Vlak s vodíkovým pohonom. FOTO: TASR/AP
StoryEditor

Plynári sa pripravujú na vodík, trh s ním však zatiaľ neexistuje. Testujú prepravu aj uskladňovanie

25.03.2023, 11:29
Autor:
TASRTASR

Zatiaľ čo plynári deklarujú pripravenosť sietí na primiešavanie vodíka do zemného plynu, alebo testujú jeho vplyv na používané spotrebiče, na Slovensku zatiaľ existuje iba niekoľko väčších projektov na výrobu vodíka.

Slovenské plynárenské podniky sa intenzívne pripravujú na využívanie vodíka ako náhradu za zemný plyn. Testujú uskladňovanie vodíka v podzemných zásobníkoch, jeho prepravu potrubím, ale aj vplyv na distribučnú sieť a na spotrebiče. Trh s vodíkom ako energetickou komoditou ale zatiaľ neexistuje. Slovensko má iba niekoľko väčších projektov na jeho výrobu.

Základom pre rozvoj využívania vodíka má byť Akčný plán Národnej vodíkovej stratégie, ktorý čaká na schválenie vládou. Zatiaľ čo jeho pôvodná verzia rátala v roku 2030 s výrobou 45-tisíc ton vodíka z obnoviteľných zdrojov energie ročne, aktualizovaný odhad po zvýšení cieľov Európskej únie podľa šéfa Národnej vodíkovej asociácie Slovenska Jána Weiterschtza uvažuje až s dvojnásobným množstvom. Časť vodíka by sa mala vyrobiť na Slovensku, ďalší vodík by sa mohol na naše územie dostať z Afriky cez Taliansko. Na dovoz a tranzit tohto plynu z Ukrajiny by mala poslúžiť časť tranzitného plynovodu spoločnosti Eustream.

Zatiaľ čo plynári deklarujú pripravenosť sietí na primiešavanie vodíka do zemného plynu, alebo testujú jeho vplyv na používané spotrebiče, na Slovensku zatiaľ existuje iba niekoľko väčších projektov na výrobu vodíka. Časť by sa mohla vyrábať z biologicky rozložiteľného odpadu, väčšia časť potom elektrickým rozkladom vody. Elektrolyzéry s výkonom rádovo v megawattoch chce postaviť spoločnosť Duslo, ale napríklad aj Jadrová energetická spoločnosť Slovenska, ktorá plánuje elektrolyzér vybudovať pri Trnave. Produkcia takýchto zariadení s príkonom jedného megawattu je však rádovo iba v stovkách kilogramov vodíka denne.

image

Nemecko a Európska komisia urovnali spor o spaľovacích motoroch, dohoda o syntetických palivách je na ceste

"Úspech vodíka závisí od jeho potenciálu výroby a od toho, aká bude výrobná cena vodíka," upozornil Marek Smatana z SPP-distribúcia. Zo súčasnej ceny okolo vysoko prekračujúcej 100 eur za megawatthodinu by sa podľa odhadov SPP-D mohla úsporami nákladov pri výrobe v budúcnosti postupne znížiť na 30 eur/MWh, čo by bolo pod úrovňou aktuálnej ceny zemného plynu. Prispieť by k tomu mohol pokles nákladov na elektrolyzéry, zníženie ceny elektriny z obnoviteľných zdrojov či zvýšenie efektivity výroby.

Plnohodnotné využitie vodíka je aj podľa riaditeľa Slovenskej asociácie fotovoltického priemyslu a OZE spojené najmä s technologickým pokrokom. "V súčasnosti je jeho výroba ešte stále pomerne neefektívna a spotrebuje obrovské množstvo elektriny. Keď sa však takéhoto pokroku dočkáme, tak môže mať vodík značné využitie napríklad pri dekarbonizácii priemyslu," očakáva Karaba.

image

Tlak na emisie môže mať opačný efekt. Malé autá zmiznú, nahradia ich staré jazdenky, znie z Volkswagenu

Slovensko ráta okrem výroby "zeleného vodíka" z obnoviteľných zdrojov energie aj s výrobou bezemisného vodíka z elektriny z jadrových zdrojov. To je však podľa Karabu otázne z hľadiska ekonomickej rentability. "Fotovoltika a veterné elektrárne majú približne polovičné náklady na výrobu a pri dodávke do elektrolyzérov nemusia ani riešiť žiadne dodatočné systémové náklady," zdôraznil šéf SAPI.

Analytik portálu energieprevas.sk Jozef Badida upozornil, že dopyt po vodíku bude narastať. "Na druhej strane, naše možnosti na jeho výrobu sú obmedzené, a preto bude potrebné pri využívaní vodíka prioritizovať," myslí si Badida. Vodík podľa neho bude vhodné využiť skôr v ťažko elektrifikovateľnom priemysle. "V našom prípade môže ísť predovšetkým o produkciu hnojív či spracovanie ropy. Navyše budeme mať problém vyrobiť dostatok obnoviteľného vodíka, a preto by sme nemali pohrdnúť ani vodíkom produkovaním z jadrovej energie," dodal analytik.

01 - Modified: 2023-03-25 11:42:04 - Feat.: 1 - Title: Nemecko a Európska komisia urovnali spor o spaľovacích motoroch, dohoda o syntetických palivách je na ceste 02 - Modified: 2023-03-24 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Tlak na emisie môže mať opačný efekt. Malé autá zmiznú, nahradia ich staré jazdenky, znie z Volkswagenu 03 - Modified: 2023-03-26 17:46:51 - Feat.: 1 - Title: Spaľováky Brusel najprv „zarezal“, teraz im dáva druhú šancu. Tankovanie sa však poriadne predraží
01 - Modified: 2024-04-16 17:30:00 - Feat.: - Title: Palivo budúcnosti: Viac energie vložíte, ako získate. No Slovensko má s ním aj tak veľké plány (Brífing HN) 02 - Modified: 2024-04-16 13:30:00 - Feat.: - Title: Budúcnosťou pre autá môže byť vodík. Na Slovensku má potenciál, tvrdí konateľ Orlenu (rozhovor) 03 - Modified: 2024-04-12 08:46:42 - Feat.: - Title: Maďari s vodíkom predbehli Sulíka. Revolučnú linku chcú vybudovať aj v bratislavskom Slovnafte (reportáž HN) 04 - Modified: 2024-03-20 20:13:08 - Feat.: - Title: Trh práce ostáva silný, nových nezamestnaných obratom absorbuje 05 - Modified: 2024-03-14 23:15:14 - Feat.: - Title: Francúzsko ako prvé obmedzilo módu. Trh je zaplavený lacným oblečením
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 16:15