Najväčšiu svetovú spotrebiteľskú skupinu predstavuje stredná vrstva. Jej kúpna sila rastie a predpokladá sa, že do roku 2020 môže zvýšiť celkové svetové výdavky spotrebiteľov o tretinu, uvádza portál CNBC.
Spotrebiteľské výdavky v rozvinutých krajinách počas rokov 2008 až 2012 rástli medziročne o 2.6 percent a rast by mal zostať nízky až do roku 2018. Spotreba v rozvíjajúcich sa ekonomikách však rastie omnoho rýchlejšie, v rovnakom období sa zvýšila o 10.4 percent ročne. Zvyšovanie spotreby obyvateľov je pre hospodárstva ekonomicky slabších, ale rastúcich krajín veľmi dôležité, lebo sa odrazí na tempe celkového ekonomického rastu.
Spoločnosť Euromonitor uskutočnila prieskum ohľadne budúcich plánovaných výdavkov, pričom oslovila 6 600 spotrebiteľov zo strednej triedy v šestnástich rozvinutých a rozvíjajúcich sa trhoch. Asi 26 percent respondentov z rozvíjajúcich sa ekonomík uviedlo, že v najbližších dvanástich mesiacoch plánuje svoje nákupy zvýšiť, pričom v rozvinutých trhoch malo podobné plány len asi 13 percent opýtaných.
Hospodársky silnejšie krajiny boli totiž v posledných rokoch zasiahnuté viacerými ekonomickými problémami a rast spomaľoval, preto spotrebitelia pred výdavkami uprednostnili sporenie. Rekordný rast v spotrebe strednej vrstvy rozvíjajúcich sa ekonomík spôsobil nárast ich disponibilného príjmu a optimizmus ohľadne hospodárskej budúcnosti krajiny, uvádza ďalej portál CNBC.