České električky v ČíneŠkoda Transportation
StoryEditor

Plzeňská Škoda pomôže čínskej expanzii. Vlakový obor takú firmu ešte nekúpil

15.06.2017, 10:10
Najväčší český výrobca vlakov a električiek vzbudil pozornosť v Číne.

Pripravovaný predaj plzenskej Škody Transportation do rúk železničného giganta CRRC je aj v čínskom meradle veľkou udalosťou. Významný denník China Daily o ňom píše ako o jednom z kľúčov ku globálnej expanzii ambicióznej CRRC.

Nie je to prehnané tvrdenie. Už z predchádzajúcich informácií bolo zrejmé, že Škoda je pre China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) dôležitou vstupenkou na európsky trh, pretože má technické know-how aj potrebné úradné povolenia.

Finálna fáza

Teraz význam chystaného obchodu - ktorého hodnota sa pohybuje okolo tridsiatich miliárd korún (viac ako miliarda eur) - podčiarkli samotní Číňania. Konkrétne anglicky písaný denník China Daily. Minulý týždeň podrobne opísal expanzívnu stratégiu CRRC, ako jednu z veľkých udalostí tamojšej biznisovej scény.

Najväčší výrobca koľajovej techniky na svete plánuje tento rok uzatvoriť dve veľké zahraničné akvizície, z ktorých China Daily zmieňuje práve nákup Škody Transportation. Vyjednávania už podľa skorších informácií servera Lidovky.cz dospeli do finálnej fázy. Zdá sa, že obchod bude uzatvorený už v júni alebo júli pri príležitosti česko-čínskeho investičného fóra na Pražskom hrade.

Stredne veľké ryby

Denník zdôrazňuje význam kroku pre "zvýšenie podielu na európskom železničnom trhu". Vplyv CRRC na starom kontinente je zatiaľ mizivý. Vlaky firma dodala napríklad do Macedónska, objednávku má zo Srbska. Ďalším zákazníkom je český dopravca Leo Express, ktorý by od CRRC mal budúci rok prevziať tri nové jednotky.

Problémom svetovej jednotky sú odlišné predpisy a požiadavky pre Európu. Nestačí len vlaky dopraviť k zákazníkovi, musia vždy zodpovedať miestnym regulám. Zároveň je pre CRRC nutnosťou získať zodpovedajúce výrobné kapacity. Veľké ryby ako francúzsky Alstom alebo nemecký Siemens Číňania s veľkou pravdepodobnosťou neulovia, preto cielia na stredne veľkého výrobcu.

Sila Škody spočíva v tom, že jej dcérske firmy ponúkajú širokú škálu výrobkov. Od elektrických motorov, cez vagóny, trolejbusy, električky, lokomotívy až po celé vlaky typu InterPanter.

Konkurent pre veľkých hráčov

"Ak dôjde k uzavretiu obchodu, bude to prvýkrát, čo táto čínska skupina prevezme takto komplexného výrobcu dopravných produktov," hodnotí China Daily. Rozhodne však nejde o obchod uzavretý za pár dní. Rozhovory, preverovanie finančnej kondície aj dejové zvraty sa odohrávajú už od minulej jesene, kedy prebleskli prvé správy o tejto výnimočnej akvizícii.

"Stratégia nášho rozvoja sa posunula od jednoduchého posielania vlakov do zahraničia k budovaniu globálnej siete, ktorá nám umožní súperiť so zavedenými zahraničnými konkurentmi," hovorí prezident CRRC Si Kuo-chua.

Do roku 2020 plánuje čínsky gigant posilniť podiel na svetovom trhu zo súčasných desiatich na pätnásť percent a získať objednávky zo zahraničných trhov za zhruba pätnásť miliárd dolárov (13,3 miliardy eur).

Pomôcť mu k tomu má zriadenie jedenástich regionálnych pobočiek: v Európe, Severnej Amerike, Rusku alebo Strednej Ázii. Aj v tomto prípade sa jedná o cieľ do roku 2020. Vlani CRRC založila prvú z významných filiálok v americkom štáte Massachusetts a rozbehla projekty v USA, Kanade alebo Mexiku.

Sporná privatizácia 

Komplikácií v predaji plzenskej skupiny - ktorá má štrnásť dcérskych firiem a dáva prácu približne piatim tisícom ľuďom - sa doteraz objavilo hneď niekoľko. Malo ísť napríklad o údajnej nezhody medzi vlastníkmi, či zárobkovú firmu predať, alebo nie.

Hovorilo sa tiež o tom, že Číňania žiadali oficiálnu úradnú záruku, že privatizácia Škody Holding z roku 2003, z ktorej Škoda Transportation po niekoľkých ďalších rokoch vzišla ako jedna z nástupníckych firiem, prebehla v medziach zákona.

Dôvod pre túto požiadavku bol zrejmý - privatizácia uskutočnená pred štrnástimi rokmi dodnes vzbudzuje veľké pochybnosti.

Vtedy skupinu získala skupina Appiano (z nej vzišla aj časť súčasných akcionárov Škody Transportation - pozn. red.) Za zhruba 800 miliónov korún. Základnou otázkou je, či to za upadajúce strojárenske impérium (následne rozpredané po jednotlivých technologických firmách) nebolo málo. Polícia preverovanie tejto veci odložila.

01 - Modified: 2019-09-19 08:46:56 - Feat.: - Title: Čínsky vlak, určený aj pre spoje do Košíc, je už v Česku 02 - Modified: 2019-05-25 04:51:23 - Feat.: - Title: Vlakom rýchlejšie, než lietadlom. Revolúcia v železničnej doprave, tvrdí Čína 03 - Modified: 2018-03-06 20:42:41 - Feat.: - Title: Sever Slovenska získa nové vlaky 04 - Modified: 2017-11-25 19:03:51 - Feat.: - Title: Veľký obchod. Najbohatší Čech Kellner kúpil Škoda Transportation 05 - Modified: 2016-11-29 21:26:19 - Feat.: - Title: Číňania chcú kúpiť Škoda Transportation
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 22:23