Semafory na cestách neprospievajú ekonomike. K takémuto záveru dospel výskum londýnskeho think-tanku Institute of Economic Affairs. Dvojminútové zdržanie na červenej znamená ročnú stratu približne 16 miliárd libier (vyše 21 miliárd eur), čo predstavuje jedno percento britského HDP, píše iDnes.cz.
Zaplavenie ciest semaformi a ďalšími takzvanými cestnými kontrolnými mechanizmami, akými sú napríklad retardéry, ovplyvňuje pracovnú silu a má vraj tiež svoj podiel na úbytku pracovných príležitostí v dostupnej vzdialenosti od miesta bydliska. Uvádza to správa Institute of Economic Affairs (IEA).
"Menej semaforov na cestách môže priniesť značné sociálne aj ekonomické výhody," hovorí šéf pre dopravu v Institute of Economic Affairs, Richard Wellings.
Podľa neho sa trend v inštalovaní svetelnej signalizácie na cestách v poslednej dobe rozšíril do miest, kde neslúži svojmu účelu a má skôr negatívny vplyv ako na ekonomiku, ako aj na životné prostredie či bezpečnosť cestnej premávky.
Vyššia spotreba a vplyv na zdravie ľudí
Aj keď bolo práve životné prostredie pred rokmi dôvodom, prečo sa na tak rozsiahle riadenie prevádzky pristúpilo, dnes sa podľa štúdie IEA ukazuje, že podobné opatrenia príliš ekologické nie sú. Vodiči totiž musia kvôli retardérom alebo semaforom buď prudko brzdiť alebo zrýchľovať, čo vedie k väčšiemu hluku, vyššej spotrebe paliva a vo finále k nie práve nepatrným vplyvom na ľudské zdravie.
Nešťastné dopady na ostatných účastníkov cestnej premávky má tiež infraštruktúra pre cyklistov na cestách, pomalé zóny v mestských oblastiach a tiež prednostné cestné pruhy pre autobusy.
Korigujúce prvky v doprave naviac tým, že na ne spoliehame, zmenšujú našu sociálnu prirodzenosť a ničia individuálnu zodpovednosť. "Vodiči na ne spoliehajú viac ako na svoj osobný úsudok. Typickým príkladom je semafor. Odvádza pozornosť od diania na ceste, čo je proti základnému princípu bezpečnosti cestnej premávky," píše sa v správe.
Autám škodia tiež retardéry
Spoluautor výskumu britskej neziskovej organizácie Martin Cassine potvrdzuje, že podľa odhadov britskej vlády znamená dvojminútové meškanie každého auta v súčte stratu pre ekonomiku krajiny približne 16 milliárd libier ročne, čo je jedno percento britskej HDP.
Cassina preto odporúča, aby z ciest značná časť semaforov zmizla. Prihovára sa za zrušenie osemdesiatich percent trojfarebných svetelných zariadení. Napríklad na spomaľovačoch sa zase rýchlejšie opotrebovávajú pneumatiky, karoséria aj výfuky.
Podľa reportu IEA existujú významné ekonomické dôvody na to, aby existujúcu dopravnú infraštruktúru nahradila taká, ktorá by podporovala dobrovoľnú kooperáciu medzi jednotlivými účastníkmi cestnej premávky.
V Anglicku pribudlo za posledných pätnásť rokov neuveriteľných dvadsaťpäť percent semaforov, čo je mnohonásobne viac v porovnaní s nárastom počtu vozidiel na tamojších cestách. Áut totiž v rovnakom časovom období pribudlo len päť percent.