Najväčším extrémom sú faktúry, ktoré sa objavujú na stavbe D1 Hubová Ivachnová. FOTO: TASR/M. Mlynárová
StoryEditor

Ani Višňové, ani Ružomberok. HN prinášajú rebríček diaľnic, ktoré počas výstavby zdraželi najviac

08.03.2024, 00:00
  • O tom, že bude obchvat Ružomberka drahší, než sa predpokladalo, sa vie už niekoľko rokov.
  • Konečná suma môže byť aj násobne vyššia, než sa očakávalo.
  • Za dielo však nedostanú viac len stavebné firmy. Poľská spoločnosť, ktorá dielo dozoruje, si za niekoľkoročnú nadprácu tiež výrazne prilepší. 
  • HN prinášajú prehľad o tom, ako sa jednotlivé diaľnice predražili, ako aj bližší pohľad na top rekordérov. 

Keď štát stavia diaľnicu alebo ide modernizovať koľaje, je vysoko pravdepodobné, že výsledná cena bude vyššia, než určil tender. Aj napriek tomu, že samotné zmluvy už počítajú s rezervou, nad rámec sa nakopia zväčša ďalšie milióny. Väčšinou to zastane niekde v okolí desiatich percent. Sú však aj výnimky. 

Napríklad diaľničný privádzač Žiliny, ktorý zdražel oproti pôvodným plánom o 60 percent. Štát s ním totiž meškal a potreboval ho postaviť čo najrýchlejšie, keďže prislúchajúca diaľnica viedla do poľa. Bol tak nútený ustúpiť požiadavkám mesta, ako aj iných strán.

image

Na budúci rok má dostať sever dve diaľnice. Na jednej je nízke tempo aj nálada, varuje pre HN minister Ráž

HN sa pozreli bližšie na zdražovanie pri 15 diaľničných úsekoch, ktoré sa stavali zhruba v poslednom desaťročí. Ich súhrnná hodnota je  2,5 miliardy eur. Príplatky za ne sú približne vo výške, za ktorú sa dnes stavia obchvat Prešova.

Päťkrát viac

Najväčším extrémom v zozname sú faktúry za stavebný dozor na stavbe D1 Hubová Ivachnová. Nejde síce konkrétne o ostro sledovanú diaľničnú stavbu, úzko s ňou súvisí a dobre ilustruje, ako vie štátna zákazka, ktorá sa robí už viac než 10 rokov, nabaľovať ďalšie milióny. Pôvodná zmluvná cena poľskej firmy Aecom Polska tu stúpla z troch až na 15 miliónov, čo je päťnásobný nárast. Treba dodať, že pôvodný cenový odhad štátu, ktorý Poliac...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-03-06 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Zákopová vojna na Záhorí. Štátu sa komplikuje 200-ka na trati do Česka, hrozí blamáž 02 - Modified: 2024-03-06 13:16:12 - Feat.: 1 - Title: Expert na železnice: Kriticky potrebujeme nových ľudí. Aj napriek tomu, že na tratiach ich máme viac ako Česi 03 - Modified: 2024-03-04 16:52:12 - Feat.: 1 - Title: Európska únia uvoľní 125 miliónov eur na výstavbu diaľnice D1 na úseku Hubová - Ivachnová
01 - Modified: 2024-04-25 05:18:59 - Feat.: - Title: Namiesto dvoch tunelov štyri? Explózie pri Branisku by mohli ohroziť premávku, diaľničiari skúmajú možnosti 02 - Modified: 2024-04-19 12:29:02 - Feat.: - Title: Višňové chce Ráž otvoriť skôr, bude to však niečo stáť. V hre je spustenie tunela ako jednosmerky 03 - Modified: 2024-04-17 14:21:24 - Feat.: - Title: Veľká prasklina ohrozuje termíny na Višňovom. Ráž pripúšťa scenár, že sa spustí dočasne len jedna rúra 04 - Modified: 2024-04-10 06:00:15 - Feat.: - Title: Do kauzy „hornina z Višňového“ vstupuje známy podnikateľ. S diaľničiarmi k dohode naďalej nedošlo 05 - Modified: 2024-04-02 17:40:00 - Feat.: - Title: Cesta pod Strečnom je nebezpečná a pre padajúce skaly hltá milióny. Odbremení ju až tunel Višňové
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. apríl 2024 07:23