Meškanie vlakov je vždy diskutovanou témou, ako sa to snažíte riešiť?
Meškanie vlakov je téma, ktorú berieme veľmi vážne, pretože viem, že naši cestujúci očakávajú bezpečný a presný príchod do cieľa. V tomto smere sme sa určite zlepšili. Naše štatistiky plnenia grafikonu vlakovej dopravy to jasne potvrdzujú. Tieto dáta vyhodnocujeme detailne a pravidelne ich reportujeme ministerstvu dopravy, ktoré je objednávateľom našich služieb. Pre nás je tento report dôležitý, pretože jasne ukazuje, či plníme záväzky zo zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. Aktuálne môžem povedať, že tieto parametre napĺňame a pracujeme na ich ďalšom zlepšení. Na presnosť vlakov vplýva množstvo faktorov, ktoré nie vždy dokážeme ovplyvniť. Často ide o nepredvídateľné okolnosti, ako sú nehody spôsobené poveternostnými podmienkami, extrémnym počasím či nepozornosťou vodičov a ľudí na trati. Samozrejme, sú tu aj technické poruchy na našich vozidlách, ktoré sa občas vyskytnú. Systematicky pracujeme na tom, aby sme tieto poruchy minimalizovali. Štatistiky nám ukazujú, že sa nám to darí.
Darí sa teda eliminovať problémy na trase?
Grafikon plníme na 87 percent, čo je číslo, ktoré sa neustále zlepšuje. Stále vidíme priestor na ďalší progres. Tento ukazovateľ, tzv. absolútne plnenie grafikonu vlakovej dopravy, meria, koľko percent vlakov prichádza načas bez ohľadu na dôvod meškania. Zahŕňa aj externé faktory, ktoré som spomenul, na ktoré ZSSK priamo nemá vplyv. Poskytuje tak celkový obraz o presnosti a spoľahlivosti vlakových služieb v európskom kontexte. Do absolútneho plnenia grafikonu sa premietajú aj meškania spôsobené medzinárodnými faktormi, ako sú nehody na zahraničných tratiach alebo meškania medzinárodných vlakov, ktoré ovplyvňujú spojenia aj na Slovensku. Príkladom sú extrémne poveternostné podmienky v zahraničí, ktoré môžu vyvolať domino efekt v našej sieti.
Naše vlastné výkony najlepšie odráža tzv. podielové plnenie grafikonu, ktoré zohľadňuje len meškania spôsobené priamo ZSSK, ako sú technické problémy s vozňami alebo rušňami. V tomto ukazovateli dosahujeme úspešnosť 98 percent, čo znamená, že väčšina prípadov meškania nie je spôsobená priamo nami. Podielové plnenie poskytuje presnejší obraz o efektivite ZSSK a ukazuje, že sa nám darí úspešne riešiť vnútorné problémy ovplyvňujúce presnosť vlakov. Samozrejme, rozumiem, že pre cestujúceho je najdôležitejšie, aby sa dostal načas tam, kam potrebuje, bez ohľadu na príčiny meškania. Verím, že nový grafikon, ktorý príde v decembri, bude mať pozitívny dosah aj na obmedzenie meškaní a zároveň poskytne viac možností, ako sa pohodlne dostať z bodu A do bodu B. Dúfam, že vďaka širšej ponuke spojov bude celkový zážitok z cestovania výrazne lepší.
Akou formou si môžu cestujúci dohľadať informácie o meškaní vlakov?
S našimi cestujúcimi aktívne komunikujeme a naším cieľom je, aby boli o meškaniach informovaní čo najskôr a vedeli si prispôsobiť plány podľa aktuálnej situácie. Ak cestujúci očakáva, že sa dostane z bodu A do bodu B v stanovenom čase, je kľúčové, aby sa včas dozvedel o prípadnej zmene. Na tomto intenzívne pracujeme a mám radosť, že sme dosiahli značný pokrok. Informácie o meškaniach sú dostupné v našej mobilnej aplikácii aj na webovej stránke. Tento rok sme pridali funkciu push notifikácií v aplikácii, čo vnímame ako významné vylepšenie. Plánujeme ďalší upgrade v novembri, keď pridáme viac funkcionalít – okrem informácií o meškaní a výlukách aj informácie o nástupišti, z ktorého vlak odchádza, a o prípadných zmenách v radení. Napríklad, ak vypadne reštauračný vozeň alebo dôjde k inej zmene, zákazník dostane okamžitú notifikáciu. Registrovaní používatelia aplikácie tak budú mať k dispozícii všetky relevantné správy o zmenách a meškaniach svojich spojov v reálnom čase
Plánujete aplikáciu rozšíriť aj o možnosť sledovania pohybu konkrétneho vlaku?
V súčasnosti plánujeme do aplikácie zaviesť informácie o aktuálnom meškaní vlaku, aby cestujúci mali prehľad o tom, či ich spoj dorazí načas. Priamy prenos polohy vlaku, kde by presne videli jeho pozíciu, je však technicky náročná výzva, ktorú práve riešime. Radi by sme implementovali GPS lokalizáciu pre presné určenie polohy, zatiaľ sú však tieto informácie dostupné len cez mapu Železníc Slovenskej republiky, ktorá na GPS lokalizácií založená nie je. Pracujeme tiež na možnosti predaja lístkov na meškajúci vlak, čo doteraz nebolo možné. Ak bude vlak meškať napríklad 20 minút a je na ceste k nástupišťu, cestujúci si bude môcť lístok alebo miestenku zakúpiť priamo cez aplikáciu. Aplikácia je dostupná už aj v angličtine, aby naši zákazníci mali prístup ku všetkým dôležitým informáciám a funkciám rýchlo a intuitívne na jednom mieste.
Zlepšenia pripravujeme aj na webovej stránke, kde dnes cestujúci nájdu všeobecné informácie, ale postupne chceme obsah prispôsobiť tak, aby boli konkrétne a aktuálne pre jednotlivé vlaky. Naším cieľom je, aby mali naši zákazníci rýchly a jednoduchý prístup k potrebným informáciám a mohli ich efektívne využiť na svojej ceste.
Aké ďalšie služby môžu cestujúci očakávať? WiFi vo vlakoch?
Cestujúci prirodzene očakávajú, že ich dopravíme bezpečne a načas, no čoraz viac oceňujú aj kvalitné služby na palube. WiFi pripojenie je jednou z tých najžiadanejších, a preto sme sa pustili do jej zlepšovania. V súčasnosti inovujeme technické vybavenie a prebiehajú presné merania pokrytia, aby sme zistili, kde sú oblasti so slabším signálom. Okrem technológie sme dosiahli aj lepšie ceny za dátové služby, čo nám umožní poskytnúť stabilnejšie a rýchlejšie pripojenie. Podľa našich štatistík má teraz WiFi pokrytie asi 80 % vlakov a máme v pláne tento štandard ešte zvýšiť. Pripravujeme projekt na rozsiahlejšie vylepšenia, ktoré by výrazne zvýšili dostupnosť a kvalitu pripojenia na našich linkách. Veríme, že tieto kroky prinesú cestujúcim komfortnejšie cestovanie.
K jedným z benefitov určite patrí čistota vo vlakoch, ako často je možné čistenie vlakov?
Čistota vo vlakoch patrí medzi kľúčové faktory, ktoré prispievajú k pohodliu našich cestujúcich. Vlaky štandardne čistíme na počiatočnej a konečnej stanici, no tento rok sme zaviedli pilotný projekt čistenia priamo počas jazdy na trase Bratislava – Žilina – Košice. Ohlasy na túto službu sú veľmi pozitívne, a cestujúci ju oceňujú najmä kvôli väčšiemu komfortu. Naším plánom je rozšíriť túto službu na všetky expresy medzi Košicami a Bratislavou, ktorých počet sa na tejto trase od decembra zvýši. Čistenie počas jazdy bude prebiehať hlavne na úseku medzi Liptovským Mikulášom a Žilinou, pričom sa sústredíme na udržiavanie čistoty toaliet a dopĺňanie hygienických potrieb. Veríme, že takýto servis zvýši kvalitu cestovania, a chceme ho rozšíriť na všetky spoje, ktoré túto frekventovanú trasu obsluhujú.
Zároveň investujeme do moderných čistiacich hál, ktoré umožnia hlbšie a efektívnejšie čistenie vozňov pred ich ďalšou jazdou. Tieto investície, ktoré predstavujú stovky miliónov eur, sú financované aj z európskych fondov. V súčasnosti máme tri takéto haly, ktoré sú blízko k spusteniu do prevádzky.
Ako je zabezpečovaná bezpečnosť vo vlakoch vzhľadom na cestujúcich aj zamestnancov?
Bezpečnosť vo vlakoch, ktoré predstavujú verejný priestor, je pre nás kľúčová priorita. Zameriavame sa na prevenciu, aby sme predišli akýmkoľvek neželaným situáciám. Dôležitým prvkom je naša spolupráca so železničnou políciou, pravidelne komunikujeme a vďaka tomu sa tento rok zvýšil počet hliadok vo vlakoch. Na nočné spoje tam, kde je to potrebné, zabezpečujeme aj služby súkromných bezpečnostných služieb, SBS. Kamerové systémy vo vlakoch modernizujeme, aby boli čo najúčinnejšie. Okrem bezpečnosti cestujúcich sa veľmi sústredíme na ochranu našich zamestnancov, najmä vlakvedúcich. Preto sme tento rok spustili projekt telových kamier. Vlakvedúci majú možnosť vziať si kameru na palubu a v prípade, že situácia začne eskalovať, napríklad ak cestujúci odmietne zaplatiť za lístok, môžu kameru aktivovať a zaznamenať dianie. Ďalšou novinkou, ktorú sme zaviedli na zvýšenie komfortu a bezpečnosti, sú tzv. dámske kupé, ktoré ženám ponúkajú viac súkromia a bezpečia počas cesty.
Mnoho cestujúcich využíva reštauračné vozne, plánuje sa ich rozšírenie?
Stretávame sa s výzvou, že reštauračný vozeň nie je vždy možné zaradiť do každého vlaku, a to najmä z dôvodu ich nedostupnosti. V Európe sa už takéto vozne nevyrábajú a obstarávanie je finančne náročné. Do konca roka však pribudne nový reštauračný vozeň a ďalšie sú už na ceste. Pri expresoch bude vždy jasne označené, kde je reštauračný vozeň zaradený a kde, z prevádzkových dôvodov, zaradený nebude. Ak reštauračný vozeň v niektorom vlaku chýba, zabezpečíme služby mobilbaru, aby si cestujúci mohli zakúpiť nápoje a občerstvenie. Naším cieľom je mať približne 14 reštauračných vozňov, čo nám umožní poskytovať tento servis v dostatočnej miere a plniť očakávania našich cestujúcich v rámci pohodlného cestovania.
Plánujú sa aj iné projekty alebo vylepšenia služieb?
Určite áno. Aktuálne sme spustili pilotný projekt automatov na občerstvenie, ktoré testujeme na trase Nová Baňa – Banská Bystrica. Vďaka automatom si môžu cestujúci pohodlne zakúpiť nápoje alebo drobné občerstvenie priamo vo vlaku, čo je praktické najmä na dlhších cestách. Zákaznícka spokojnosť s týmto projektom nám ukáže, či automaty postupne zavedieme aj na ďalších regionálnych linkách. Záujem o tieto služby určite je, a preto dúfame, že v budúcom roku pridáme viac automatov. Okrem toho dbáme aj na certifikáciu vlakov, aby boli plne pripravené pre takéto vybavenie. Samozrejmosťou v automatoch bude možnosť platby kartou, čo je dnes už nevyhnutné. Táto služba je pre nás ďalším krokom k tomu, aby cestovanie vlakom bolo pohodlnejšie a aby sme poskytli cestujúcim všetko potrebné na dosah.
Budú sa dopĺňať alebo obnovovať vlakové súpravy?
Dopĺňanie a obnova vlakových súprav sú pre nás stále prioritou, no zároveň veľkou výzvou. Investičný dlh v oblasti vozidiel je značný, takže nie vždy dokážeme zaradiť nové jednotky do všetkých spojov. V regionálnej doprave však eurofondy za posledných desať rokov priniesli výrazné zlepšenie, čo sa prejavilo v širšom zastúpení nových vlakov po celom Slovensku. Tieto nové súpravy sú často nízkopodlažné, čo výrazne uľahčuje prístup imobilným cestujúcim. Pri diaľkových spojoch je to komplikovanejšie. Na tieto trasy nemôžeme momentálne využívať eurofondy, a naše vlastné zdroje nestačia na väčšiu modernizáciu. Intenzívne hľadáme ďalšie možnosti financovania, aby sme mohli čím skôr obnoviť aj súpravy na týchto tratiach a poskytli cestujúcim na diaľkových spojoch komfort porovnateľný s regionálnymi vlakmi.
Ako sa pripravujete na implementáciu ekologickejších riešení v železničnej doprave? Uvažujete o zavedení vlakov na alternatívne pohony?
Železničná doprava je sama osebe energeticky efektívnejšia a ekologickejšia než iné typy dopravy, a preto sa snažíme kráčať s trendmi, ktoré smerujú k ešte vyššej udržateľnosti. V celej Európe, vrátane Slovenska, je dôraz na modernizáciu a ekologickejšie riešenia prioritou. Na Slovensku je počet elektrifikovaných tratí stále obmedzený, a preto na neelektrifikovaných úsekoch zatiaľ používame naftové jednotky alebo rušne. Vidíme však potenciál v zavádzaní technológií, ktoré sa už osvedčili v iných európskych krajinách, ako sú batériové vlaky. Tie môžu kombinovať elektrický pohon na elektrifikovaných úsekoch s batériovým pohonom na neelektrifikovaných tratiach. Táto flexibilita by nám umožnila obsluhovať viacero úsekov bez nutnosti naftových motorov. Ďalším riešením sú duálne rušne, ktoré dokážu využívať elektrickú trakciu, kde je k dispozícii, a prepnúť sa na naftový pohon na neelektrifikovaných úsekoch. Tento prístup umožňuje maximálne využitie elektrickej energie a prispieva k znižovaniu emisií.
Okrem technológií zameriavame naše úsilie aj na modernizáciu vozového parku. Radi by sme nahradili klasické súpravy ucelenými jednotkami, ktoré sú dnes štandardom napríklad v Česku alebo Rakúsku. Tieto súpravy ponúkajú vyšší komfort, efektívnejšiu prevádzku a lepšie spĺňajú nároky moderných cestujúcich. Naša vízia je, aby sme sa postupne priblížili tomuto štandardu aj na Slovensku.
Aké opatrenia prijímate na zlepšenie atraktivity ZSSK ako zamestnávateľa a na motiváciu súčasných zamestnancov? Je dostatok zamestnancov?
Momentálne najviac pociťujeme nedostatok kľúčových odborných profesií, ako sú vlakvedúci, rušňovodiči, mechanici a elektromechanici. Tieto pozície, najmä pokiaľ ide o rušňovodičov, sú náročné na kvalifikáciu a vyžadujú špecifické školenia, čo je dôvod, prečo sa ich na trhu stále nedarí naplniť dostatočným počtom uchádzačov. Preto sme sa v rámci bežiacej náborovej kampane Držíme Slovensko v pohybe zamerali práve na prilákanie kandidátov pre tieto profesie. Kampaň mala pozitívny ohlas, pritiahla nových ľudí, ktorí na železnici doteraz nepracovali a výrazne zvýšila povedomie o príležitostiach, ktoré ponúkame. Tento rok sme tiež plošne zvýšili mzdy, aby sme posilnili našu konkurencieschopnosť a ukázali, že sme férovým zamestnávateľom. Ponúkame stabilnú prácu s dlhodobou perspektívou, čo hodnotia pozitívne nielen noví uchádzači, ale aj súčasní zamestnanci. S priemerným vekom zamestnancov 46 rokov musíme myslieť na to, že v najbližších rokoch časť našich skúsených kolegov odíde do dôchodku. Darí sa nám napĺňať kurzy pre nových zamestnancov, čo je kľúčové pre udržanie kvality a plynulosti služieb, ktoré našim cestujúcim poskytujeme.
Diskutovanou témou je rušenie IC a posilnenie nových vlakov, ako to teda bude po novom? Odkedy sa spustí hodinový takt na trati Bratislava Košice?
Hodinový takt na trati Bratislava – Košice zavádzame novým grafikonov od 15. decembra 2024, čo predstavuje historicky prvý takýto rozsah spojení medzi týmito mestami. V médiách sa často uvádza, že ide o dôsledok rušenia IC vlakov, ale náš skutočný cieľ je zvýšiť frekvenciu spojov a zlepšiť dostupnosť železničnej dopravy v rámci celej krajiny. Skúsenosti z krajín, ako je Rakúsko či Švajčiarsko, ukazujú, že práve hodinový takt dokáže výrazne zvýšiť atraktivitu vlakovej dopravy. Keď majú cestujúci možnosť využiť spojenie bez dlhého plánovania, vnímajú vlak ako spoľahlivú a prístupnú alternatívu.
Okrem hlavného ťahu medzi Bratislavou, Žilinou a Košicami rozširujeme priame spojenia aj v ďalších regiónoch Slovenska. Na trase Bratislava – Nitra pridávame 18 vlakov denne, čo výrazne zlepší dostupnosť v tejto oblasti. Na južnej trase Košice – Lučenec – Zvolen zavádzame dvojhodinový takt, a posilňujeme aj spoje z Prievidze do Bratislavy a medzi Prešovom, Lipanmi a Košicami, kde bude hodinový takt k dispozícii počas celého týždňa vrátane víkendov. Tiež na trase medzi Zvolenom a Banskou Bystricou pridávame 8 vlakov a zavádzame hodinový takt.
Z celkového pohľadu pridávame približne 70 nových vlakových spojení denne, čím výrazne zlepšíme možnosti prestupov a nadväznosti medzi spojmi. Na kľúčovej trati medzi Bratislavou, Žilinou a Košicami, kde bolo doteraz k dispozícii 22 spojov, ich bude po novom 32. Aj keď niektoré vlaky nebudú rovnako rýchle ako pôvodné IC, zavádzame dva páry zrýchlených expresov na trase Bratislava – Košice, ktoré zvládnu trasu pod 5 hodín. Ostatné expresy budú mať síce o niečo dlhší čas jazdy, ale zastavia vo viacerých staniciach, čo ocenia cestujúci využívajúci lokálne zastávky. Prenášame tiež výhody IC vlakov do expresov, aby sme cestujúcim zabezpečili rovnaký komfort. Dva páry zrýchlených vlakov budú povinne miestenkové. V ostatných expresoch bude v niektorých vozňoch zavedené povinné miestenkovanie, čím chceme zvýšiť pohodlie a lepšie manažovať obsadenosť. Tento systém nebude vo všetkých vozňoch, aby sme zachovali flexibilitu pre cestujúcich. Súpravy navyše vybavíme cateringovými službami, a vo všetkých spojoch bude platiť možnosť bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov.
Grafikon vlakovej dopravy v tejto podobe by nebol možný bez úzkej spolupráce našej spoločnosti so ŽSR, ktoré zabezpečujú potrebnú infraštruktúru. Moja vďaka preto patrí nielen mojim kolegom v ZSSK, ale aj partnerom zo ŽSR a Ministerstvu dopravy SR, ktoré má v tomto procese záverečné slovo, keďže grafikon objednáva a zodpovedá za jeho schválenie. Schvaľovanie grafikonu je živý proces, kde sú detaily neustále predmetom vyjednávania a pripomienkovania. Je preto dôležité informovať verejnosť až vtedy, keď sú kroky a zmeny podložené a definitívne. Čiastkové informácie, ako správy o zrušení IC vlakov, ktoré sa objavili v médiách, nepodali celkový obraz plánovaných zmien. Chýbala druhá časť, ktorá objasňuje nárast spojov v novom grafikone, vrátane zrýchlených spojov a výhod hodinového taktu medzi Bratislavou a Košicami. Takáto neúplná komunikácia môže viesť k nepresným interpretáciám a neprináša verejnosti potrebný informačný efekt. Našou snahou je upraviť grafikon podľa pripomienok a zabezpečiť, aby čo najlepšie slúžil cestujúcim. Po úplnom schválení budeme verejnosť podrobne informovať o všetkých zmenách a veríme, že nový grafikon prinesie očakávané zlepšenia v komforte a dostupnosti verejnej dopravy.
Aké projekty máte na zlepšenie prístupnosti staníc a vlakov pre osoby so zníženou pohyblivosťou?
Imobilní cestujúci predstavujú skupinu, ktorej sa venujeme s osobitnou starostlivosťou. Existuje európska legislatíva, ktorá presne definuje podmienky a lehoty pre prepravu osôb so zníženou pohyblivosťou. V tomto smere však ideme nad rámec predpísaných pravidiel, snažíme sa reagovať flexibilnejšie a vybavovať ich požiadavky rýchlejšie, ako legislatíva vyžaduje. Naši kolegovia na Kontaktom centre sú vyškolení tak, aby cestujúcim so špecifickými potrebami poskytli plnú podporu a zabezpečili potrebné služby. V súčasnosti je nevyhnutné nahlásiť požiadavku na prepravu 24 hodín vopred. Nie všetky naše spoje disponujú nízkopodlažnými jednotkami alebo perónmi na staniciach, ktoré umožňujú bezbariérový nástup, preto je v niektorých prípadoch stále potrebná asistencia. Minulý rok sme prepravili 2 700 imobilných cestujúcich, ktorí využili našu asistenciu, a budeme naďalej hľadať možnosti, ako im poskytnúť ešte kvalitnejší servis a uľahčiť cestovanie na našich tratiach.