Minister Jozef Ráž a primátor Matúš Vallo nedávno oznámili, ako budú postupovať ďalej s prístavom v Bratislave. Pozemky pod Zimným prístavom chcú predať developerovi a chcú sa vysporiadať so súkromníkom, ktorý vlastní infraštruktúru na štátnych pozemkoch. Prečo k dohode došlo práve teraz?
Téma prestavby Zimného prístavu na mestskú štvrť je novou a primárnou témou. Začal by som však z opačného konca. V 90. rokoch došlo k privatizácii majetku verejných prístavov. Tým sa vytvorila komplikovaná vlastnícka štruktúra, ktorá dlhodobo bráni ich rozvoju.
Zatiaľ čo štátu zostali pozemky, súkromný subjekt, konkrétne spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, získal do vlastníctva infraštruktúru a superštruktúru, teda budovy, žeriavy a ďalšie zariadenia. Táto spoločnosť je dodnes dominantným operátorom vo verejných portoch a svoju činnosť vykonáva na štátnych pozemkoch na základe 30-ročných nájomných zmlúv.
Ani jedna, ani druhá strana neboli schopné do portu investovať. Štát nevlastní infraštruktúru, čo mu bráni v jej modernizácii. Súkromný subjekt má zas obmedzenú motiváciu k rozsiahlym investíciám, keďže pozemky, na ktorých infraštruktúra stojí, má prenajaté len na určitý čas. Tento komplikovaný vlastnícky model bráni akémukoľvek výraznému rozvoju a modernizácii.
Ako ste teda do procesu vstúpili vy?
Zostáva vám 92% na dočítanie.