Slovensko sa v rebríčku automobilových producentov šplhá stále vyššie. S príchodom automobilky Jaguar Land Rover, ktorý dnes oznámila vláda, sa dostaneme na 16. miesto v rámci celého sveta.
Všetky tri naše automobilky vyrobili podľa dát v minulom roku spolu 993-tisíc áut. Jaguar Land Rover ráta s tým, že tu bude vyrábať od 150-tisíc do 300-tisíc vozidiel. Keď prirátame hornú hranicu k súčasným číslam, Slovensko by vo výrobe áut preskočilo hneď tri krajiny a zaradili by sme sa pred susedné Česko.
Čítajte aj:
Automobilka Jaguar Land Rover si vybrala Slovensko. Investíciu potvrdil aj Fico
Slováci nás preplatili. Takúto ponuku sme si nemohli dovoliť, reaguje Poľsko
Ako ovplyvní Land Rover našu ekonomiku? Toto sú najdôležitejšie otázky a odpovede
Slovensko ako automobilová veľmoc. Sme jasným lídrom regiónu
Päťmiliónové Slovensko by tak vyprodukovalo takmer jeden a pol percenta všetkých vyrobených áut.
Už vďaka súčasným trom automobilkám sa môžeme radiť medzi veľmoci v odvetví. Slováci ovládli tabuľky vo výrobe automobilov na jedného obyvateľa. Na 1 000 ľudí pripadá podľa analýzy UniCredit Banky 183 áut.
Špička v regióne
Slovensko je v náraste výroby áut od začiatku krízy doteraz na špičke v regióne strednej a východnej Európy (SVE). Kým v roku 2008 sa v SR vyrobilo 575.800 osobných a úžitkových áut, v roku 2014 až 993.000. Ide o nárast o 72 percent, čo sa nepodarilo žiadnej ďalšej krajine. Vyplýva to z aktuálnej analýzy spoločnosti Coface.
Automobilový sektor sa u nás podieľa na celkovej hodnote výroby až 32 percent. Hneď za ním nasleduje Česko s 22 percentami. Obe krajiny vedú aj v podiele na celkovej výrobe, a to 12,6 percenta a 9,1 percenta.
Sme však silne závislí od exportu. Do krajín únie smeruje z regiónu až 85 percent exportu vozidiel. Vývoz Slovenska spolu s Rumunskom je významný aj mimo EÚ. Slovensko exportuje mimo krajín únie až 26 percent z exportu cestných vozidiel, pričom 4 percentá smerujú na americký trh a 7 percent do Číny.
Hoci je Rusko pre región a hlavne Slovensko silný exportný trh, geopolitický vývoj, recesia v krajine, oslabenie meny a vysoká inflácia znížili dopyt po autách. Slovensko malo v roku 2013 z regiónu najvyšší podiel exportu áut do Ruska, až 7 percent, vlani však už tento objem klesol o 21 percent.
Kde má stáť nová automobilka