Diaľničný úsek D1 pri Košiciach Budimír – Bidovce postavený pomocou eurofondov slúži motoristom od konca roka 2019.  FOTO: TASR/F. Iván
StoryEditor

Obchvat Žiliny či 160-ka do Košíc. Toto sú najdrahšie projekty, ktoré nám pomohol zaplatiť Brusel

29.04.2024, 10:03
  • Slovensko malo príležitosť vyčerpať za posledné roky z eurofondov viac než 27 miliárd eur.
  • Zhruba tretina z tohto balíčka išla do budovania alebo rekonštrukcie našej dopravnej infraštruktúry či do vozidiel.
  • Iba zrýchlenie trate po Žilinu pohltilo dve miliardy eur, z čoho polovicu preplatil Brusel. 

Posledné dve desaťročia zažíva Slovensko konštantný stavebný boom. Vedľa  vynovených kultúrnych domov, opravených ciest či novej kanalizácie svieti takmer bez výnimky aj tabuľka s 12 hviezdami na modrom podklade, ktorá je akousi pečiatkou pre príspevky z Bruselu.

Z fondov EÚ tieklo na Slovensko za toto obdobie asi 30 miliárd eur. Veľká časť týchto peňazí, zhruba tretina, skončila v projektoch ako diaľnice, koľaje či vozidlá, ktoré by štát zatiahol bez západnej pomoci len ťažko. HN prinášajú prehľad tých najväčších projektov, ktoré sme zaplatili z európskych fondov, ako aj problémy, ktoré čerpanie zdrojov sprevádzali. 

image

Diaľnica severne od Žiliny sa pohla vpred. Ráž ide vyhlásiť tendre, stavať chce do roka

Diaľnica do Košíc

Najviac prostriedkov z eurofondov pohltili diaľnice. Za 20 rokov sme pomocou nich postavili asi 250 kilometrov autostrád. Najväčšiu časť koláča zhltla naša dopravná chrbtová kosť D1. Tá je mimochodom aj súčasťou dôležitého európskeho koridoru TEN-T, ktorý by sa mal dobudovať do  roka 2030. Z druhej várky eurofondov z obdobia 2007 až 2013 sa stavali úseky medzi Martinom a Prešovom. Z tretieho obdobia, z ktorého sme čerpali do roku 2023, prišli na rad úseky v okolí Žiliny, Košíc a Prešova. 

Obchvat Žiliny a diaľnica na Kysuciach

Zmienku si zaslúžia úseky diaľnice na severe krajiny, ktoré boli najnákladnejšie a sprevádzalo ich najviac problémov. Obchádzka Žiliny je zatiaľ naším ...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-19 12:29:02 - Feat.: 1 - Title: Višňové chce Ráž otvoriť skôr, bude to však niečo stáť. V hre je spustenie tunela ako jednosmerky 02 - Modified: 2024-04-10 06:00:15 - Feat.: 1 - Title: Do kauzy „hornina z Višňového“ vstupuje známy podnikateľ. S diaľničiarmi k dohode naďalej nedošlo 03 - Modified: 2024-04-05 12:39:34 - Feat.: 1 - Title: Ráž navštívil stavbu kontroverznej križovatky. Poliaci dobiehajú sklz, ďalšie veľké obmedzenia prídu už v lete
01 - Modified: 2025-12-11 14:30:00 - Feat.: - Title: Nový grafikon vlakov 2025/2026: rýchlejšie spojenia, nové služby aj poplatky 02 - Modified: 2025-12-10 09:58:18 - Feat.: - Title: Rušňovodiči odmietajú kamery vo vlakoch, varujú pred odchodom z profesie 03 - Modified: 2025-12-09 15:53:33 - Feat.: - Title: Hrozilo, že prídeme o 750 miliónov. Štát mení plány a miliardu eur naleje do bezpečnosti a technológií 04 - Modified: 2025-12-09 12:16:23 - Feat.: - Title: Na Liptove išli vlaky oproti sebe, zastavili pár metrov od seba. Viaceré spoje meškajú alebo ich zrušili 05 - Modified: 2025-12-08 09:59:52 - Feat.: - Title: Elektrifikácia trate z Bánoviec nad Ondavou do Humenného je hotová. Vlaky sa na ňu vrátia po dvoch rokoch
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
12. december 2025 14:38