Najväčším extrémom sú faktúry, ktoré sa objavujú na stavbe D1 Hubová Ivachnová. FOTO: TASR/M. Mlynárová
StoryEditor

Ani Višňové, ani Ružomberok. HN prinášajú rebríček diaľnic, ktoré počas výstavby zdraželi najviac

08.03.2024, 00:00
  • O tom, že bude obchvat Ružomberka drahší, než sa predpokladalo, sa vie už niekoľko rokov.
  • Konečná suma môže byť aj násobne vyššia, než sa očakávalo.
  • Za dielo však nedostanú viac len stavebné firmy. Poľská spoločnosť, ktorá dielo dozoruje, si za niekoľkoročnú nadprácu tiež výrazne prilepší. 
  • HN prinášajú prehľad o tom, ako sa jednotlivé diaľnice predražili, ako aj bližší pohľad na top rekordérov. 

Keď štát stavia diaľnicu alebo ide modernizovať koľaje, je vysoko pravdepodobné, že výsledná cena bude vyššia, než určil tender. Aj napriek tomu, že samotné zmluvy už počítajú s rezervou, nad rámec sa nakopia zväčša ďalšie milióny. Väčšinou to zastane niekde v okolí desiatich percent. Sú však aj výnimky. 

Napríklad diaľničný privádzač Žiliny, ktorý zdražel oproti pôvodným plánom o 60 percent. Štát s ním totiž meškal a potreboval ho postaviť čo najrýchlejšie, keďže prislúchajúca diaľnica viedla do poľa. Bol tak nútený ustúpiť požiadavkám mesta, ako aj iných strán.

image

Na budúci rok má dostať sever dve diaľnice. Na jednej je nízke tempo aj nálada, varuje pre HN minister Ráž

HN sa pozreli bližšie na zdražovanie pri 15 diaľničných úsekoch, ktoré sa stavali zhruba v poslednom desaťročí. Ich súhrnná hodnota je  2,5 miliardy eur. Príplatky za ne sú približne vo výške, za ktorú sa dnes stavia obchvat Prešova.

Päťkrát viac

Najväčším extrémom v zozname sú faktúry za stavebný dozor na stavbe D1 Hubová Ivachnová. Nejde síce konkrétne o ostro sledovanú diaľničnú stavbu, úzko s ňou súvisí a dobre ilustruje, ako vie štátna zákazka, ktorá sa robí už viac než 10 rokov, nabaľovať ďalšie milióny. Pôvodná zmluvná cena poľskej firmy Aecom Polska tu stúpla z troch až na 15 miliónov, čo je päťnásobný nárast. Treba dodať, že pôvodný cenový odhad štátu, ktorý Poliac...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-03-06 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Zákopová vojna na Záhorí. Štátu sa komplikuje 200-ka na trati do Česka, hrozí blamáž 02 - Modified: 2024-03-06 13:16:12 - Feat.: 1 - Title: Expert na železnice: Kriticky potrebujeme nových ľudí. Aj napriek tomu, že na tratiach ich máme viac ako Česi 03 - Modified: 2024-03-04 16:52:12 - Feat.: 1 - Title: Európska únia uvoľní 125 miliónov eur na výstavbu diaľnice D1 na úseku Hubová - Ivachnová
01 - Modified: 2024-11-29 11:28:45 - Feat.: - Title: Desať rokov sa čakalo a štát koná až teraz. Jeden z privádzačov k diaľnici bude hotový až po otvorení tunela 02 - Modified: 2024-11-07 23:00:00 - Feat.: - Title: Na severe chce Ráž rozostavať 40 kilometrov diaľnic. Pozrite sa, ako sú na tom jednotlivé časti (prehľad) 03 - Modified: 2024-10-31 15:42:58 - Feat.: - Title: Bude Višňové výrazne meškať? Vysokopostavený člen koalície vytiahol rok 2027 a ukazuje na bývalú vládu 04 - Modified: 2024-10-16 08:06:29 - Feat.: - Title: Vo Višňovom vyriešili kľúčový problém, tunel Čebrať pokročil. Pozrite sa, ako sú na tom diaľnice vo výstavbe 05 - Modified: 2024-10-04 12:30:27 - Feat.: - Title: Váhostav sa po odchode Širokého dostáva opäť na špicu. Za rekordným výsledkom je obchvat na Liptove
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. december 2024 08:26