Priaznivé okolnosti sa odrazili na dobrých výsledkoch popradskej spoločnosti. FOTO: TASR/F. Iván
StoryEditor

Beljajevova Tatravagónka hlási rekordný obrat a násobné zisky. Duslo sa prepadlo do hlbokej straty

02.07.2024, 16:59
  • Najväčšieho výrobcu nákladných vozňov v Európe ťahá vpred zelená politika Bruselu. Pomáhajú aj nižšie ceny výrobných vstupov.
  • V pláne je podľa šéfa Tatravagónky ďalší rast aj investície do moderných technológií. 
  • Opačným smerom sa v oblasti hospodárenia vydalo Duslo Šaľa. Chemička nedokázala prekonať minuloročné historické zisky.

Zelená politika Bruselu. To je hlavný faktor, ktorý prihráva čoraz viac zákaziek výrobcom železničných rušňov aj vozňov. Na enviro vlne sa už roky vezie aj jeden z najväčších hráčov v Európe, Tatravagónka Poprad. Tá má vďaka plánom Únie premiestniť čo najviac tovarov z ciest na železnicu, knihu objednávok plnú na roky vopred. 

Aj napriek tomu sú však zárobky strojárov v posledných rokoch ako na hojdačke. Obrat síce kontinuálne stúpa, v predminulom roku dokonca prvýkrát prekonal polmiliardovú hranicu, no zo ziskov ujedajú faktory, ktoré výrobca nevie ovplyvniť.

Príkladom sú roky 2019 až 2021, keď zisk spoločnosti stúpol zo zhruba 15 miliónov eur na viac ako 44 miliónov, no v predminulom roku sa zas strmo prepadol na necelých 8,3 milióna.

image

Paradox v slovenskom biznise. Beljajevova firma expanduje, má prácu na tri roky a nestíha vyrábať

„Rok 2021 bol skutočne výborný. Nasledujúci rok bol z hľadiska objemu výroby dobrý. Zvýšili sme objemy, no ekonomické dáta boli horšie. Výrazne nám klesli zisky. Museli sme okresať investície, prežili sme to však bez toho, aby sme vykázali stratu, čo je pre nás obrovský úspech,“ hodnotil výsledky Tatravagónky začiatkom minulého roka v rozhovore pre HN šéf Tatravagónky Alexej Beljajev. 

Zároveň dodal, že rok 2022 ho niečo naučil a pripravil na nasledujúce obdobie. V minulom roku bolo na pláne zvýšiť objem výroby v celej skupine a predpovedal lepšie výsledky ako v predchádzajúcich obdobiach. A ako sa zdá, jeho predpovede sa naplnili a vedenie dokázalo faktory ťahajúce zisky nadol opäť vybalansovať.

Podľa najnovších údajov z jej účtovnej závierky totiž výroba priniesla medziročne trojnásobne vyššie zisky.

Rekordný obrat, násobný zisk

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 60% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-07-15 15:12:11 - Feat.: 1 - Title: Expert na železnice: Z príčiny nehody v Nových Zámkoch som šokovaný. Za celú kariéru som nič podobné nezažil 02 - Modified: 2024-07-04 15:18:08 - Feat.: 1 - Title: Cudzincov si „do svojich vôd“ nepúšťajú. Slováci sa i tak presadili v ostrom konkurenčnom prostredí v USA 03 - Modified: 2024-06-28 11:41:01 - Feat.: 1 - Title: Nielen autá, ale aj bravčové mäso. Číňania začali odvetu za clá na ich elektrické autá 04 - Modified: 2024-06-28 11:39:22 - Feat.: 1 - Title: Na východe krajiny dostane prácu 200 ľudí, výrobu v starom komplexe majú spustiť v roku 2027
01 - Modified: 2024-10-07 22:00:00 - Feat.: - Title: Potrebujeme dva piliere hospodárskej stratégie, nemáme ani jeden 02 - Modified: 2024-10-04 10:09:48 - Feat.: - Title: Čuchajú a známkujú. Aj tak vyzerá kontrola vozidiel špecialistami na pach v bratislavskom Volkswagene (+video) 03 - Modified: 2024-09-30 07:39:21 - Feat.: - Title: Závan recesie na Západe doľahol aj na strojárov v Detve 04 - Modified: 2024-09-24 08:00:00 - Feat.: - Title: Čínske značky nebodujú ani na domácom trhu. Predaje áut viaznu, straty sú miliardové 05 - Modified: 2024-09-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Ďalšia nahrávka našej konkurencii. Len transakčná daň nám spôsobí manko v stovkách tisíc eur, tvrdí šéf Dusla
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. október 2024 01:47