V roku 2020 ste na Slovensku začali prevádzkovať franšízovú sieť Žabka. Na konci februára však táto značka u nás skončila a prevádzky prešli pod koncept Tesco Expres. Ako spätne hodnotíte tento krok?
Koncept Žabky sme na Slovensko priniesli v rámci franšízy, pretože ho rovnakým spôsobom prevádzkujeme aj v Českej republike. U nás bola však štartovacia pozícia iná, pretože český biznis kúpil franšízu, ktorá už mala viac ako 100 obchodov. Na Slovensku sme začínali od nuly a snažili sme sa vybudovať väčšiu sieť.
V určitom momente sme zistili, že nám to potrvá oveľa dlhšie. Uvedomili sme si, že napriek tomu, že malé obchody, ktoré obsluhujú lokálnu komunitu a slúžia najmä na rýchly nákup, majú rozhodne zmysel, no robiť to cez franšízu nebude tá najlepšia cesta.
Zhruba pred rokom sme sa teda rozhodli, že z nich urobíme prevádzky Tesco Expres. Pár z nich, ktoré boli menej úspešné, sme zatvorili a väčšinu sme pretransformovali. Dnes som veľmi rád, že sme to urobili, a môžem povedať, že zákazníci oceňujú ich blízkosť a naše ceny, akcie či možnosť využiť Clubcard. Balík výhod, ktorý dostávajú, je lepší ako v Žabke.
V Česku Žabka funguje zhruba 14 rokov. Keď ste v roku 2020 poskytli rozhovor pre magazín Tovar a predaj, uviedli ste, že priniesť Žabku na Slovensko je pre vás vzrušujúci moment, a že vďaka našim susedom ste mali dostatok času sa naučiť, ako túto sieť prevádzkovať, a preto si ju trúfate priniesť aj k nám. Prečo Žabka nebola rovnako úspešná ako u susedov?
Poznali sme koncept veľmi dobre, no nevedeli sme, ako naň zareagujú tuzemskí zákazníci a lokálny trh. Ukázalo sa, že Praha je iná ako Bratislava. Ťažko sa nám hľadali dobré priestory a dobré lokality, a preto sme si povedali, že má pre nás väčší zmysel prevádzkovať Tesco a priniesť do týchto lokalít naše výhody.
Stále sa pozeráme po vhodných lokalitách, kde by mohli vzniknúť obchody s výmerou 80 až 150 štvorcových metrov, ktoré môžu byť blízko k zákazníkom, najmä v Bratislave. Neosvedčilo sa nám to však rozvíjať ako separátnu entitu prostredníctvom franšízy.
Aké boli vaše vlaňajšie hospodárske výsledky? Naplnili vaše očakávania?
Účtovnú závierku a daňové priznanie za finančný rok 2023 až 2024 podávame až v priebehu novembra. Pred zverejnením výsledkov to komentovať nebudeme.
Rozhovor realizujeme ku koncu októbra, čiže necelé dva mesiace pred kľúčovým obdobím pre maloobchodníkov – pred Vianocami. Čo si od neho sľubujete?
Zostáva vám 82% na dočítanie.