Dočasne poverený minister dopravy a výstavby Pavol Lančarič. FOTO: TASR/Jaroslav Novák
StoryEditor

Vyššie ceny za železničnú dopravu by nákladným dopravcom spôsobili miliónové straty

04.07.2023, 12:17
Autor:
TASRTASR

Znevýhodnenie nákladných železničných dopravcov na Slovensku by znamenalo presun ďalšieho objemu prevážaného tovaru na cesty.

Nákladní železniční dopravcovia obdržali od Ministerstva dopravy návrh materiálu k nastaveniu udržateľnej stratégie poplatkov za železničnú dopravnú cestu. Odmietli ho ale v celom rozsahu, keďže podľa nich predstavuje riešenie v podobe zvýšenia cien. Následkom môžu byť miliónové straty pre nákladných železničných dopravcov. V utorok na to upozornila Asociácia železničných dopravcov Slovenska.

"Znevýhodnenie nákladných železničných dopravcov na Slovensku by znamenalo presun ďalšieho objemu prevážaného tovaru na cesty, odklon mnohých tranzitných prepráv z našich železníc cez okolité štáty a všetky aspekty s tým súvisiace, obzvlášť v oblasti ekológie a trvale udržateľného rozvoja," vysvetlil prezident AROS Ján Biznár. Materiál je zároveň podľa asociácie v rozpore so záväzkami voči partnerom v Európskej únii, prijatím Bielej knihy o doprave sa totiž Slovensko zaviazala prijať opatrenia na presun 30 percent prepráv z cestnej na železničnú dopravu.

image

Šéf top železničného podniku: Máme tu bermudský trojuholník. Českí rušňovodiči sa sem naozaj boja chodiť

AROS žiada o zvolanie stretnutia dotknutých subjektov na prerokovanie stratégie spoplatnenia infraštruktúry nielen od roku 2024, ale aj v dlhodobom horizonte.

Rezort dopravy reagoval, že nejde o zvýšenie ceny za dopravnú cestu, ale iba o zníženie zľavy.

"Toto opatrenie je stále len návrhom, o ktorom ešte bude odborná diskusia, a týka sa až roku 2024. Bude na samotných dopravcoch, ako sa vysporiadajú s prípadným znížením podpory za dopravnú cestu. Na tento rok bola takzvaná zľava z poplatkov za dopravnú cestu pevne stanovená a nebude sa na nej nič meniť," priblížilo ministerstvo s tým, že materiál je v štádiu vnútrorezortného pripomienkového konania. Hovoriť o projektoch, na ktoré sa financie využijú, je teda predčasné.

image

Štát sa sporí so ŽOS Vrútky. Za meškajúce vlaky si pýta milióny navyše

Ministerstvo sa tiež nestotožňuje s tvrdením, že sa znížia prostriedky na podporu dopravy na železnici. "Z dofinancovania údržby a opráv budú profitovať aj dopravcovia, keďže sa zvýši bezpečnosť a najmä kvalita koľají, čo v konečnom dôsledku zníži aj opotrebovanie ich techniky. Koniec koncov, po väčšom objeme financií určených na opravy a údržbu volajú v prvom rade samotní dopravcovia," dodalo Ministerstvo dopravy.

01 - Modified: 2023-06-26 07:52:19 - Feat.: 1 - Title: Výkonnosť nákladnej dopravy klesla o viac než desatinu, znižovanie objemov pokračuje už mesiace 02 - Modified: 2023-06-21 17:54:20 - Feat.: 1 - Title: V úseku Kúty-Šelpice je pre nepriaznivé počasie prerušená vlaková doprava 03 - Modified: 2023-06-18 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Šéf top železničného podniku: Máme tu bermudský trojuholník. Českí rušňovodiči sa sem naozaj boja chodiť
01 - Modified: 2024-11-22 12:27:24 - Feat.: - Title: Doprava je na viacerých úsekoch prerušená, niektoré vlaky meškajú 02 - Modified: 2024-11-15 20:09:00 - Feat.: - Title: Veľkoobchodné ceny plynu v Európe vzrástli 03 - Modified: 2024-11-06 09:04:50 - Feat.: - Title: Mobilná aplikácia slovenských železníc sa mení, cestujúci získajú okamžitý prehľad o svojom spoji 04 - Modified: 2024-11-04 09:49:30 - Feat.: - Title: Šéf RegioJetu Jančura o konci IC vlakov: Čakal som, že to takto dopadne. Za akých podmienok by sa vrátil? 05 - Modified: 2024-10-28 09:29:39 - Feat.: - Title: Ceny priemyselných výrobcov boli v septembri 2024 medziročne nižšie o takmer deväť percent
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. november 2024 10:12