Bývalý egyptský importér vozidiel Škoda, firma Artoc Auto, sa sťažuje na korupciu v českej automobilke Škoda Auto. Majiteľ a zakladateľ firmy Muhammad Šafík Gabr podľa aktuálneho vydania nemeckého časopisu Der Spiegel tvrdí, že Škoda s ním rozviazala kontrakt, pretože vraj nebol ochotný pristúpiť na úplatok, ktorý požadoval jeden z manažérov škodovky. Škoda Auto obvinenia odmieta.
Obchodná spolupráca medzi Gabrovou firmou a Škodou bola prerušená vlani po 23 rokoch, počas ktorých Gabr ako generálny importér automobilov Škoda vybudoval obchodnú sieť a predával až 8000 automobilov ročne. Der Spiegel označuje Gabra za jedného z najbohatších Egypťanov a tiež uznávaného filantropa.
Škoda Auto sa podľa nemeckého časopisu k dôvodom vypovedania zmluvy nechcela vyjadriť a iba potvrdila, že v Egypte proti nej bola podaná žaloba. Jej vlastné vyšetrovanie vraj neodhalilo žiadne zlyhanie jej pracovníkov.
"Škoda Auto ukončila spoluprácu so spoločnosťou Artoc Auto ku 30. novembra 2016. Prosíme o pochopenie, ale k obsahu našich obchodných vzťahov sa principiálne nevyjadrujeme. Výhrady spoločnosti Artoc Auto sú nám známe, naše interné vyšetrovanie však žiadne chybné konanie zamestnanca nepotvrdilo. Vzhľadom k prebiehajúcemu vyšetrovaniu nebudeme ďalšie detaily komentovať," povedal ČTK hovorca Škoda Auto Zdeněk Štěpánek.
Podľa Gabra bolo vypovedanie zmluvy trestom za to, že jeho firma Artoc opakovane odmietla platiť úplatky. Vydierať sa ju údajne pokúšal nemenovaný manažér Škody.
Spolupráca medzi automobilkou a egyptským partnerom sa spočiatku, po roku 1994, odohrávala skôr na neformálnej báze. Obe strany si dôverovali natoľko, že dohody často potvrdzovali len podaním ruky. To ale chcela automobilka zmeniť a vlani egyptskému partnerovi predložila novú zmluvu, ktorá vraj zodpovedala medzinárodným štandardom. Artoc sa ale obával, že podpísaním kontraktu príde o práva zaručené po desaťročia, a tak ho odmietal podpísať. Čoskoro nato prišla výpoveď spolupráce.
Egyptský importér potom vzniesol obvinenie, že istý manažér Škody od roku 2011 opakovane požadoval za dodané automobily peniaze bokom. Keď nedostal zaplatené, dodávky čiastočne zdržiaval, obmedzoval alebo zastavoval. V dôsledku toho Artoc dostával oveľa menej áut, než ich mohol na egyptskom trhu predať. Len vlani tak predstavoval prepad obratu 79 percent, píše Der Spiegel.