Dostať sa v špičkách cez Kysuce nie je jednoduché. Dopravný lievik tu vzniká pravidelne, čo pre vodičov znamená, že musia do cieľa vyraziť o desiatky minút skôr. V priemyselnom regióne, kde sa takmer všetko točí okolo našej druhej najväčšej automobilky Kia, v zápche stojí prirodzene aj veľa kamiónov.
Situáciu má vyriešiť diaľnica D3, ktorú štát už dlhšie deklaruje ako svoju prioritu. Pri jej príprave sa však urobili chyby a diaľničiari museli začať s dokumentáciou prakticky od nuly. Keďže sa očakáva, že práve D3 má vstrebať takmer miliardový podiel z koláča nových eurofondov, tlačí aj čas. Výstavbu pritom štát sľubuje už niekoľko desaťročí.
Už s prvou fázou, uzavretím posudzovania vplyvov na životné prostredie, štát mešká asi rok. Nateraz prebehlo v Kysuckom Novom Meste prerokovanie k záverečnej správe najjužnejšieho úseku z troch plánovaných. Podľa miestnych sa pôvodné termíny dajú stihnúť, len ak prejde vládny zákon o strategických investíciách, ktorý aktuálne v parlamente čaká na schválenie. Ministerstvo dopravy avizuje, že čoskoro začne jednotlivé úseky tendrovať.
Spoliehajú sa na Rážov zákon
Primátor dopravne najzaťaženejšej samosprávy – Kysuckého Nového Mesta – Marián Mihalda hovorí, že prerokovanie prebehlo bez zásadných pripomienok. Podľa neho je v záujem dotknutých obcí a miest, aby výstavbe diaľnice nehádzali pod nohy polená.
„Žiadali sme, aby sa urobili protihlukové steny tam, kde to požadujeme, a aby asfalt, ktorý pôjde v časti mesta, bol čo najmenej hlučný. Trvali sme na tom, aby bola budúca cyklotrasa zapracovaná v plánoch diaľničnej spoločnosti,“ povedal Mihalda a dodal, že štát sľúbil, že sa s výstavbou začne najneskôr v roku 2026.
Prvé stanovisko na stavbu vydal rezort, ktorý dnes vedie Tomáš Taraba, ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.