Modernizovaný typ L-39 Albatros chce predstaviť už tento rok, s prototypom počíta do roku 2017. "Od roku 2019 už počítame s dodávkami," hovorí v rozhovore pre iDNES.cz Zdeněk Kubát, investičný riaditeľ finančnej skupiny Penta, ktorý je zodpovedný za rozvoj vodochodského výrobcu cvičných lietadiel.
Prečo sa neoplatilo robiť celé lietadlá?
Letecký priemysel je, čo sa týka vlastných produktov a ich vývoja, nesmierne finančne náročný. A participácie na vývoji a výrobe nových lietadiel ako subdodávateľ iných firiem vo svete funguje bežne. Počas doby, čo Penta Aero vlastní, sme do časti Aero Structures priviedli rad nových projektov, či už spoluprácu s Latecoerem, s Bombardier, alebo s Embraer.
Nábeh programov ale má svoj čas a môže dosiahnuť päť a viac rokov. Dnes máme zainvestované, v nasledujúcich rokoch by sa mali spomínané projekty dostať z vývojovej do výrobnej fázy. Už na budúci rok tak bude Bombardier dodávať klientom lietadla Cseries s dielmi, ktoré dnes vyrábame v Aere. Sú to desiatky lietadiel. To by sa už malo podpísať aj na zisku firmy.
A vrtuľníky sú dnes všeobecne problém?
To, čo sa deje so Sikorskym, je dôsledok diania na globálnom trhu, súvisí to s cenou ropy. Keď ide jej cena dole a ropný biznis stagnuje, stagnuje aj predaj vrtuľníkov. Slúžia totiž hlavne ako autobusy na ropné plošiny. A nie je to prvý pokles produkcie vrtuľníkov, ktorý by sme zažili, niečo podobné tu bolo niekoľko rokov dozadu. Podstatné je, že Aero dnes nie je ekonomicky závislý len na jednej zákazke. Sikorsky tak pre nás nie je zásadný problém. Ukazuje sa, ako je vhodné mať určitú rovnováhu medzi vojenským a civilným biznisom.
Aký bude tohtoročný hrubý zisk (EBITDA)?
Asi bude o niečo nižší, ako bol pôvodný plán, ale je to stále otvorené. Bavíme sa o úrovni 20 miliónov eur a viac.
Teraz sa ale k výrobe celých lietadiel vraciate s projektom novej L-39 Albatros. Prečo?
Aero od platformy jednoduchého a pomerne lacného výcvikového lietadla odišlo kvôli zmenám na trhu. Vtedy začal trend drahších a výkonnejších Supersonik, a tak sa zdalo, že budú potrebné výkonnejšie tréningové lietadlá. Dnes sa ukazuje, že výkonné tréningové lietadla sa na trhu veľmi neuchytili. A naši zákazníci, pre ktorých 39-ky repasujeme, sa začali pýtať, či za ne dokážeme ponúknuť moderné náhradu...
Kedy bude prvé lietadlo vyrobené?
Projekt bude prebiehať v dvoch fázach. Prvou fázou je otestovanie nového motora na existujúcom drakovi. Radi by sme remotorizovanou verziou L-39 predstavili už na tohtoročných Dňoch NATO.
Kedy bude postavený kompletný prototyp nového lietadla?
Tak v roku 2017, od roku 2019 už počítame s dodávkami.
Aká bude cena lietadla?
Povedzme, že asi na polovici ceny L-159. Konkurencia je oveľa drahšie, väčšina výrobcov totiž išla do dvojmotorových lietadiel. Len pre predstavu: cena motora predstavuje zhruba tretinu ceny lietadla. A dva motory si povedia o podstatne väčšie náklady, nielen obstarávacou cenou, ale aj prevádzkou a cenou za údržbu. Rada výrobcov z tohto segmentu odišla, Poliaci, Rumuni, švédsky SAAB ...
Kto sú historicky najväčší zákazníci Albatros?
Stredoázijské krajiny, kde sa nám aktuálne podaril jeden kontrakt na repase L-39, potom napríklad Slovensko, Bulharsko, na severe Arik Tunis, Egypt, Alžír, ďalej Nigéria, Líbya, Vietnam, Thajsko a ďalšie ... Proste krajiny, ktoré sa kamarátili so socialistickým blokom.
Celý rozhovor si môžete prečítať tu.