Írske aerolínie Ryanair, ktoré sú najväčšou nízkonákladovou leteckou spoločnosťou v Európe, vykázali v uplynulom 3. štvrťroku obchodného roka 2013/2014 stratu, a to väčšiu, ako analytici predpovedali. Príčinou straty bolo zníženie cien leteniek, ktorým sa Ryanair snaží odlákať konkurencii cestujúcich počas slabej zimnej sezóny. Informovala o tom agentúra Bloomberg.
Z hospodárskych výsledkov Ryanairu vyplýva, že za tri mesiace do konca decembra 2013 zaznamenal čistú stratu 35,2 milióna eur, zatiaľ čo v rovnakom období predchádzajúceho roka 2012 dosiahol zisk 18,1 milióna eur. Tento výsledok za uplynulý kvartál bol najhorší od 3. kvartálu 2008/2009. Analytici, ktorých oslovila agentúra Bloomberg, predpovedali írskym aerolíniám za obdobie október-december 2013 stratu 32 miliónov eur.
Ryanair totiž zareagoval na tvrdú cenovú vojnu znížením cien leteniek v priemere o 9 %, a tiež odstavením zhruba 70 lietadiel počas slabej zimnej sezóny. Tieto opatrenia pomohli leteckej spoločnosti dosiahnuť nárast počtu cestujúcich v uplynulom kvartáli o 6 % na 18,3 milióna osôb.
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Michaela O’Learyho cenové tlaky v leteckej doprave sa už zmierňujú. Potvrdil zároveň svoju prognózu a za celý finančný rok, ktorý sa končí 31. marca 2014, očakáva zisk v rozmedzí od 500 do 520 miliónov eur. Dodal, že začiatok nového finančného roka 2014/15 vyzerá sľubne, svedčí o tom výrazný nárast počtu rezervovaných leteniek na obdobie apríl-jún 2014, a to aj vďaka veľkonočným sviatkom, ktoré tento rok pripadajú na apríl.
Írske aerolínie, ktoré spomedzi európskych leteckých spoločností prevádzkujú najviac liniek v zahraničí, mimo domáceho trhu, plánujú ďalšiu expanziu. Dôvodom je silnejúca konkurencia na európskom trhu. Veľké letecké spoločnosti, ako sú nemecká Lufthansa, francúzske France-KLM, ale aj majiteľ British Airways, spoločnosť International Consolidated Airlines Group (IAG), totiž okrem zámorských posilňujú aj svoje európske linky a nakupujú nové lietadlá.
Ryanair otvoril v decembri štyri nové základne v Taliansku a postupne sa základňami pre jeho lietadlá stanú aj Brusel, Lisabon, Atény a Solún. Nové základne umožnia leteckej spoločnosti zvýšiť počet pasažierov v nasledujúcich piatich rokoch na 110 miliónov zo zhruba 80 miliónov cestujúcich v uplynulých piatich rokoch.