Národná diaľničná spoločnosť chce od Skytollu kúpiť mýtne brány a časť podniku. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Mýto zostáva v tieni Skytollu ďalší rok. Systém vyberania poplatkov za štátne cesty mešká

29.09.2022, 17:34
  • Skytoll ako mýtnik koncom roka nekončí. Svoje žezlo podľa diaľničiarov odovzdá postupne.
  • Štát bude mať národný systém až najskôr o rok.
  • O prevádzku európskeho mýta zatiaľ požiadalo šesť firiem. Dve z Nemecka, dve z Česka a po jednej z Talianska a Francúzska.

Na prevádzkovaní mýta Slovensko už desať rokov prerába. Na základe zmluvy so spoločnosťou Skytoll prišli naše diaľnice o významnú sumu financií. Súkromníkovi sme za toto obdobie totiž zaplatili zhruba 860 miliónov eur, čo je približne polovica celého balíka peňazí vyzbieraného od dopravcov. 

Tento nevýhodný stav mal zmeniť nový systém. Tri mesiace pred koncom zmluvy so súčasným výbercom mýta však štát nemá v rukách prakticky nič. Prvý tender totiž diaľničiari znovu vyhodnocujú. Súťaž na ten druhý, ktorý má zabezpečiť zariadenia na evidenciu mýtnych poplatkov do vozidiel, už prebiehala, avšak neúspešne. Podmienky totiž podľa Úradu pre verejné obstarávanie mali zvýhodňovať práve Skytoll.

image

Diaľničiari si vybrali dodávateľa systému pre mýto. Zvíťazila firma spojená so SkyTollom

Teraz sa tak má vyhlásiť od piky. Namiesto štvrť miliardy však bude po novom predpokladaná hodnota „len“ 49 miliónov eur. Tretí komponent, teda vymáhanie mýta, chcú kúpiť od Skytollu, aj tu však zatiaľ k dohode nedošlo a rokovania naďalej prebiehajú.

Ako žolíka si diaľničiari nechali európsky systém. Znamená to, že u nás svoje palubné zariadenia kamionistov, ktoré fungujú vo viacerých krajinách Únie, môžu prevádzkovať súkromníci. Aj tento systém však plánujú správcovia autostrád spustiť na poslednú chvíľu v decembri, pričom o tomto kroku uvažovali ešte v apríli. Jednotky od Skytollu tak zostávajú v prevádzke do konca budúceho roka.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 73% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-06-08 07:43:47 - Feat.: 1 - Title: Najprv prekvapil a vyvolal pochybnosti. Teraz prišlo odvolanie, ktoré mýtny tender komplikuje​ 02 - Modified: 2022-10-02 22:00:37 - Feat.: 1 - Title: Skanska naliala do Višňového trikrát viac betónu a pýta milióny navyše. Môže za to talianska metóda 03 - Modified: 2022-09-23 07:50:39 - Feat.: 1 - Title: Dôležitý ťah, kde šoféri stratili aj hodinu, je na tom ešte horšie. V Ružomberku opravujú kľúčovú križovatku
01 - Modified: 2024-04-15 12:32:25 - Feat.: - Title: Problémový úsek D1 pri Ružomberku sa rozbehol. Na tuneli Čebrať robí denne 500 ľudí, minister Ráž je spokojný 02 - Modified: 2024-04-05 10:54:55 - Feat.: - Title: Napojenie diaľnic v smere Jarovce - Trnava má byť hotové koncom roka, hlásia diaľničiari 03 - Modified: 2024-04-05 07:46:12 - Feat.: - Title: Kontrolný deň ministra Ráža na križovatke diaľníc D1 a D4 04 - Modified: 2024-03-28 09:01:42 - Feat.: - Title: Oprava diaľničného mosta pri Trnave sa začne po Veľkej noci 05 - Modified: 2024-03-27 13:08:45 - Feat.: - Title: Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu na výstavbu prvej etapy R1 po Slovenskú Ľupču
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 17:26