Stúpnu im výdavky na prácu vodičov na diaľkových linkách, ktoré prechádzajú cez Nemecko. Od januára tohto roku im totiž musia zaplatiť hodiny strávené prácou na území tejto krajiny nemeckou minimálnou mzdou.
"Jednoznačne to prinesie zvýšenie nákladov pre autobusové spoločnosti," zdôraznila za Zväz autobusovej dopravy (ZAD) Eva Vozárová. Je to podľa jej slov neštandardný prístup, ktorý môže byť v rozpore s právom Európskej únie.
"Nepredpokladáme však, že by to spôsobilo obmedzenie liniek, zhoršenie ponuky na trhu a podobne," poznamenala. Zároveň odhaduje, že dopravcovia sa pokúsia neprenášať na zákazníka tieto zvýšené náklady a teda, že k zvýšeniu cien len z tohto dôvodu nedôjde.
Autobusových dopravcov v medzinárodnej doprave zastupuje Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia. To nesúhlasí s pôsobnosťou zákona aj na slovenských dopravcov, snaží sa preto o zmenu. "Na viacerých úrovniach sa prostredníctvom rokovaní a žiadostí snažíme, aby došlo k prehodnoteniu a úprave zákona," povedal pre TASR generálny tajomník združenia Pavol Reich.
Česmad Slovakia podľa jeho slov spolupracuje s Medzinárodnou úniou cestnej dopravy (IRU), oslovilo aj slovenské ministerstvá práce, dopravy a zahraničných vecí a požiadalo ich o aktivitu smerom k zmene zákona, aby sa doprava spod tejto normy vyňala.
Spolupracuje aj so Združením automobilového priemyslu, Zväzom logistiky a požiadalo o pomoc aj veľvyslanectvo v Berlíne. "Veríme, že sa postupnými krokmi podarí zahraničiu pozmeniť už existujúcu právnu normu, keďže si myslíme, že nie je celkom v súlade s právom EÚ," doplnil Reich.
Nemecko sa od 1. januára tohto roka pridalo k členským štátom Európskej únie, ktoré majú zákonom stanovenú minimálnu mzdu. Jej výška je 8,50 eura na hodinu. Minimálna mzda platí pre celé územie Nemecka a pre všetky sektory.