V roku 2022 prevýšil dovoz tovarov Slovenska hodnotu vývozov o 4,3 miliardy eur. Po 14 rokoch ide o zvrat vo vývoji zahraničného obchodu krajiny. Pre bežného človeka je zrejme ťažko uchopiteľné to, prečo je export dôležitý a prečo by sme možno mali vyviezť viac, ako dovezieme. Aký je ten hlavný dôvod z vášho pohľadu?
Je to veľkosť trhu. Pre takú malú krajinu, ako sme my, je export jednoducho alfa a omega rozvoja ekonomiky. Päťmiliónové Slovensko hraničí s krajinami a trhmi, ktoré sú násobne väčšie a potrebujú importovať. My ich potrebu vieme uspokojiť vývozom a zároveň z tejto synergie profitovať.
Politické špičky nás často chvália, že sme mimoriadne proexportná krajina. Je to pravda?
Áno, ale problém je inde. Ak si položíme otázku, čo Slovensko reprezentuje v zahraničí, aké produkty alebo služby svetu dávame, tak väčšinou mi na túto otázku nevie nikto odpovedať. Za posledných 20 až 30 rokov sme skĺzli do pasívneho nazerania na to, ako medzinárodný obchod funguje. Máme tu významné investície, čo je bezpochyby veľmi hodnotné pre ekonomiku, no na druhej strane svoje firmy nepodporujeme a nerozvíjame ich.
Tiež majú problém presadiť sa vôbec na domácom trhu, nieto ešte v zahraničí a už vôbec nie s podporou štátu, ktorú iné firmy z tretích krajín majú. Postupne sa ako keby vytratil akýkoľvek produkt, ktorý by Slovensko reprezentoval ako značku, a dnes je spoznateľnosť prostredníctvom značky alebo nejakej služby veľmi minimálna.
O každej krajine v Únii, respektíve aj z celého sveta máme nejakú predstavu a asociáciu, čo tá krajina reprezentuje, kde sa nachádza, čo sa tam dá kúpiť a čo sa odtiaľ dá priniesť. Ale ja jednoducho neviem, čo dnes Slovensko v tomto kontexte predstavuje, a nesúhlasím s tým, ak niekto povie, že vyrábame autá. Tie sa síce vyrábajú u nás, no nie sú to slovenské automobily a nie je to to, čo Slovensko svetu dáva.
Dlhodobo sme sa prezentovali Aeromobilom. Nemáme iný produkt, ktorým by sme sa vedeli pochváliť?
Zostáva vám 87% na dočítanie.