Ukazujú to údaje najväčšieho európskeho autoklubu ADAC. Podľa jeho výskumu vypúšťali niektoré testované nové vozidlá s naftovými motormi od týchto výrobcov aj viac ako desaťkrát viac oxidov dusíka, než koľko ukazovali existujúce testy Európskej únie.
ADAC podrobil vybrané vozidlá existujúcemu európskemu testu NEDC, ktorý vychádza z laboratórnych meraní. Výsledky potom porovnal s druhým testom WLTC, vyvinutým pod vedením OSN. Aj v tomto teste je základom laboratórne meranie. Celý cyklus je však dlhší a podľa pozorovateľov lepšie odráža podmienky reálnej prevádzky. Súčasné plány počítajú s tým, že Európska únia by tento test mala zaviesť v roku 2017, podotkol britský denník The Guardian.
Najhoršie emisné výsledky v teste WLTC podľa údajov ADAC dosiahli vozidlá Nissan X-Trail 1.6 dCi, Renault Espace Energy dCi 160 či Jeep Renegade 2.0. Medzi desiatku vozov s najhoršími výsledkami sa zaradili aj autá Renault Grand Scénic a Renault Kadjar.
Kompletné výsledky testu ADAC nájdete tu
Prvý z týchto vozidiel (Nissan X-Trail 1.6 dCi) v teste WLTC produkoval viac ako štrnásťkrát viac oxidov dusíka, než koľko ukazovali súčasné európske testy. Hovorca Nissanu podľa denníka The Guardian uviedol, že automobilka považuje za svoj záväzok dodržiavať zákony a pravidlá na všetkých trhoch. Obdobne reagoval aj hovorca skupiny Renault, ktorý podotkol, že vozidlá tejto automobilky nie sú vybavené zariadeniami umožňujúcimi falšovať údaje o emisiách.
Viac ako štrnásťnásobne viac emisií oxidov dusíka oproti oficiálnemu testu nameral ADAC u auta Volvo S60 D4. Hovorca automobilky ale uviedol, že v tomto prípade bolo auto pokazené a podnik záležitosť vyšetruje.
Škandál s emisiami prepukol v druhej polovici septembra, kedy americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) obvinila nemecký automobilový koncern Volkswagen, že u takmer pol milióna vozidiel VW a Audi s naftovými motormi, ktoré sa za posledných sedem rokov v USA predali, používal softvér umožňujúca pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka.
Článok bol zverejnený na webe patria.cz