Keď štát stavia diaľnicu alebo ide modernizovať koľaje, je vysoko pravdepodobné, že výsledná cena bude vyššia, než určil tender. Aj napriek tomu, že samotné zmluvy už počítajú s rezervou, nad rámec sa nakopia zväčša ďalšie milióny. Väčšinou to zastane niekde v okolí desiatich percent. Sú však aj výnimky.
Napríklad diaľničný privádzač Žiliny, ktorý zdražel oproti pôvodným plánom o 60 percent. Štát s ním totiž meškal a potreboval ho postaviť čo najrýchlejšie, keďže prislúchajúca diaľnica viedla do poľa. Bol tak nútený ustúpiť požiadavkám mesta, ako aj iných strán.
HN sa pozreli bližšie na zdražovanie pri 15 diaľničných úsekoch, ktoré sa stavali zhruba v poslednom desaťročí. Ich súhrnná hodnota je 2,5 miliardy eur. Príplatky za ne sú približne vo výške, za ktorú sa dnes stavia obchvat Prešova.
Päťkrát viac
Najväčším extrémom v zozname sú faktúry za stavebný dozor na stavbe D1 Hubová Ivachnová. Nejde síce konkrétne o ostro sledovanú diaľničnú stavbu, úzko s ňou súvisí a dobre ilustruje, ako vie štátna zákazka, ktorá sa robí už viac než 10 rokov, nabaľovať ďalšie milióny. Pôvodná zmluvná cena poľskej firmy Aecom Polska tu stúpla z troch až na 15 miliónov, čo je päťnásobný nárast. Treba dodať, že pôvodný cenový odhad štátu, ktorý Poliac...
Zostáva vám 85% na dočítanie.