Pri výstavbe obchvatu Brezna došlo k zosuvu, ktorý dielo mimoriadne predražil. Teraz cenu dvíha aj inflácia. FOTO: TASR/B. Račko
StoryEditor

Kľúčový obchvat na Pohroní stojí dvakrát toľko, než určil tender. Môže za to aj masívny zosuv pôdy

21.07.2023, 00:00
  • Pandémia a vojna spôsobili, že ceny stavebných materiálov vystrelili v predošlých dvoch rokoch nad limit bežného vyčíňania inflácie.
  • Okrem ľudí, ktorí si v tomto období plánovali postaviť dom, to pocítili aj veľké štátne firmy, ktoré zodpovedajú za výstavbu veľkých infraštruktúrnych projektov.
  • Kým pri nových projektoch sa zdraženie zohľadnilo, pri starších, už rozostavaných stavbách, majú zhotovitelia nároky vo výške desiatok miliónov eur. 
  • Ako prvá zo štátnych gigantov začala nároky vyplácať Slovenská správa ciest. Obchvat Brezna predražila inflácia o šesť percent pôvodnej ceny.

Od Banskej Bystrice a Detvy na východ sa vinie rozsiahly obdĺžnik, v ktorom teraz a pravdepodobne ani v budúcnosti nenájdete žiadnu diaľnicu ani rýchlocestu. Najväčšou križovatkou tranzitu v tejto oblasti je mesto s banícko-hutníckou minulosťou Brezno. 

image

Paradox na strede Slovenska. Cesta prvej triedy je tam drahšia ako diaľničné autostrády

Práve kvôli exponovanej doprave štát sľúbil samospráve hneď tri obchvaty, respektíve jeden, ktorý sa bude stavať na trikrát. Dnes sa robí na druhej etape obchádzky. Tá mala pôvodne stáť 16 miliónov eur.

Takýto odhad však prekreslili výrazným spôsobom zosuvy, po novom však aj inflácia. Ide zatiaľ o jednu z mála štátnych stavieb, kde jeden zo štátnych podnikov už schválil zvýšenie na základe novej metodiky výpočtu, ktorá sa prispôsobuje masívnym cenovým skokom z vlaňajška a predvlaňajška.

Stavba sa tak predraží o šesť percent, teda zhruba o milión eur. Dnes sa jej cena pohybuje až na úrovni 33,1 milióna eur, čo je dvojnásobok zmluvne ukotvenej sumy.  

Na stole majú účty za 27 miliónov eur

„Zmluva sa mení z dôvodu skokového nepredvídateľného nárastu vybraných stavebných materiálov spôsobených pandémiou covidu-19 a vojnou na území Ukrajiny,“ píše sa v poradí 10. dodatku stavby.

Sanujú vyše stometrovými vrtmi

Zosuv nastal na úseku v dĺžke asi 500 metrov. Po zistení, že j...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-07-02 22:00:55 - Feat.: 1 - Title: Asfalt cítiť všade. Štát potrebuje rýchlo minúť európske peniaze, stavil na cesty 02 - Modified: 2023-07-18 05:47:43 - Feat.: 1 - Title: Diaľničiari sa na Kysuciach po dlhoročných sporoch o pozemky dohodli. Výstavba mosta má zelenú 03 - Modified: 2023-07-03 17:30:49 - Feat.: 1 - Title: Doprastav skončil po rokoch s miliónovou stratou. Inému stavbárovi pomohlo Višňové k rekordom 04 - Modified: 2023-06-20 11:37:54 - Feat.: 1 - Title: Druhá najdrahšia diaľnica na Slovensku by mala byť zadarmo, inak hrozí kolaps, varujú analytici
01 - Modified: 2024-12-03 09:21:55 - Feat.: - Title: Po zosuvoch pôdy na východe Ugandy zomrelo už 28 ľudí, ďalší sú nezvestní 02 - Modified: 2024-12-02 14:55:22 - Feat.: - Title: Primátorka Handlovej odvolala mimoriadnu situáciu v súvislosti so zlyhaním stavebnej konštrukcie 03 - Modified: 2024-11-29 12:43:25 - Feat.: - Title: Záplavy a zosuvy pôdy si na Sumatre vyžiadali 31 mŕtvych 04 - Modified: 2024-11-28 10:19:36 - Feat.: - Title: Najmenej 13 ľudí zahynulo po zosuvoch pôdy na východe Ugandy 05 - Modified: 2024-11-28 09:19:43 - Feat.: - Title: Povodne a zosuvy pôdy si na Srí Lanke vyžiadali najmenej 12 mŕtvych
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. december 2024 17:44