Jedenásty november je v Číne venovaný netradičnému sviatku, dňu nezadaných (Single’s day), akémusi antivalentínu. Tento nákupný “sviatok”, ktorého význam možno nájsť v numerológii vznikol pred dvoma desaťročiami, ako príležitosť pre slobodných osláviť tento spôsob života a teší sa čoraz väčšej obľube. Do popredia sa dostal hlavne vďaka Alibabe a jej stránke Tmall, ktorá tento deň v roku 2009 označila za svoju najväčšiu predajnú udalosť. Odvtedy sa z príležitosti nájsť si partnera či oslavy slobody stala 24 hodinová online nákupná horúčka.
Čísla budú ešte rásť
Alibaba, ktorá nedávno úspešne vstúpila na burzu počas tohto dňa predala produkty v hodnote 9,3 miliardy USD, čo je takmer dvojnásobok minuloročného obratu. Len pre zaujímavosť, spoločnosť včera potvrdila expedovanie 260 miliónov objednávok, čo ešte nie je finálne číslo. V minulom roku to bolo “len” 150 miliónov.
Úspech tohto nevšedného dňa u čínskych spotrebiteľov predurčuje hlavne vzrušenie z výhodného obchodu. Eshopy zabezpečili ľahký prístup k širokej palete produktov a túto čínsku slabosť tak aj týmto spôsobom využívajú. Vybrané produkty boli v zľave 50 a viac percent. Alibaba predaj mnohých produktov vo výpredaji dokonca dotuje. Podľa odhadov je podiel Alibaby na predaji v tento deň približne 70-80% (Tmall a Taobao).
Šialenstvo využila aj Tesla
Alibaba - ako najväčší internetový obchod v tento deň ponúka výrazné zľavy na všetko, od maličkostí až po autá. Tento deň si nie náhodou vybrala spoločnosť Tesla na uvedenie svojho modelu S na čínsky trh. Plánom tejto spoločnosti je tento sviatok dostať do povedomia aj mimo Číny do roku 2019.
Alibaba úspešne spolupracuje so zahraničnými dodávateľmi, ktoré sa do tejto akcie zapojili. Na základe dohody s čínskou poštou službou bude možné doručiť objednávky do viac ako 220 krajín po celom svete.
Enormný nárast predaja ovplyvňuje aj logistiku a doručovanie zásielok. Len na zvládnutie tohto náporu bolo jednou spoločnosťou v minulom roku najatých v Šanghaji 45 tisíc brigádnikov.
Tmall - jedna zo stránok, ktorú prevádzkuje Alibaba potvrdila informáciu, že jej partneri v logistike najali 100 nákladných lietadiel na zvládnutie prudkého nárastu objednávok. Na porovnanie, priemerný počet objednávok je 17 miliónov, logistika teda musí v priebehu pár dní zvládnuť viac ako 15-násobok bežného objemu.
Potenciál online predaja rastie
Aj tieto fascinujúce čísla stoja za úspechom spoločnosti Alibaba, ktorá v súčasnosti dominuje čínskemu online obchodu a potvrdzujú tak rastúcu tendenciu hodnoty akcií, ktorá sa momentálne pohybuje na úrovni 114USD (pri vstupe na burzu to bolo 68usd).
Alibaba začiatkom novembra oznámila po prvý krát od vstupu na burzu údaje za uplynulý kvartál. Predaje spoločnosti vzrástli o 54% na 16,8 miliardy Yuanov (2,2 miliardy EUR). Zároveň sa vďaka rastu domácej spotreby predpovedá ďalší rast. V súčasnosti nakupuje online len približne 25% Číňanov. Deň nezadaných tak vytvára príležitosť na prilákanie nových zákazníkov a predstavenie online nákupov.