Tunel Branisko. FOTO: TASR
StoryEditor

Denný nápor áut rastie. Druhá rúra Braniska je medzi prioritami, potvrdil šéf rezortu dopravy

16.05.2025, 15:31
Autor:
TASRTASR

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že druhá rúra tunela Branisko je opodstatnená z hľadiska kapacity aj bezpečnosti.

Druhá rúra tunela Branisko je podľa ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) potrebná. Je podľa neho medzi prioritami Národnej diaľničnej spoločnosti ktorá už má na druhý profil vypracovanú štúdiu realizovateľnosti. Ako uviedol minister na sociálnej sieti, aktuálne je v procese posudzovania Útvaru hodnoty za peniaze.

image

Pre ďalšiu rúru Braniska sa rozšíri stará cesta. Ekonómovia to kritizujú, ušetriť by sa dali desiatky miliónov

„Momentálne tam jazdí 17.500 vozidiel denne, čo je samo osebe na dvojprúdovú cestu dosť a to číslo nám, samozrejme, narastá. Od roku 2029 to bude cez 20-tisíc áut, čiže potrebujeme ju aj preto, aby sme mohli tú prvú raz za čas uzavrieť, rekonštruovať, opravovať a podobne,“ vysvetlil Ráž.

Súčasná tunelová rúra má už viac ako 20 rokov a vyžaduje si údržbu. „Treba rekonštruovať vozovku a, samozrejme, robia sa všetky modernizácie, opravy, ktoré sa robia počas prevádzky. Samozrejme, vyžaduje si to obmedzenie dopravy. Prednedávnom sa kompletne zmodernizoval napríklad kamerový systém, núdzové a evakuačné osvetlenie,“ priblížil šéf rezortu dopravy.

Štúdia realizovateľnosti rieši sedem variantov, pričom finálny ešte podľa jeho slov nebol vybraný. „Odporúča sa variant 5, ktorý by mal stáť zhruba 350 miliónov eur. Podľa odborníkov je to ten, vďaka ktorému bude najlepšie riešený bezpečný únik ľudí z dnes otvorenej rúry v prípade akejkoľvek krízovej situácie,“ povedal Ráž.

image

Vodičov na našich diaľniciach čaká novinka, týka sa prednosti v jazde

Ako pokračoval, zo štúdie vyplýva, že by mala byť použitá takzvaná cyklická metóda razenia. „To znamená, že tunel by mal byť razený za plnej prevádzky už existujúcej rúry,“ vysvetlil s tým, že ďalšie kroky budú známe až po určení variantu.

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že druhá rúra tunela Branisko je opodstatnená z hľadiska kapacity aj bezpečnosti. Pripravila širší projekt na dobudovanie druhej rúry tunela Branisko celkovo za pol miliardy eur. Okrem samotnej druhej rúry a rozšírenia D1 od tunela po križovatku Beharovce za 298 miliónov eur je jeho súčasťou aj rekonštrukcia existujúcej rúry za 92 miliónov eur, rozšírenie a rekonštrukcia cesty cez horský priechod Branisko za 69 miliónov eur a výstavba dvoch ekoduktov za 46 miliónov eur.

image

Je známe, kadiaľ povedie druhá rúra Braniska. Tunel za 350 miliónov eur budú raziť výbušninami

Po dokončení novej rúry v roku 2035 bude podľa diaľničnej spoločnosti zrekonštruovaná pôvodná rúra. „V tom čase bude v prevádzke viac ako 30 rokov, čo presahuje životnosť tunelových technológií,“ uviedla diaľničná spoločnosť na sociálnej sieti.

Odporúča preto pokračovať v projekte s variantom s paralelnou rúrou a zachovaním únikovej štôlne podľa návrhu NDS. Zároveň odporúča skoordinovať sa so Slovenskou správou ciest a využiť na rekonštrukciu cesty I/18 jej projekt, ktorý je už zaradený v investičnom harmonograme Ministerstva dopravy a je lacnejší o 49 miliónov eur. Odporúča tiež vyhodnotiť ďalšie možnosti využitia výrubu horniny z tunela a vybrať finančne najefektívnejšiu z nich.

 

 

01 - Modified: 2025-05-15 14:50:37 - Feat.: 1 - Title: Pre ďalšiu rúru Braniska sa rozšíri stará cesta. Ekonómovia to kritizujú, ušetriť by sa dali desiatky miliónov 02 - Modified: 2025-04-10 13:27:37 - Feat.: 1 - Title: Je známe, kadiaľ povedie druhá rúra Braniska. Tunel za 350 miliónov eur budú raziť výbušninami 03 - Modified: 2025-01-03 08:56:27 - Feat.: 0 - Title: D1 mala spájať Slovensko so Sovietskym zväzom. Stále nespojila ani Bratislavu s Ružomberkom, stavia sa už 52 rokov
01 - Modified: 2025-12-02 15:40:34 - Feat.: - Title: Poliaci nestíhajú. Kľúčová diaľničná križovatka pri Bratislave bude o sedem mesiacov neskôr 02 - Modified: 2025-11-14 09:55:57 - Feat.: - Title: Desiatky ľudí zablokovali dopravu. Občianske združenie apeluje na výstavbu rýchlostnej cesty R4 03 - Modified: 2025-11-07 15:29:04 - Feat.: - Title: Megaprojekt pri Bratislave sa posúva. Na križovatke diaľnic D1 a D4 sa bude robiť ešte rok 04 - Modified: 2025-11-05 14:45:21 - Feat.: - Title: Česi pred Vianocami dokončia D1: Malo to byť už dávno, hovoria po 57 rokoch. Na Slovensku nám ešte chýba pätina celej trasy 05 - Modified: 2025-10-31 07:47:20 - Feat.: - Title: Porucha auta na diaľnici? Tieto kľúčové pravidlá by si mali osvojiť všetci vodiči
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. december 2025 11:19