Prvá vlaková súprava Panter financovaná z plánu obnovy, ktorá bola uvedená do prevádzky jazdou zo stanice v Trnave do Kútov.  FOTO: TASR/Ondrej Hercegh
StoryEditor

Prvý z vlakov financovaných z plánu obnovy uviedli do prevádzky

03.06.2025, 15:15
Autor:
TASRTASR

Nové vlaky budú premávať na linkách Trnava-Galanta, Trnava-Kúty, Banská Bystrica-Zvolen a Zvolen-Nová Baňa. V budúcnosti sa počíta aj s ich rozšírením na východné Slovensko.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uviedla v Trnave do prevádzky ďalší vlak typu Panter s kapacitou 343 miest na sedenie. Ide o prvé z pätice vozidiel dodaných v rámci projektu financovaného z plánu obnovy. Vlaky budú nasadzované na regionálnych tratiach v Trnavskom a Banskobystrickom kraji.

Nový Panter je 35. vlakovou súpravou tohto typu v portfóliu ZSSK. „Chceme, aby bol vlak prvou voľbou ľudí - nielen preto, že je ekologický, ale najmä preto, že je pohodlný, spoľahlivý a dostupný,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD).

Nové vlaky budú premávať na linkách Trnava-Galanta, Trnava-Kúty, Banská Bystrica-Zvolen a Zvolen-Nová Baňa. V budúcnosti sa počíta aj s ich rozšírením na východné Slovensko. Nové jednotky vznikajú v spolupráci spoločností Škoda Group a ŽOS Trnava.

image

Megaprojekt železničiarov prinesie Záhoriu nový cestný most. Ráž hovorí, že sa mu stavbu podarilo odkliať

Dodávky vlakových súprav typu Panter, ktoré sú financované z eurofondov, prebiehajú od roku 2020. Prvých 25 elektrických jednotiek bolo dodaných v rokoch 2021 až 2022. Ďalších deväť kusov pribudlo v roku 2023.

Ako spresnil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa, aktuálna dodávka piatich štvorčlánkových vlakových súprav v hodnote 42,3 milióna eur je financovaná z plánu obnovy. Ďalších šesť súprav by malo pribudnúť o rok.

„Pantery sú najpokročilejšie regionálne elektrické jednotky, ktoré ponúkame,“ povedal Tomáš Ignačák zo spoločnosti Škoda Group. Generálny riaditeľ ŽOS Trnava Miloš Kyselica priblížil, že spoločnosť realizuje po dodaní skeletu vozidla a ďalšieho materiálu jeho montáž a „oživenie“. „Tým, že získavame tieto zručnosti, máme kvalifikáciu na to, aby sme robili servis nielen týchto, ale aj podobných jednotiek, nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí,“ podotkol.

Vlakové jednotky typu Panter sú nízkopodlažné, klimatizované, vybavené multifunkčným priestorom pre osoby s obmedzenou mobilitou, kočíky aj bicykle. Okrem iného disponujú Wi-Fi pripojením, kamerovým a informačným systémom. Interiér dopĺňa LED osvetlenie. Na slovenských tratiach premávajú dve verzie týchto jednotiek - trojčlánkové s kapacitou 247 miest na sedenie a štvorčlánkové s kapacitou 343 miest na sedenie.

01 - Modified: 2025-12-22 23:00:00 - Feat.: - Title: Nový grafikon prináša posilnené spoje a lepšie nadväznosti: Ako sa mení cestovanie v 4 krajoch západného Slovenska 02 - Modified: 2025-12-21 13:55:16 - Feat.: - Title: Krádež káblov ochromila vlakovú dopravu v Prahe, niekoľkohodinové meškania hlásia aj medzinárodné spojenia 03 - Modified: 2025-12-15 23:00:00 - Feat.: - Title: TOP zmeny v grafikone 2025/2026: Ako sa mení doprava na kľúčových železničných trasách Slovenska 04 - Modified: 2025-12-10 12:18:11 - Feat.: - Title: Na Hlavnej stanici sa vykoľajil vlak, k zraneniam nedošlo 05 - Modified: 2025-11-26 15:18:54 - Feat.: - Title: Pre požiar rušňa cudzieho dopravcu je prerušená doprava pri Dolnom Hričove
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2025 18:10