Na snímke úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý bol otvorený ešte na konci roka 2020. FOTO: TASR/E. Ďurčová
StoryEditor

Dôležitá diaľnica na severe Slovenska sa pohla vpred. Ráž ide vyhlásiť tendre, stavať chce do roka

18.04.2024, 18:23
  • Výstavbu D3 štát deklaruje ako dôležitú už niekoľko desaťročí. Sľuby by sa mali naplniť v roku 2030. 
  • Termíny sú však šibeničné. Nateraz prebehlo prerokovanie posudzovania vplyvov na životné prostredie len pri jednom z troch úsekov. 
  • Pomôcť pri dobiehaní sklzu by mohol nový zákon z dielne ministra dopravy Jozefa Ráža.

Dostať sa v špičkách cez Kysuce nie je jednoduché. Dopravný lievik tu vzniká pravidelne, čo pre vodičov znamená, že musia do cieľa vyraziť o desiatky minút skôr. V priemyselnom regióne, kde sa takmer všetko točí okolo našej druhej najväčšej automobilky Kia, v zápche stojí prirodzene aj veľa kamiónov. 

Situáciu má vyriešiť diaľnica D3, ktorú štát už dlhšie deklaruje ako svoju prioritu. Pri jej príprave sa však urobili chyby a diaľničiari museli začať s dokumentáciou prakticky od nuly. Keďže sa očakáva, že práve D3 má vstrebať takmer miliardový podiel z koláča nových eurofondov, tlačí aj čas. Výstavbu pritom štát sľubuje už niekoľko desaťročí.

image

Ani Višňové, ani Ružomberok. HN prinášajú rebríček diaľnic, ktoré počas výstavby zdraželi najviac

Už s prvou fázou, uzavretím posudzovania vplyvov na životné prostredie, štát mešká asi rok. Nateraz prebehlo v Kysuckom Novom Meste prerokovanie k záverečnej správe najjužnejšieho úseku z troch plánovaných. Podľa miestnych sa pôvodné termíny dajú stihnúť, len ak prejde vládny zákon o strategických investíciách, ktorý aktuálne v parlamente čaká na schválenie. Ministerstvo dopravy avizuje, že čoskoro začne jednotlivé úseky tendrovať.

Spoliehajú sa na Rážov zákon

Primátor dopravne najzaťaženejšej samosprávy – Kysuckého Nového Mesta – Marián Mihalda hovorí, že prerokovanie prebehlo bez zásadných pripomienok. Podľa neho je v záujem dotknutých obcí a miest, aby výstavbe diaľnice nehádzali pod nohy polená.

„Žiadali sme, aby sa urobili protihlukové steny tam, kde to požadujeme, a aby asfalt, ktorý pôjde v časti mesta, bol čo najmenej hlučný. Trvali sme na tom, aby bola budúca cyklotrasa zapracovaná v plánoch diaľničnej spoločnosti,“ povedal Mihalda a dodal, že štát sľúbil, že sa s výstavbou začne najneskôr v roku 2026.

Prvé stanovisko na stavbu vydal rezort, ktorý dnes vedie Tomáš Taraba, ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-05 12:39:34 - Feat.: 1 - Title: Ráž navštívil stavbu kontroverznej križovatky. Poliaci dobiehajú sklz, ďalšie veľké obmedzenia prídu už v lete 02 - Modified: 2024-03-27 15:21:48 - Feat.: 1 - Title: Pre dôležitý úsek padali hlavy u diaľničiarov. Diaľnica na strednom Slovensku už pozná svojho zhotoviteľa 03 - Modified: 2024-03-21 17:42:55 - Feat.: 1 - Title: Sklz v strede Slovenska. Na diaľnici už teraz mali byť autá, šéf Doprastavu pre HN prezradil reálny dátum
01 - Modified: 2024-12-13 17:15:56 - Feat.: - Title: Prezident podpísal novelu o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, ktorú predtým vetoval 02 - Modified: 2024-12-04 17:15:31 - Feat.: - Title: Poslanci schválili vetovanú novelu o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, prijali pripomienku prezidenta 03 - Modified: 2024-11-28 23:00:00 - Feat.: - Title: Štát už tendruje celú kysuckú diaľnicu, stále nemá povolenia. Stavbu predražuje zabudnutý riečny projekt 04 - Modified: 2024-11-28 12:51:04 - Feat.: - Title: NDS vyhlásila tender na výstavbu ďalšieho úseku diaľnice D3 05 - Modified: 2024-11-21 14:30:27 - Feat.: - Title: Váhostav verzus Doprastav: o Kysuckú diaľnicu sú v hre známe firmy. Odhadovanú cenu podliezli výrazne
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. december 2024 05:28