Riadiaci letovej prevádzky vo Výcvikovom stredisku Letových prevádzkových služieb v Bratislave. FOTO: TASR/Michal Svítok
StoryEditor

Parlamentný hospodársky výbor odporučil zopakovať kontrolu NKÚ v štátnom podniku Letové prevádzkové služby

06.12.2023, 12:11
Autor:
TASRTASR

Kontrolóri totiž pri prvej kontrole LPS vytkli vysoké traťové a terminálne poplatky, za ktoré môžu podľa NKÚ aj veľmi vysoké benefity pre zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve.

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) má vykonať opätovnú kontrolu v štátnom podniku Letové prevádzkové služby (LPS) v druhom polroku 2025. V stredu sa na tom uzniesol Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti.

Kontrolóri totiž pri prvej kontrole LPS vytkli vysoké traťové a terminálne poplatky, za ktoré môžu podľa NKÚ aj veľmi vysoké benefity pre zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve.

Výbor tiež odporučil ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi ml. vypracovať koncepciu a stratégiu rozvoja civilného a ostatného letectva, v ktorom by boli definované požiadavky na úroveň, rozsah a efektivita služieb poskytovaných LPS na jednotlivých letiskách. Vypracovanie koncepcie odporučil pri kontrole aj NKÚ, podľa ktorého treba určiť, ako poskytovať letecké služby aj na menších, stratových letiskách a tiež vyriešiť financovanie modernizačného dlhu.

image

Lipšicov ťah na poslednú chvíľu nezabral, vláda schválila úplné zrušenie špeciálnej prokuratúry

Ako vysvetlil na výbore generálny riaditeľ LPS Jozef Kiss, traťové a terminálne poplatky sa neskladajú len výlučne z miezd zamestnancov, sú však od nich i od objemu osobných nákladov závislé. Spojené sú podľa neho aj s jednotlivými spôsobmi vyrovnávania v rámci členských štátov Európskej únie.

"Tu treba spomenúť, že za roky 2020 a 2021 nám bolo z únie vrátených šesť miliónov eur, ktoré rozpúšťame v roku 2023 a 2024. A to má výrazný dosah na zvýšenie traťových a terminálnych poplatkov, preto v roku 2023 malo Slovensko najvyššie traťové a terminálne poplatky," vysvetlil Kiss. Ako dodal, tieto poplatky budú, v dôsledku nadmerného zisku v roku 2022 a pod tlakom členských štátov EÚ, v budúcom roku znížené o 12 eur.

Kontrola NKÚ sa týkala rokov 2019 až 2022 a ukázala vysoké náklady za traťové navigačné služby. Podľa NKÚ za tým stáli aj vysoké benefity pre zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve. Osobné náklady podľa kontrolórov tvorili v kontrolovanom období približne 60 percent celkových nákladov LPS.

01 - Modified: 2023-11-15 14:08:08 - Feat.: 1 - Title: Letové prevádzkové služby dočasne povedie Jozef Kiss, potvrdilo ministerstvo dopravy 02 - Modified: 2023-11-16 12:08:33 - Feat.: 1 - Title: Drony sú skrytý problém Slovenska. Nikto ich nerieši ako má, nad hlavami máme hrozbu pre bezpečnosť 03 - Modified: 2023-08-25 09:23:12 - Feat.: 1 - Title: Vzdušný priestor Slovenska obchádza časť letov pre vysoké náklady, ukázala kontrola NKÚ 04 - Modified: 2023-08-14 09:52:35 - Feat.: 1 - Title: Počet príletov a odletov sa na Slovensku od začiatku roka v júli strojnásobil
01 - Modified: 2024-11-03 09:18:23 - Feat.: - Title: Poslanci sa vrátia do lavíc v pondelok, schôdza trvá už tretí týždeň 02 - Modified: 2024-10-30 14:54:44 - Feat.: - Title: Huliak požaduje jedno ministerstvo, Fico varoval pred nasadením všetkých tajných služieb 03 - Modified: 2024-10-29 19:11:18 - Feat.: - Title: Poslanci ukončili dnešné rokovanie parlamentu zákonom o vzdelávaní dospelých 04 - Modified: 2024-10-29 17:10:06 - Feat.: - Title: Poslanci parlamentu opäť neboli uznášaniaschopní, hlasovanie sa preložilo na zajtra 05 - Modified: 2024-10-27 12:00:26 - Feat.: - Title: Nebudeme sa pred nimi plaziť, vyhlásil Taraba. Za postupom Huliaka vidí snahu oslabiť SNS
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 09:08