a preto pripravuje legislatívu, ktorá igelitové tašky v obchodoch zakáže. V súvislosti s tým zriadilo aj slovenské ministerstvo životného prostredia iniciatívu s názvom „Bez igelitových tašiek“. Zapojili sa do nej už prví členovia, Zväz obchodu a cestovného ruchu, COOP Jednota a Kaufland.

Zodpovedných označia

„Zodpovedný prístup k životnému prostrediu je zodpovedným prístupom k zdraviu ľudí v celej krajine. Som rád, že iniciatíva našla ohlas aj medzi najvýznamnejšími hráčmi v slovenskom maloobchode,“ povedal minister životného prostredia László Sólymos. Podľa jeho slov maloobchod predstavuje kľúčového hráča pri obmedzovaní spotreby igelitových tašiek. Práve reťazce stoja v strede medzi výrobcami igelitových tašiek a zákazníkmi.

​V rámci iniciatívy plánuje sieť Kaufland odštartovať už tento rok dlhodobý projekt, ktorého cieľom bude postupne odstrániť ekologicky nevyhovujúce tašky z predaja. „Iniciatívu ,Bez igelitových tašiek‘ vítame a máme záujem ju podporiť. Už pri našom vstupe na slovenský trh v roku 2000 sme tašky zákazníkom predávali, aby sme ich motivovali na ich opakované použitie a znižovali tak ich spotrebu,“ konštatuje hovorkyňa spoločnosti Kaufland Monika Langová.

Myšlienku rezortu životného prostredia podporil aj reťazec COOP Jednota. „Na iniciatíve sa zúčastňujeme a veríme, že i v jej dôsledku bude menej plastového odpadu, a že postupne i naši zákazníci sa s touto filozofiou stotožnia,“ uviedol konateľ siete maloobchodov Martin Katriak.

Prevádzky, ktoré sa zapoja, dostanú od ministerstva logo, ktoré bude verejnosť informovať o ich ekologickom zmýšľaní. „Umiestnenie nálepiek v obchodoch nepredstavuje pre zapojených len možnosť prezentovať sa ako zodpovedný podnikateľ. Predovšetkým ide o otvorený záväzok voči zákazníkom, že sa aktívne zapojili do znižovania spotreby neekologických tašiek,“ pokračuje László Sólymos.

Igelit nahradí papier a látka 

Väčšina obchodov zaviedla poplatky za igelitové tašky už pred niekoľkými rokmi, na ich spotrebe sa to odrazilo takmer okamžite. „Považujeme za veľký úspech, že po zavedení symbolického poplatku v roku 2013 naši zákazníci ušetrili až 80 percent plastových tašiek,“ uviedol hovorca spoločnosti Tesco Martin Krajčovič. Obchody si uvedomujú, že úplná eliminácia igelitiek je možná iba v prípade, ak za ne zákazníkom poskytnú adekvátnu náhradu.

Preto chcú v najbližšom časovom období ponúkať buď jednorazové papierové tašky, alebo drahšie tkané tašky, určené na viacnásobné použitie. „Prirodzene, účinky nenastanú okamžite, pôjdu primeraným tempom. Našim zákazníkom už teraz ponúkame alternatívu papierových a plátenných tašiek,“ tvrdí Katriak.

Ekologické, rozložiteľné tašky a tašky na viacnásobné použitie už nájdete takmer v každom obchode. „Pre ekologicky zmýšľajúcich zákazníkov máme k dispozícii papierové tašky a tiež dva druhy nákupných tašiek určených na viacnásobné použitie. Do budúcnosti navyše pripravujeme rozšírenie našej ponuky tašiek ohľaduplných k životnému prostrediu,“ konštatuje hovorca spoločnosti Lidl Tomáš Bezák.

Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.
01 - Modified: 2024-10-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Láska v každom okienku: Aj váš darovaný úsmev pomôže rodinám zostať spolu 02 - Modified: 2024-10-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Šéf Kauflandu Slovensko pre HN: Balíček nám zhorší finančné výsledky o 10 percent, prehodnotíme investície 03 - Modified: 2024-10-24 15:19:45 - Feat.: - Title: Viete, aký chlieb kupujete? Čerstvý a dopekaný chlieb na oko nerozoznáte 04 - Modified: 2024-10-20 22:00:00 - Feat.: - Title: Tajné recepty v červených knižkách: Vďaka nim mäsové pochúťky tak milujeme 05 - Modified: 2024-10-16 22:00:00 - Feat.: - Title: Veľký zraz duchov, bosoriek a upírov v meste: Príde aj Kali, a čo vy?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 17:12