Najviac nová daň zo sladených nápojov postihne väčšie balenia, hovorí Milan Pašmík, predseda predstavenstva a spolumajiteľ slovenskej firmy McCarter. FOTO: Koláž HN – TASR/P. Neubauer, Flickr
StoryEditor

Daň z cukru ako tvrdá rana. Ako v praxi nová realita dopadá na výrobcov sladkých nápojov? (rozhovor)

28.01.2025, 16:41

V rozhovore s Milanom Pašmíkom, predsedom predstavenstva a spolumajiteľom slovenskej firmy McCarter, sa dozviete: 

  • čo čaká segment nápojárov v najbližšom období,
  • aké balenia nápojov predraží nová daň najvýraznejšie,
  • prečo transakčná daň zníži konkurencieschopnosť slovenských výrobcov,
  • či sa diskutuje o zmenách v systéme zálohovania PET fliaš a plechoviek,
  • za koľko sa na trhu predáva pomarančový džús ako komodita.

Od začiatku tohto roka platí nová daň zo sladených nápojov na Slovensku, ktorá značne predraží takýto tovar. Asi je to ešte skoro hodnotiť, ale predsa vnímate už nejakú zmenu v spotrebe? 

Povinnosť platiť daň z predaja nealkoholických nápojov s obsahom cukru alebo umelých sladidiel sa týka slovenských producentov aj tých zahraničných. Závisí od objemu, čiže čím väčšia fľaša, tým vyššia daň. Na to, aby sme daň mohli odviesť, sme ju museli v prvom rade premietnuť do ceny. Keď teda niečo v súčasnosti predávame, na faktúre sú produkty, ktorých cena je už zvýšená o spomínanú daň. Zákazníci ju však ešte naplno nepocítili.

Prečo?

Reálna situácia na trhu je aktuálne taká, že maloobchodníci predávajú tovar, ktorý kúpili v novembri alebo v decembri. Je to bežné, deje sa to začiatkom každého roka. Produkty nakúpili ešte v starých cenách bez novej dane, a tak ich aj predávajú v súlade so starým cenníkom. Nápoje zatiaľ nestihli zdražieť, a ak aj stihli, ide o tie, čo majú vysokú obrátku, a povedzme, že sa naozaj v priebehu dvoch až troch týždňov vypredali. Väčšina výrobkov na pulte však v súčasnosti ešte v cene nemá novú daň. 

image

Liehovarníkov láka India, klesajúca spotreba na Západe prepisuje pravidlá hry. Návyky mení aj Slovensko

S akým vývojom spotreby teda počítate v najbližšom období? 

Keďže v McCarter vyrábame skôr prémiové výrobky, ich cena sa hýbe na strednej až vyššej úrovni. To znamená, že daň síce tú sumu zvýši, no pomerovo k cene netvorí takú veľkú časť. Predpokladáme, že naše výrobky pod značkami Rio alebo Body & Future kupujú spotrebitelia, ktorí hľadajú prémiovú kvalitu alebo zdravšie ingrediencie. Nie sú takí citliví na cenu. Počítame s tým, že spotrebitelia nebudú meniť svoje správanie. 

A čo čaká iných výrobcov?

Zoberme si nejaký 1,5-litrový kolový nápoj alebo ochutenú minerálku. Povedzme, že stáli 49 centov, no zrazu budú na pultoch obchodov za jedno euro. Pre spotrebiteľ...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-01-21 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Obchodný riaditeľ Ryanairu pre HN o linke do Košíc: Ide o niečo, na čo sa určite bližšie pozrieme 02 - Modified: 2025-01-17 14:12:30 - Feat.: 1 - Title: Ľudia nechcú pracovať v podstieľkových chovoch, tvrdí šéf hydinárov (rozhovor) 03 - Modified: 2025-01-07 15:37:36 - Feat.: 1 - Title: Šéf známej čokoládovne: Aj keď DPH na kakao a čokoládu klesla, očakávame zdraženie
01 - Modified: 2025-08-19 15:04:23 - Feat.: - Title: Po cole či sirupoch má prísť na rad aj čokoláda a čipsy. Vo vzduchu visí hrozba pri DPH 02 - Modified: 2025-08-15 08:32:29 - Feat.: - Title: Začína nová éra nákupnej turistiky? Karty zamiešala nová daň 03 - Modified: 2025-08-13 08:19:42 - Feat.: - Title: Spotreba sladených nápojov po zavedení dane klesla o 12 percent 04 - Modified: 2025-07-02 13:48:00 - Feat.: - Title: Kamenického rezort odhaduje, že nová daň prinesie o 20 miliónov viac, ako očakával 05 - Modified: 2025-07-04 14:35:58 - Feat.: - Title: Nápoje prudko zdraželi. Ako sa zariadili zákazníci? Coca-Cola aj Kofola majú prvé prepočty
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
29. november 2025 05:55