StoryEditor

Šéfovia Volkswagenu a Porsche čelia miliardovej žalobe

03.02.2014, 12:45
Autor:
slsl
Spor spred šiestich rokov opäť ožíva. Tentokrát sa postavia pred súd samotní riaditelia oboch automobiliek.

Wolfgang Porsche a Ferdinand Piech sa musia dostaviť pred súd. Hedžové fondy od nich žiadajú odškodné vo výške 1,8 miliardy eur. Je to už druhý raz, čo na hlavu automobiliek padla rovnaká žaloba. Tentokrát však nie sú obvinené firmy, ale ich generálni riaditelia. Dôvodom je podozrenie z manipuláciou akcií Volkswagenu, ktorý sa Porsche pokúšal v roku 2008 prevziať. Došlo však k burzovému javu, ktorý sa nazýva „short squeeze“.

Bublina na burze

Fondy podozrievajú Porsche, že hoci razantne odmietalo záujem o kúpu automobilky Volkswagen, v skutočnosti potichu nakupovalo akcie a opcie na ne. Keď automobilka na oficiálnej tlačovej konferencii na jar roku 2008 uistila investorov, že žiadny Volkswagen sa kupovať nebude, viacerí z nich stavili na krátke pozície. To znamená, že požičané akcie predali s tým, že počítali s poklesom ich ceny. Následne by ich lacno odkúpili.

Veľký úspech, veľký pád 
Stal sa však pravý opak. „Na jeseň roku 2008, kedy hrozilo, že kvôli poklesu cien akcií Volkswagenu utrpia pozície Porsche straty, zverejnilo Porsche svoj podiel vo Volkswagene vrátane zámeru v jeho budovaní naďalej pokračovať,“ vysvetľuje analytik Jiří Šimara z Cyrrusu. Akcie vtedy reagovali rastom, čo malo investorov poškodiť. Všetci investori, ktorí mali na Volkswagen krátke pozície, ich premenili na dlhé, to znamená, že ich kúpili za nižšiu cenu, aby ich neskôr predali drahšie. Došlo tak k javu zvaného short squeeze, ktorý vystrelil cenu akcií Volkswagenu k hranici tisíc eur za kus. Volkswagen sa vtedy na chvíľu stal najhodnotnejšou spoločnosťou na svete, no mnoho investorov z toho radosť nemalo. Cena sa kvôli short squeeze začala rútiť nadol.

Podľa žalujúcej strany však bola informácia, že Porsche bude ďalej zvyšovať podiel vo Volkswagene, nepravdivá. „Porsche bolo v tom čase veľmi zadlžené, takže ďalšie nákupy akcií neprichádzali do úvahy,“ vysvetľuje analytik Šimara. A tak sa aj stalo. Kvôli nedostatku peňazí Porsche svoj veľkolepý nákup neuskutočnilo.

01 - Modified: 2006-01-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Štát požičia na bývanie drahšie ako v minulom roku
01 - Modified: 2024-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Top model z Bruselu mieri namiesto Bratislavy do Mexika. Výhodou sú nižšie výrobné náklady aj blízkosť USA 02 - Modified: 2024-11-03 13:10:14 - Feat.: - Title: Po rokoch štrukturálnych problémov je redukcia nákladov nevyhnutná, hovorí šéf Volkswagenu 03 - Modified: 2024-10-31 10:57:57 - Feat.: - Title: Ford znovuzrodil svoj ikonický model Capri. Ako jazdí s technikou od Volkswagenu? 04 - Modified: 2024-10-30 19:48:45 - Feat.: - Title: Volkswagen zverejnil časť úsporných opatrení, odbory hovoria o toxickom zozname 05 - Modified: 2024-10-30 18:29:22 - Feat.: - Title: Najväčší prepad za vyše štyri roky. Očakávaná výroba áut na Slovensku zažíva extrémny útlm
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 07:56