StoryEditor

"Sme pracujúca chudoba." Vo Volkswagene štrajkuje zhruba tritisíc zamestnancov

19.06.2017, 23:04
Bratislavský Volkswagen denne vygeneruje tržby na úrovni 6,3 milióna eur.

Prvý ostrý štrajk na poli automobilového priemyslu na Slovensku. Bratislavský Volkswagen sa už pred šiestou ráno prebudil do slnečného rána a tradičného zhonu.

Prichádzajúci pracovníci však namiesto príchodu do práce zostali pred bránami fabriky.

​Už zdiaľky je počuť početný pískot píšťaliek a húkajúcich sirén megafónov. Okolie hlavnej brány podniku je obklopené transparentmi s heslami „Aj my sme súčasťou koncernu“, „Nechceme egoistické vedenie“, či „neponižujte nás“.

„Nech nás tí hore počujú"

Pred bránami sa zhromaždili stovky pracovníkov, pripravených na štrajk. Koľko presne, zatiaľ nevedia odbory, ani vedenie podniku. „Odhadujeme, podľa podpisových hárkov, že sa tu zhromaždilo približne dve-tri tisíc ľudí. Ako môžete vidieť, ľudia zostávajú pred bránou. Dnu nik neide,“ tvrdia odborári.

Štrajkujúci pracovníci sa medzi sebou povzbudzujú, neúnavne kričia a robia hluk rôznymi inštrumentmi, ktoré si so sebou priniesli. „Musíme robiť čo najväčší krik, aby nás tí hore počuli,“ kričia organizátori štrajku do megafónov.

Medzi ľudmi panuje dobrá nálada. Niektorí sa na čakanie vyzbrojili dekami, či rybárskymi stoličkami. Iní sú v bojovejšej nálade a svojich požiadaviek sa dožadujú ako môžu. „Ako ste mohli napísať, že zarábame 1800 eur? To vám možno povedia tí s bielymi kravatami,“ sťažuje sa jeden z pracovníkov. „Tri roky pracujem na lakovni a zarábam 650 eur v čistom. Taká je realita.“

Premiér Robert Fico o štrajku v Volkswagene: Prečo robotník v Bratislave má mať o polovicu nižší plat ako robotník o 200 kilometrov na západ? 

Hlavné dianie štrajku sa od šiestej rána sústreďovalo pred hlavnou bránou podniku. Po odchode autobusov, ktoré odvážali nočnú smenu, sa ľudia presunuli na autobusové stanovištia, odkiaľ sa organizátori štrajku na čele so Zoroslavom Smolinským prihovárajú k davu.

To, že tu stojíme nás neteší. Je to výsledok egoistického správania vedenia podniku a neochoty vyjednávať,“ konštatuje Smolinský.

Štrajk podporilo aj množstvo ďalších organizácií. Medzi nimi aj Bratislavský dopravný podnik, Bratislavská vodárenská spoločnosť, ktorá na miesto štrajku priniesla kvôli vysokým teplotám dve cisterny pitnej vody, či odborová organizácia Nezávislé české odbory z Mladej Boleslavy.

„Zradili nás"

Dav sa pýta, kde je Kovo a vedenie. Nálady sú všelijaké. Zatiaľ čo dav víta každé navrhnutie zlepšenia pracovných podmienok, či mzdových taríf, hlasno bučí pri každej zmienke vedenia podniku, či odborovej organizácie Kovo.

Zradili nás,“ ozýva sa neustále z davu. Odbory trdia, že si zamestnávateľa vážia, no je čas, aby si aj on začal vážiť svojich zamestnancov. „Už dlho nie sme pochlebovačmi a krajinou odkázanou na podobné firmy,“ tvrdia zhodne štrajkujúci zamestnanci.

Výzývame vedenie i pána Sachta, aby pred vás predstúpili a vyjadrili sa,“ odkazuje Smolinský. „Sme schopní vydržať tu pár dní. Určite celý tento týždeň i budúci,“ dopĺňa Smolinský, po čom ho dav odmenil hlasným krikom.

Spoločnosť VW slovakia úprimne ďakuje zamestnancom, ktorí dnes prišli do práce Mrzí nás že napriek včerajšej ponuke neprišlo k dohode. Vyzývame odborovú organizáciu aby urobila krok, smerom k dohode. Nezodpovedné kroky odborovej organizácie ohrozujú budúcnosť podniku i našich zamestnancov," píše sa vo vyhlásení fabriky.

Výpadky výroby však nebudú mať dosah iba na samotný podnik. Podľa odhadov Inštitútu finančnej politiky bratislavský Volkswagen denne vygeneruje tržby na úrovni 6,3 milióna eur.

V prípade, že by tento štrajk trval dlhšie ako 15 dní, môžeme očakávať dosahy na HDP. Približne 12 dní ostrého štrajku dokáže vygenerovať vplyv, ktorý je viditeľný na HDP. Konkrétne ide o 0,1 percenta,“ uvádza Lucia Šrámková, riaditeľka inštitútu.

01 - Modified: 2024-04-30 10:06:17 - Feat.: - Title: Ekonomika eurozóny aj Únie vzrástla. HDP je stabilný 02 - Modified: 2024-04-30 06:25:42 - Feat.: - Title: Skupine Volkswagen klesol prevádzkový zisk aj predaj áut 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-27 22:00:00 - Feat.: - Title: Starnutie nás zasiahne najviac v Únii, máme najväčšie náklady z celého bloku 05 - Modified: 2024-04-29 22:00:00 - Feat.: - Title: Miliardové injekcie a bohatá Európa ako na dlani. Brusel postavil náš biznis na nohy, no vypýtal si krutú daň
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. apríl 2024 13:58