Výstavba diaľničného privádzača na diaľnici D3. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Útvar hodnoty za peniaze odporúča zlepšiť efektívnosť dostavby diaľnice D3

01.08.2023, 15:04
Autor:
TASRTASR

Diaľnica patrí do základnej tranzitnej siete TEN - T Core so záväzkom dobudovania do roku 2030.

Národná diaľničná spoločnosť zverejnila štúdiu uskutočniteľnosti pre tretiu etapu úseku diaľnice D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica v celkovej dĺžke 10,8 kilometra. Analyzuje v nej tri alternatívy trasovania diaľnice a súbežných komunikácií s celkovými investičnými nákladmi od 438 do 498 miliónov eur. Útvar hodnoty za peniaze odporúča hľadať možnosti zlepšenia ekonomickej efektívnosti projektu posúdením ďalších technických riešení a optimalizáciou nákladov.

image

Aj horúčavy vplývajú na stav ciest. Nepreceňujte sa a pite veľa tekutín, pripomínajú diaľničiari

Doplnil, že žiadna z posudzovaných alternatív v štúdií nepredkladá spoločensky návratné riešenia. "Pomer prínosov a nákladov analyzovaných alternatív je v rozmedzí 0,32 - 0,38. Súčasná cesta I/11 je preťažená a tvoria sa dopravné zápchy. Otázkou je, či potrebujeme medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou namiesto dnešných dvoch pruhov až šesť pruhov," podotkol ÚHP.

Pripomenul, že na úseku bude podľa projektu diaľnica aj súbežná cesta. "Výhľadovo v roku 2055 prejde denne touto cestou v priemere 20 500 vozidiel. Približne 6-tisíc z nich sa po vybudovaní diaľnice presunie na súbežnú cestu. Podľa slovenských noriem je pri týchto číslach vhodnou voľbou diaľnica s dvomi pruhmi alebo pridanie ďalších pruhov k súčasnej ceste," priblížil.

image

Ódor dal preveriť zmluvu o prevádzke mýta medzi diaľničiarmi a spoločnosťou SkyToll

Diaľnica D3 patrí do základnej tranzitnej siete TEN - T Core so záväzkom dobudovania do roku 2030. Dostavba môže podľa ÚHP pokračovať s rozpracovaným projektom za takmer pol miliardy eur s predpokladaným dokončením do roku 2030. "Pre štedro navrhnuté technické riešenie v ťažkom teréne však náklady všetkých posúdených alternatív výrazne prevyšujú prínosy," skonštatoval.

Druhou možnosťou je podľa ÚHP zvoliť lacnejšie riešenie za 367 až 424 miliónov eur s odhadovaným dokončením do roku 2034. "Potenciálna úspora výrazne prevyšuje ušlé prínosy z neskoršieho spustenia. Môže to byť napríklad rozšírenie súčasnej cesty o jeden až dva pruhy, výstavba diaľnice v polovičnom profile alebo výstavba nespoplatnenej diaľnice bez súbežnej cesty a s križovatkami. V tomto prípade by sa nestihol medzinárodný záväzok TEN-T Core, o ktorom by bolo potrebné rokovať," dodal ÚHP.

01 - Modified: 2023-07-27 12:33:06 - Feat.: 1 - Title: Únia autodopravcov Slovenska sa chce pre problémy mýtnym systémom stretnúť s premiérom 02 - Modified: 2023-07-28 15:08:05 - Feat.: 1 - Title: Vodičom ušetrí štyri minúty, aj tak sa neoplatí. Nová diaľnica za pol miliardy narazila u financmajstrov 03 - Modified: 2023-07-24 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Ako ušetriť na diaľničnej známke desiatky eur: Slováci využívajú tieto triky čoraz viac 04 - Modified: 2023-07-21 07:25:10 - Feat.: 1 - Title: Kľúčový obchvat na Pohroní stojí dvakrát toľko, než určil tender. Môže za to aj masívny zosuv pôdy 05 - Modified: 2023-07-18 05:47:43 - Feat.: 1 - Title: Diaľničiari sa na Kysuciach po dlhoročných sporoch o pozemky dohodli. Výstavba mosta má zelenú
01 - Modified: 2024-12-16 13:19:15 - Feat.: - Title: Chceli ste ušetriť na diaľničnej známke? Zabudnite, NDS zavádza dvojsečnú novinku 02 - Modified: 2024-12-03 14:53:33 - Feat.: - Title: Na moste Váhovce na rýchlostnej ceste R1 sa vynoví aj ľavá strana vozovky 03 - Modified: 2024-12-02 13:32:13 - Feat.: - Title: NDS ukončila rekonštrukciu pravej časti mosta Váhovce na rýchlostnej ceste R1 04 - Modified: 2024-12-02 08:32:53 - Feat.: - Title: NDS ukončila v predstihu práce na odvodňovacom systéme lamačskej diaľnice D2 05 - Modified: 2024-11-29 14:06:19 - Feat.: - Title: D1 v úseku medzi Sencom a Zlatými pieskami začnú postupne uzatvárať
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 07:42