StoryEditor

Škoda je klenot. Volkswagen ju kvôli dieselgate nepredá, tvrdia experti

01.10.2015, 10:48
Autor:
FinWeb.skFinWeb.sk
Ako zalepí koncern Volkswagen očakávané rekordné výdavky za pokuty?

Český minister priemyslu Jan Mládek minulý týždeň opatrne naznačil, že sa firma môže vzdať niektorých značiek, teda aj Škody Auto. Oslovení ekonómovi si však myslia, že si Nemci ziskovú automobilku nechajú.

Hoci sú teraz úvahy o predaji značiek predčasné, je potrebné zdôrazniť, že Volkswagen bude musieť za manipuláciu výsledkov emisiách testov zaplatiť veľké peniaze. Na pokutách môže, predovšetkým v USA, vydať sumu v radoch desiatok miliárd eur.

"Autá sa v Česku budú vyrábať aj naďalej, ale aké budú značky a akého budú mať ich výrobcovia majiteľa, nemusí byť tak jasné, ako to vyzeralo ešte nedávno," vyhlásil minulý týždeň Mládek pri raňajkách LN s podnikateľmi a manažérmi a fakticky tak pripustil, že budúce úsporné opatrenia wolfsburskej centrály sa môžu dotknúť aj Škody Auto.

Lidovky.cz preto oslovili ekonomických analytikov, či skutočne môže byť v hre aj predaj najlepšie českej exportnej značky. Záujemcovia by sa iste našli, vlani Škoda Auto zarobila 11,8 miliardy eur.

Podľa názoru expertov však u nemeckých manažérov prevládne dlhodobá stratégia nad okamžitou potrebou peňazí vyvolanú aférou Dieselgate.

"Škoda z predchádzajúcich rokov nazhromaždila nerozdelený zisk v objeme 71 miliárd eur. Veľmi dobre tiež zapadá do produktového portfólia Volkswagenu a dosahuje lepšie parametre ziskovosti ako zvyšok koncernu," uviedol napríklad David Marek, hlavný ekonóm poradenskej spoločnosti Deloitte.

Ostatne rok 2014 bol pre Škodu rekordnom prakticky vo všetkých merateľných oblastiach, takmer každý mesiac hlásila najlepší výsledok v tržbách či ziskoch. Situáciu však zneprehľadňuje to, že manažéri Volkswagenu zatiaľ netušia, koľko peňazí ich bude toto celé stáť.

Len v Spojených štátoch hrozí firme za podvod s emisiami v dieselových motoroch pokuta až 18 miliárd dolárov. Viac ako 17 miliárd eur potom tvorí finančný vankúš, ktorý po sebe zanechal odchádzajúci šéf Martin Winterkorn.

Možný scenár: predaj minoritného podielu

"Ak by však objem nárokov presiahol hranicu, ktorú by skupina bola schopná samostatne vyriešiť, nemožno predaj konkrétnych značiek vylúčiť. Bude záležať na celkovom dopade kauzy na predaj nových áut všetkých koncernových značiek aj na celkovej výške nárokov. Môžeme očakávať, že sa skupina nebude chcieť vzdať úspešnej značky Škoda, obzvlášť ak by sa jej kríza dotkla znateľne menej ako materského Volkswagenu," predpokladá Jan Linhart zo spoločnosti KPMG.

Takúto situáciu podľa Linharta obvykle firmy riešia tým, že predajú vybranému investorovi minoritný podiel.

"Transakcia by skupine priniesla značnú hotovosť, na druhej strane by umožnila zachovať súčasné synergie značiek v rámci skupiny a umožnila by následné odkúpenie podielu od finančného investora v budúcnosti," dodal Jan Linhart.

Dá sa očakávať, že teraz budú manažéri hľadať úspory inde. A to predovšetkým v prevádzke alebo v oblasti investícií. Aby sme boli konkrétne: uvažovaný vstup do seriálu Formule 1 - napríklad do stajne Red Bull - sa v súčasnosti javí ako nepravdepodobný. Volkswagen môže tiež osekať náklady na vývoj nových modelov.

"Škody, ktoré firme v súvislosti s kauzou vzniknú, budú obrovské, pričom čierny scenár počíta až s 30 miliardami eur. Avšak ani tak by nešlo o sumu, s ktorou by sa firma nedokázala vysporiadať. Najmä keď budú výdavky rozložené do viacerých rokov, čo sa vzhľadom na dlhé vyšetrovania a súdnych sporov dá očakávať," opisuje analytik Jiří Šimara zo spoločnosti Cyrrus.

Navyše mladoboleslavská automobilka Volkswagen predstavuje akýsi ziskový maják v rozbúrenej dobe, hoci aj v objeme výroby sa napríklad materskej značke nemôže rovnať.

"Škoda v rámci nemeckého koncernu získava na dôležitosti, čo je zrejmé z jej rastúceho podielu na tržbách a predovšetkým prevádzkovom zisku. Inými slovami tak predstavuje stále významnejšieho prispievateľa k hospodárskym číslam Volkswagenu a použitie takto cenného aktíva na zaplatenie jednorazové pokuty by predstavovalo nestrategické rozhodnutie," dodal Ján Šumbera z firmy Patria.

01 - Modified: 2007-10-01 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Hľadajú sa euroodborníci
01 - Modified: 2024-04-17 16:00:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: elektrické Porsche v Bratislave sa už vyrába. Fabrika aktuálne pracuje na „vychytávaní múch“ 02 - Modified: 2024-04-12 14:35:08 - Feat.: - Title: Ako je to s krachom top zamestnávateľa? Poplašné správy zmietol zo stola novým rekordom 03 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 04 - Modified: 2024-03-27 15:54:37 - Feat.: - Title: Volkswagenu na Slovensku chýba tento rok až 1 500 zamestnancov. Kritická je situácia so špecialistami 05 - Modified: 2024-03-20 14:26:48 - Feat.: - Title: Dopravný podnik Bratislava nakúpi od Škody ďalších desať nových električiek
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 06:11