Zelená politika Bruselu. To je hlavný faktor, ktorý prihráva čoraz viac zákaziek výrobcom železničných rušňov aj vozňov. Na enviro vlne sa už roky vezie aj jeden z najväčších hráčov v Európe, Tatravagónka Poprad. Tá má vďaka plánom Únie premiestniť čo najviac tovarov z ciest na železnicu, knihu objednávok plnú na roky vopred.
Aj napriek tomu sú však zárobky strojárov v posledných rokoch ako na hojdačke. Obrat síce kontinuálne stúpa, v predminulom roku dokonca prvýkrát prekonal polmiliardovú hranicu, no zo ziskov ujedajú faktory, ktoré výrobca nevie ovplyvniť.
Príkladom sú roky 2019 až 2021, keď zisk spoločnosti stúpol zo zhruba 15 miliónov eur na viac ako 44 miliónov, no v predminulom roku sa zas strmo prepadol na necelých 8,3 milióna.
„Rok 2021 bol skutočne výborný. Nasledujúci rok bol z hľadiska objemu výroby dobrý. Zvýšili sme objemy, no ekonomické dáta boli horšie. Výrazne nám klesli zisky. Museli sme okresať investície, prežili sme to však bez toho, aby sme vykázali stratu, čo je pre nás obrovský úspech,“ hodnotil výsledky Tatravagónky začiatkom minulého roka v rozhovore pre HN šéf Tatravagónky Alexej Beljajev.
Zároveň dodal, že rok 2022 ho niečo naučil a pripravil na nasledujúce obdobie. V minulom roku bolo na pláne zvýšiť objem výroby v celej skupine a predpovedal lepšie výsledky ako v predchádzajúcich obdobiach. A ako sa zdá, jeho predpovede sa naplnili a vedenie dokázalo faktory ťahajúce zisky nadol opäť vybalansovať.
Podľa najnovších údajov z jej účtovnej závierky totiž výroba priniesla medziročne trojnásobne vyššie zisky.
Rekordný obrat, násobný zisk
Zostáva vám 60% na dočítanie.