Počty e-shopov rástli aj v prvom polroku 2023. Podľa údajov spoločnosti Upgates, ktorá vyvíja riešenia pre e-shopy, sa oproti roku 2022 zmenilo zameranie nových elektronických obchodov.
Medzi novými e-shopmi dominovali kategórie oblečenie a doplnky, dom a záhrada a šport a voľný čas. V Českej republike zas najviac nových e-shopov pribudlo v kategóriách oblečenie a doplnky, jedlo a domácnosť.
Vysoké prírastky
Napriek očakávanej stagnácii v oblasti e-commerce hlásia poskytovatelia riešení pre e-shopy vysoké prírastky nových obchodov. Čoraz viac Slovákov totiž skúša podnikať online. "Kým vlani zakladali nové e-shopy na Slovensku skôr skúsení ľudia, ktorí boli na trhu zorientovaní, tento rok máme vyšší podiel úplných nováčikov.
Podnikanie si tak často skôr len vyskúšajú s tým, že sa k nemu v budúcnosti možno vrátia. Zaujímavé je, že podobný trend sme v Českej republike nezaznamenali," vysvetlil obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates Martin Pech.
Jeho slová potvrdzujú aj dáta spoločnosti, podľa ktorých dodnes funguje až 88 percent projektov, ktoré sa zakladali v prvom polroku 2022. Z e-shopov, ktoré vznikli v prvom polroku 2023, teda sú o rok mladšie, prežilo do augusta 2023 len 87 percent. Platí tak, že aj keď veľa nových projektov vzniká, pomerne veľa ich aj končí.
Dominuje oblečenie
Na slovenskom trhu zaznamenali podľa údajov spoločnosti Upgates najvyšší prírastok e-shopy v kategóriách oblečenie a doplnky (medziročný prírastok viac než 46 percent), dom a záhrada (medziročný prírastok viac o takmer 42 percent) a šport a voľný čas (medziročný prírastok takmer 42 percent).
V Česku zaznamenala výrazný prepad v počte nových elektronických obchodov najsilnejšia kategória oblečenie a doplnky, a to takmer o 42 percent. Aj prírastok v druhej najsilnejšej kategórii - jedlo, výrazne poklesol, a to o 33,5 percenta.
Kým v roku 2022 bol medziročný prírastok e-shopov v kategórii obuv na úrovni 12 percent, v prvom polroku je prírastok zanedbateľný. Rapídny nárast však zaznamenal segment domácnosť, kde bolo v prvom polroku 2023 nových elektronických obchodov medziročne viac o 250 percent.
Elektronický obchod ale nemusí vždy predávať len fyzické produkty. "Zaznamenávame čoraz väčší záujem o predaj digitálnych produktov, ako sú napríklad e-knihy, licencie, poukazy a iné. Ide o pomerne rýchlo rastúci segment a predpokladáme, že sa to v najbližšom období odrazí aj v štatistikách," dodal Pech.